elinh
Tjo,
jag söker efter nyttodjur mot rött spinn. Har läst om rovkvalster - var kan man köpa det billigast? Är det någon som har provat och tycker att det har funkat bra mot rött spinn?
Finns det något annat?
Alexander-VG-zon3
prova här

http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/spinnkvalster.aspx
elinh
CITAT (flaxss @ 02-08-2010, 22:51) *

218 kr... hur långt räcker det? Hur vet man hur mycket man ska använda till en planta? Eller höftar man bara upp ett gäng med fingrarna och strör över?
" Strössla ut små portioner på översidan av bladen. " På alla blad som man har sett spinnen på eller bara några? Uj, många frågor blev det...

Jultorpet
CITAT (elinh @ 02-08-2010, 23:00) *
218 kr... hur långt räcker det? Hur vet man hur mycket man ska använda till en planta? Eller höftar man bara upp ett gäng med fingrarna och strör över?
" Strössla ut små portioner på översidan av bladen. " På alla blad som man har sett spinnen på eller bara några? Uj, många frågor blev det...

Hur många plantor med spinn har du? Portionen innehåller ju ca 500 djur.... det räcker ganska långt.
Strö inte med fingrarna då kanske du klämmer ihjäl dom, man strör på med röret de kommer i.
Du behöver inte ha på alla blad på plantan, rovkvalstren springer omkring och letar upp spinnkvalstren, men gärna lite på alla plantor som har spinn.

Ju fler rovisar det blir på varje planta desto fortare äter dom upp spinnkvalstren så det kan ju inte blir för mycket men har du väldigt många angripna plantor kan ju spinnkvalstren hinna föröka sig fortare än rovisarna äter så för lite kan det bli.
elinh
Det är fem plantor som jag vet har spinn, men det är inte tokigt mycket på varje för det blir inget rött på topsarna jag smeker dem med...
Hm, 500 djur borde räcka. Ska lägga ner plantorna i ett akvarium så att jag kan öka luftfuktigheten lättare. Då borde väl rovkvalstren kunna krypa omkring från planta till planta också, eller? Om de står nära, tänkte jag.

CITAT (elinh @ 02-08-2010, 23:00) *
218 kr... hur långt räcker det? Hur ...

på Lindesro kostar 500 st Phytoseiulus persimilis 187.50 inkl. moms.
elinh
jag köpte Amblyseius cucumeris, Thripex, av lindesro för några veckor sen och har nog lyckats bli av med några röda spinnkvalster i allafall.

Nu undrar jag... kan de livnära sig på sådana här små kryp som kan uppkomma i självbevattningskrukor där det kan vara väldigt fuktigt? Jag hällde nämligen ner några rovdjur i en liten liten hoyaplanta för tre veckor sen och även idag så kryllar det av rovdjur. De verkar krypa både på plantan, i fuktiga jorden och längst med krukkanten. De verkar mest vara på jordytan och krukkanten, men å andra sidan är det ju där de syns bäst så det kanske bara är därför som jag upplever det som så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon