kina3
Hej!

Jag ska absolut ha en damm här någonstans. Men var?

Bergväggen Vid förrådet finns en bergvägg som jag ska karva fram. Det vore snyggt att ha en vattemspegel nedanför,'<br />Väderstreck: Förrådets vägg vätter mot ssv, Sluttningen är alltså en västsluttning.
blomkronan
wow, är hela slänten din smile.gif hur högt upp får du gå? jag skulle lägga dammen närmare huset och bygga vattenfall från slänten, sen skulle jag gräva ut en hylla i slänten att sitta på, men det är ett hästjobb innan man kommer dit wink.gif vilket vädersträck är det?

Vilken potential... här kan du ju göra massor med roligt tummenupp.gif
kina3

Blomkronan: Bra att du nämnde slänten!
Slänten Slänten som vetter mot väster är brantare till vänster än höger. Slänten ska terraseras för odlingar och för att lättare kunna ta sig upp.

Den lilla plan jag har är att börja med att karva fram så mkt berg jag vill ha först. Sedan kan jag se om kanske berget har naturliga trappsteg. Behöver ju en väg uppför slänten.

Terasseringen borde jag egentligen göra innan jag bygger dammen eftersom det blir svårare annars med att transportera bort all jord.

Hela slänten tillhör tomten och även en bit av blåbärsskogen ovanför. Där uppe finns tomtens bästa kvälls-sols-plats, så jag vill gärna få en stig upp dit. Idag är det rätt svårt att ta sig upp.

kina3
Mittåt!

Här får det bli!

Dvs i hörnet vid huset framsida och inte på ngn av platserna jag tänkte på först
Orkidétjuven
Sorry om jag kladdade lite på din bild, men det borde väl vara ok.
Jag såg bara lite roliga möjligheter att kunna göra ngt riktigt fantastiskt. En ganska stor damm, avlång dam, med både djup och grund del. Ett vattenfall nerför det naturliga berget och det finns ett bra flöde. Prova med en vattenslang tex för att se hur det rinner.
Vilka håll osv. ev kan man göra ngn liten wall av betong om man inte får det helt som det vill.
Jag slängde dit ngra små urklipp med växter, men det vara bara för att ge det Liiite känsla. Jag gjorde också en liten sumpdel närmast huset. så man kan ha sumpväxter separat, men fortfarande få en helhet av hela miljön. Ev kan sumpdelen förbindas med ett rör till stora dammen under marken???. På så sätt få du ett bra stillatstånde vatten med sitt eget ekosystem.
Sätter man pumpen längst bort få får du ett bra flöde på det hela, som en liten stilla flytande å typ. Kan nästan garantera att alla dessa miljöer kommer skapa sig många olika förutsättningar för både växt och djurliv. smile.gif

Hoppas det kan vara ngt som lockar biggrin.gif
Orkidétjuven
.
kina3
TACK Orkidétjuven!
Det var ett mycket bra förslag! Synd att jag inte hann skriva att jag ändrat mig liiite tidigare.
Dock tänker jag att jag mkt väl kan genomföra ditt dammförslag också. Har redan snuddat vid tanken att göra tomten näst intill att likna ett slott vid en vallgrav.

Mina funderingar ang var dammen skulle ligga handlade delvis om att få en "fri väg" mot slänten och därför tänkt ha dammen antingen på ena eller andra sidan av "mittpunkten".

Men så slår det mig att jag ju kan bygga en bro! Broar är ju så trevliga! (Men ofta "malplacé")

Din idé med en sumpmark vid huset har jag också haft, fast då en så kallad "våtbädd" (inte lika blöt). Och så tänkte jag fånga vattnet från stupröret ner i våtbädden och så under vägen i en slang.
Men så tänkte jag att slangen lätt kommer täppas igen. Ditt förslag med ett rör (med galler) låter bättre.

Tack igen! Hur ritade du?
kina3
Nu ser jag den andra bilden: Wow! Vad häftigt!
Jag hade inte tänkt göra ett vattenfall, men nu blir jag rejält sugen. Jag tycker plasket från ett vattenfall mest är störande. Men detta.... I vilket fall kan jag slå på det då jag har gäster. Hög imponeringsfaktor.
Jämför en legendarisk (?) scen i en Chagues Tati-film då värdinnan slår på fontänen och sedan upptäcker att det inte är en "riktig" gäst utan "bara" är hennes bror (?) som kommer på besök.

Jag har funderat lite och inser att det faktiskt är genomförbart.Man kan skippa plastduk på berget och acceptera det relativt lilla läckage som uppstår
(eventuellt täta) och sedan täta med betong där vattenfallet möter dammduken.
kina3
Jag kan knappt bärga mig att gå upp för slänten och slå ett par hinkar vatten nedför berget för att se hur det skulle ta sig ut!
Orkidétjuven
Vattenfallet utmed berget behöver inte ha en hög plask faktor utan istället bara röra sig nerför berget lite porlande. Kommer knappt höras om det görs på rätt sätt. men lite plaskande är bara rofyllt smile.gif
Jag kladdade bara lite i photoshop tongue.gif

Flesta av det jag ritat är tänkt att det ska vara enkelt och inte alltför dyrt.

En bro är inte fel, men ännu snyggare är bara en boardwalk över. dvs ett par brädor över. Sådna ses ofta i naturparker och andra miljöer där man går över , emn inte föra att trampa på marken. Det är ganska snyggt. och passar väl in i en våtmarksmiljö tongue.gif

Den behöver inte vara fullt så bred so på bilden,bara hälften tex.
Det är snyggt och stilrent.

Ett rör som är i förbindelse med den stora dammen för våtbädden är bra ide, då man inte behöver oroa sig att den skulle torka ut. Så den sköter sig självt liksom tongue.gif

ps.Nu ser jag bilden från framsidan med. Kan det inte vara ngt att göra ytterligare en dam eller att den faktiskt går runt som en "vallgrav" typ. Det hade gett effekt. Härligt.
kina3
Precis!

Det behöver inte plaska.

Håller helt med om vad som är en snygg bro. Jag tänkte mig en som liknar en brygga. Dvs just enkla plank över. En spång som du beskriver är ännu bättre liknelse. Kan ligga på en stor flat sten på hus-sidan.

Funderade på att låta vattnet gå nästan ända fram till grusgången och där ha en stödmur så vattenytan ligger lite högre än gången. Inte naturligt men även ickenaturligt kan vara snyggt .

Trevligt att ha "närkontakt" med vattnet och stenmurar (kallmurad natursten)är så snygga!
kerstin z5-6
jag tror du vet redan .. imagen..jag skulle ta sten slänten ..men det är jag det ..
kina3
Jag kommer göra båda.

Först framsidan för det är relativt snabbt och enkelt.
Den har redan ett djup. Ska bara bygga en stödmur på två sidor. Är iofs inte så "bara"att bygga mur men jag tror jag börjar få kläm på det.

Utmed hörnet mot grannens soptunnor och elskåpet tänker jag mig en spalje för att dölja dem. Men så tänker jag att växter skräpar ned i dammen (ska väl klänga ngt i en spaljé?) och så kommer jag på att jag kanske kan hitta på ngt annat...en ruin? Har tillgång till en massa mer eller mindre trasiga tegelstenar...Får tänka ett par varv till här.

Jag blev mycket intresserad av rännilen nerför berget . Ska snarast prova hur den tar sig ut .
Men innan jag kan bygga denna damm ska jag frilägga mer berg och terrasera slänten ovanför den blivande dammen (om jag gör det efter kommer sten och jord rasa ner i dammen) .
Vill gärna ha en bred terrass, med plats för bänk som Blomkronan beskrev. och det kommer ta tid. Jorden är stenhårt packad. Lite bättre går det i alla fall att gräva nu då det har regnat.

Tusen tack för kommentarer och förslag!
Orkidétjuven
Jag tänkte just på det med att ha en spalje brevid och växter som skräpar ner. Har du en bra balans i din damm så behöver du inte tänka på det. Det gäller att få till att du får en naturlig nedbrytning och får ett kretslopp. Får du det behöver du inte direkt tänka på om det samlas blad på botten. Mikroorganismer kommer bryta ner det och har du en sumpzon med mycket växter kommer de ta upp näringen. Alternativt bygger du en sumpzon framför pumpen eller runt om så att det rinnande vattnet måste passera sumpzonen, på så sätt skapar du ett biologiskt filter av levande växter som tar upp allt material. Förstår du vad jag menar? Då slipper du tänka på att den suger upp massa smådjur och sånt som dör i onödan.

För att kunna få en biologisk balans rekommenderar jag att du tar dig till en sjö, å eller annat vattendrag och hämtar par liter vatten därifrån. Beror helt på hur stor damm du har och i slutet hade jag kanske tagit par 100 liter? Just för att få de rätta organismerna. Ta också par liter av det förekommande bottenmaterialet för att få en levande bakteriekultur. Då har du de rätta sakerna för att en nedbrytning ska kunna börja fungera. smile.gif
Låt oss kallad det en biologisk filtrering.
På detta sätt får du en dam i rätt balans på mycket kortare tid dessutom.
Hör av dig om det är ngt mer du undrar över smile.gif
kerstin z5-6
sant-rengöra dammens botten vart år är det dummaste man kan göra.. man måste få igång ett naturligt ekosystem
blomkronan
Bra ide att rita på bilden hur man menar tummenupp.gif

Här ett litet förslag av mig... nu glömde jag rita in vattenfallet.
Men iden med en bro tycker jag var fin.
[attachment=53328:kina3.jpg]
då kan du ju göra en riktigt stor damm smile.gif
ett förslag till jag har är att bygga en jordkällaren under sittplatsen på toppen, där du kan förvara växter och det du odlar under vintern. (om du inte har en källare som du kan hålla 5 grader i)
Orkidétjuven
Skulle kunna ha en boardwalk utmed slänten som är skuren ut med bergets kant och sen går ut en bit utöver vattnet. Ger då eftertraktad skugga under boardwalk kanten i vattnet.

Jag tror jag hade samlat tegelstenarna i en hög ngnstans och byggt ett fint stenparti av dem som leder ner i vattnet på ett specifikt ställe.
kina3
Vojne vojne...sov inte många timmar i natt. Var så uppskruvad. Och nu läser jag de nya inläggen och går igång igen...Lugnar mig med ett glas vin.
Inser att jag bör tänka mig noga för innan jag gör någon åtgärd i trädgården så jag inte glömmer någon "funktion".

Blomkronan:
Ja jag vill gärna ha både ett inglasat hus (som man även ska kunna sitta och umgås i. Alltså inte ett vanligt växthus) och en jordkällare.

Att ha en jordkällare en bra bit upp i slänten är en ny tanke. Mycket intressant! Eftersom jorden är så kompakt skulle jag kunna prova att gräva en grotta och hoppas att inte stöta på berg allt för tidigt. Det som talar lite emot jordkällare där är att solen ligger på dag och kväll. Å andra sidan lär det inte bli problem att dränera och man kan isolera vägg och dörr ordentligt.

Att ha ett glashus uppe på höjden är även det en ny och inspirerande tanke!
Huset skulle i princip kunna ligga ännu längre bort. Tomten sträcker sig till granen man kan se ca 1/3 från höger.
Fördelar: Det finns plats, kvällssol, utsikt.
Nackdel: en bit att gå. Vatten ska kånkas. (ev kan man dra slang från vattenutkastet men jag gillar att samla regnvatten)

Oj nu fick jag en idé:....Om jag pumpar upp vatten från dammen till en tunna i glashuset och när tunnan är full rinner vattnet till vattenfallet...Ja!

Annan tanke jag haft är att bygga ett glashus delvis ovanpå dammen. Skulle bli enkelt att doppa kannan för att vattna plus att vattnet hjälper till att stabilisera temperaturen.

Vad gäller nedskräpning: ja det är sant. Det lär nog inte bli ett problem. Finns nog inte så mycket annat som lövar ner så det borde vara lugnt.(Med brasklapp för att jag ännu inte upplevt en höst här än, och att jag bor i ett blåshål)

Problemet är ju att vatten fungerar som en lövfälla. Så om det finns många lövträd så kan det bli för mycket. Då höstvindarna drar fram fastnar alla traktens löv i dammen.

Jag har inga planer på att rengöra dammen och inte heller ha ngt filter. Jag sköter några andra dammar (varav jag själv byggt ett system med stor + liten damm med vattenfall) så jag vet av erfarenhet att man kan få balans utan konstgjordheter.

Jag har idag provat att med hjälp av vattenkanna imitera ett vattenfall. Det BLEV fint. Första delen av berget är slätt så vattnet bredde ut sig i en tunn film och samlade sig sedan i två rännilar. En drog iväg åt höger och en vänster. Borde vara lätt att stoppa den ena.
Fortfarande finns det jord som påverkar flödet så experimentet måste göras om.

TACK! thanks.gif
kina3
En jordkällare jag gillar

Jordkällare Är så förtjust i denna jordkällare som jag passerar varje dag och kan följa dess skiftningar med säsongen.

Kryddan03
@kina3:
Jag kan riktigt se framför mig hur du bubblar av entusiasm och hoppar fram som en bergget över knallen med vattenkannan i högsta hugg. Härligt! biggrin.gif
Dessvärre har jag inga egna förslag men ser att du har fått en massa roliga och bra förslag redan. wink.gif
Orkidétjuven
Du behöver som sagt inget filter om du har en sumpzon där vattnet passerar mellan växterna och deras rötter. Det ända som krävs är lite tillströmmning och det får du enklast genom att sätta vattenfallets insug på andra sidan.
Jag kan kladda ner en bil sen om du inte förstår vad jag menar smile.gif
Glad att du gillar alla ideer.

Men som sagt, tålamod och ha inte för bråttom. Lätt att göra ngt förhastat då smile.gif
blomkronan
Att rita in jordkällaren där uppe... wink.gif kom av att jag tycker man ska utnyttja utrymmen istället, för att fylla med jord! Du kan ju även använda utrymmet under sittplatsen att samla regnvatten smile.gif en stor vattentank kan du kanske få tag på och bygga in med tegel... nu fortsätter jag och spånar bara wink.gif

Sen beror det ju lite på vilket material du kan komma över... att bygga upp den slänten med idéer kommer ju ta sin tid och pengar!! på blocket kan man ju få tag på en del grejer... idéerna kommer nog växa fram med tiden... men det är kul att spåna biggrin.gif
Pelargon Håkan
Hej! Ja tycker att du ska kolla var det är minst sol ja tycker att 4-5tim om dagen räcker så får du renare vatten.
bara ett tipps min damm får 3tim morgon o 2tim kväll./Håkan
kina3
Orkidétjuven:
Ber om ursäkt: missade först ditt förslag med boardwalk. Ja det låter suveränt! Ett enkelt sätt att dölja dammduken också. Och så kan man sitta där och bada fötterna.

Ang blad i vattnet: ja min oro var lite överdriven.

Tegelstenarna i ett parti som kommer upp ur vattnet: det blir mycket bra! Får associationer till en ruinen av en gammal kvarn eller bro.

Blomkronan:
Ang jordkällare under växthus. Hur skulle golvet göras? En tanke är att man har jordgolv och i detta gräver ett hål och lägger lock på. Om det är risk att det vattenfylls kan man stoppa dit dammduk eller en stor balja, tänker jag.

Pelargon Håkan: Ja skugga får jag fixa. Den damm jag nu bygger (alltså det enkla pilotprojektet innan det stora som ska ha ett vattenfall nerför berget och boardwalk) ligger helt i söder. Men jag ska på ngt sätt få dit en spaljé (på dammens södra sida) i stödmuren och där ska växter klänga. Denna kommer skugga en del plus att den kommer skymma elskåp, soptunnor, en grannes alla bilar och båtuppläggning samt ge allmän insyn.

Kryddan03
*HAha* Skuttar som en berg-get: nja... det är nog det sista mitt rörelsemönster kan liknas vid... Smågrus på den släta sluttningen gör den förrädiskt "hal" så jag stretar försiktigt.

Ngn idé för spaljéförankring?
Nu bygger jag alltså en stödmur mot diket. På insidan fyller jag med jord som sedan dammduken ska ligga mot. Så jorden kommer ta upp vattentrycket.

Spaljé alltså: har en hassel som jag kan "skatta" och lite andra träd också. kanske är en idé att sätta in störar samtidigt som jag bygger mur och fyller på jord.
LenaFriman
Guuuud va snyggt det kommer att bli!! yes.gif

kina3
Hej!

Ja damm är snyggt! Eller hm inte alltid förstås. Men huvudsaken att man själv är nöjd.

Bläddrade i en trädgårdsbok i natt för att få spaljé-inspiration. Och så såg jag det: en flätad spaljé av levande pil, Det blir bra!
Så slipper jag tänka på förankring av pålar och att underhålla (annat än att ansa)
Bondbönan
Pil är fint! Tyvärr har den enorma rötter... Vi fick gräva bort en maffig flätad pilhäck för att den växte över våra avloppsrör och hade börjar slingra sig in i dessa...
Humle är annars en härlig spalje-klättrare. Då behöver du bara slå ner ett gäng störar. Vissnar dock ner på hösten... Hm...
Men det verkar som riktigt skojiga projekt du har!
(Jag är också mycket sugen på en damm men har bara en tråkig, platt villatomt)
kina3
Ja det är kul! Men nu tvivlar lite på vissa saker. Men det brukar ge sig.

Tack förvarningen med pilar. Ja jag hade det i bakhuvudet. Det var nog inte så smart.

Platt tomt hm....Måste gå. Gör den kuperad? Eller gör en mer formell damm med en mur som man sitta på.
kina3

Berget friläggs Men hur gör man sen?

Alltså: det ser rätt konstigt utmed jordbranten på sidan...Men det är välbara att "slänta" av.

Mycket jord blir det,men det ärbra. Behövs att bygga sidor till "söderdammen" vid diket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon