Vojne vojne...sov inte många timmar i natt. Var så uppskruvad. Och nu läser jag de nya inläggen och går igång igen...Lugnar mig med ett glas vin.
Inser att jag bör tänka mig noga för innan jag gör någon åtgärd i trädgården så jag inte glömmer någon "funktion".
Blomkronan:
Ja jag vill gärna ha både ett inglasat hus (som man även ska kunna sitta och umgås i. Alltså inte ett vanligt växthus) och en jordkällare.
Att ha en jordkällare en bra bit upp i slänten är en ny tanke. Mycket intressant! Eftersom jorden är så kompakt skulle jag kunna prova att gräva en grotta och hoppas att inte stöta på berg allt för tidigt. Det som talar lite emot jordkällare där är att solen ligger på dag och kväll. Å andra sidan lär det inte bli problem att dränera och man kan isolera vägg och dörr ordentligt.
Att ha ett glashus uppe på höjden är även det en ny och inspirerande tanke!
Huset skulle i princip kunna ligga ännu längre bort. Tomten sträcker sig till granen man kan se ca 1/3 från höger.
Fördelar: Det finns plats, kvällssol, utsikt.
Nackdel: en bit att gå. Vatten ska kånkas. (ev kan man dra slang från vattenutkastet men jag gillar att samla regnvatten)
Oj nu fick jag en idé:....Om jag pumpar upp vatten från dammen till en tunna i glashuset och när tunnan är full rinner vattnet till vattenfallet...Ja!
Annan tanke jag haft är att bygga ett glashus delvis ovanpå dammen. Skulle bli enkelt att doppa kannan för att vattna plus att vattnet hjälper till att stabilisera temperaturen.
Vad gäller nedskräpning: ja det är sant. Det lär nog inte bli ett problem. Finns nog inte så mycket annat som lövar ner så det borde vara lugnt.(Med brasklapp för att jag ännu inte upplevt en höst här än, och att jag bor i ett blåshål)
Problemet är ju att vatten fungerar som en lövfälla. Så om det finns många lövträd så kan det bli för mycket. Då höstvindarna drar fram fastnar alla traktens löv i dammen.
Jag har inga planer på att rengöra dammen och inte heller ha ngt filter. Jag sköter några andra dammar (varav jag själv byggt ett system med stor + liten damm med vattenfall) så jag vet av erfarenhet att man kan få balans utan konstgjordheter.
Jag har idag provat att med hjälp av vattenkanna imitera ett vattenfall. Det BLEV fint. Första delen av berget är slätt så vattnet bredde ut sig i en tunn film och samlade sig sedan i två rännilar. En drog iväg åt höger och en vänster. Borde vara lätt att stoppa den ena.
Fortfarande finns det jord som påverkar flödet så experimentet måste göras om.
TACK!