Ralf
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2083883/...alv-polisanmals

Kille tröttnade på att vänta på sjukhuspersonal o efter som han var en bra karl så redde han sig själv. Dock måste läkarna värna om sina äckligt högavlönade jobb o vill inte att denna trend sprider sig så dom har polisanmält gör-det-själv-patienten.
Motti
Han var väl exeptionell !hur många skulle sy i hop sig själv ?ja Rambo då förstås men han är ju inte precis verklig.Men det där med annmälan mot honom kunde väl få varit;)fast man kan ju undra vad han gick på för något ? sy ihop sig själv fear.gif första gången man hört något sådant.Har man pluggat i 7 år för att bli läkare med höga studieskullder som fäljd så har man rätt till en jäkligt bra lön å andra sidan.
Chamomille
[attachment=53248:gapflabb.gif]

Ja, då vore det bättre med en homeopat.

Drick lite vatten bara.

Eller nån annan kunnig som kunde heela ihop såret.
Huggorm
CITAT (Motti @ 02-08-2010, 23:18) *
Han var väl exeptionell !hur många skulle sy i hop sig själv ?ja Rambo då förstås men han är ju inte precis verklig.Men det där med annmälan mot honom kunde väl få varit;)fast man kan ju undra vad han gick på för något ? sy ihop sig själv fear.gif första gången man hört något sådant.Har man pluggat i 7 år för att bli läkare med höga studieskullder som fäljd så har man rätt till en jäkligt bra lön å andra sidan.

Hur svårt kan det vara att sy själv, så länge inte såret sitter på armen så man bara har en hand till sitt förfogande? Jag har varit inne och sytt två gånger nu, och noga studerat hur det går till. Jag är helt övertygad om att jag skulle klara det lika bra själv. Det ser ju pissenkelt ut, man kan knappast misslyckas. Frågan är var man får tag på nål och tråd bara, säljer dom det på apoteket?
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 02-08-2010, 23:58) *
Frågan är var man får tag på nål och tråd bara, säljer dom det på apoteket?

Kanske det. Men annars finns det i nåt skåp där du ligger... flirting.gif
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 03-08-2010, 00:07) *
Kanske det. Men annars finns det i nåt skåp där du ligger... flirting.gif

Men jag vill ju ha hemma så man kan fixa direkt när det händer något
Red Top
Anfall är bästa försvar, heter det ju.

Genom att polisanmäla honom kanske de kan undvika att få en Lex-Mariaanmälan. crazy.gif
Gossen Ruda
Själva handarbetet kan väl inte vara så besvärligt men vem kan stå ut med att sticka en nål i sig själv utan bedövning? Eller fick han tag i sånt också? Då kan jag förstå personalens upprördhet.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2010, 07:33) *
Själva handarbetet kan väl inte vara så besvärligt men vem kan stå ut med att sticka en nål i sig själv utan bedövning? Eller fick han tag i sånt också? Då kan jag förstå personalens upprördhet.

Så ont gör det inte, man är ju bara i skinnet och sticker med nålen
herkules
det var väl bra att han fixade det själv?
har själv sytt flera ggr utan bedövning, det känns men man dör inte.
han borde få anställning kan jag tycka.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 03-08-2010, 09:10) *
det var väl bra att han fixade det själv?
har själv sytt flera ggr utan bedövning, det känns men man dör inte.
han borde få anställning kan jag tycka.

tummenupp.gif
Huggorm
Efter vad jag förstår krävs det en läkare för att sy, det är inte något en simpel sjuksköterska med tre års högskolestudier får lov till. Att en vanlig simpel bonddräng klarar av det tyder ju på att sjukhuspersonalens ständiga gnäll efter lönehöjningar är omotiverat.
herkules
CITAT (Huggorm @ 03-08-2010, 09:19) *
Efter vad jag förstår krävs det en läkare för att sy, det är inte något en simpel sjuksköterska med tre års högskolestudier får lov till. Att en vanlig simpel bonddräng klarar av det tyder ju på att sjukhuspersonalens ständiga gnäll efter lönehöjningar är omotiverat.

sådärja, nu fick du till det.
en sjuksköterska är inte på något sätt simpel, inte en bonddräng heller (finns det drängar nu för tiden?)
självklart ska sjukvårdspersonal ha högre löner än de har idag, förmodligen bonddrängar också.
silos
CITAT (Chamomille @ 02-08-2010, 23:24) *
[attachment=53248:gapflabb.gif]

Ja, då vore det bättre med en homeopat.

Drick lite vatten bara.

Eller nån annan kunnig som kunde heela ihop såret.

Aporiginier kan göra det,hela brytna ben....ialla fall om man skall tro en författare som levde med aporiginier i Australien....och vatten är alltid bra,både att dricka och tvätta sår med...och varför inte få hjälpa av en homeopat om ingen annan finns till hans som det tydligen inte fanns där på akuten.
kerstin z5-6
Det bör vara vävnadvänlig tråd o nål ..det går inte bra med sånt man köper i sybehör..
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 03-08-2010, 09:04) *
Så ont gör det inte, man är ju bara i skinnet och sticker med nålen

Det är nog ändå inte så lätt att övervinna sig själv och göra det, det är lättare om någon annan gör det. Såg en vitrysk yttrandefrihetskämpe på tv som sydde ihop sina egna läppar i protest mot regimen. Jag har aldrig sett någon darra så mycket. crying.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 04-08-2010, 16:38) *
Det är nog ändå inte så lätt att övervinna sig själv och göra det, det är lättare om någon annan gör det. Såg en vitrysk yttrandefrihetskämpe på tv som sydde ihop sina egna läppar i protest mot regimen. Jag har aldrig sett någon darra så mycket. crying.gif

Men att sy ihop läpparna måste vara värre. Dels har man ju väldigt mycket känsel i läpparna, dels är det ju inte mycket till skinn där så man måste sticka djupt. När det gäller tex. ett skärsår i armen eller benet är det ju redan ett sår, och då gör det förmodligen redan lite ont.
Pia L
Det där är ju bara Sundsvalls sjukhus i ett nötskal, vid ungefär samma tidpunkt satt mitt ex på samma akutmottagning för att få sitt finger ihopsytt, han var på väg att gå därifrån flera timmar senare för att det inte hände något, men hade det gällt benet för honom så hade han nog också tagit till nål och tråd själv.
Ont tror jag inte att det gör för skadan i sig gör nog tillräckligt ont så bedövning är nog inte någon nödvändighet i det läget.
mamamaggan
Och jag förstår inte att man tycker att en timme är lång tid att vänta. När det börjar ta upp mot fem till sex timmar kan man börja fundera.

När vi varit på akuten har vi träffat på personer med t ex benbrott som väntat sju till åtta timmar efter röntgen.

Meriona
Jag har väntat som längst 14 timmar på akuten, men när man får reda på anledningen (en seriekrock och en flicka som ramlat av hästen och brutit nacken) så infinner man sig i ledet och inser att det alltid finns de som har det värre än en själv. MEN om man inte får den informationen så blir man såklart både rastlös och irriterad. Han som inte ens orkade vänta en timme kan man ju fundera på vad det var för en figur, egentligen.

Myosotis
Jag håller med att det känns mer okej att vänta i 8 timmar om det beror på att någon blivit skjuten i bröstet, men det kunde vara trevligt med lite information och någonstans att ta vägen i så fall. Att man måste vänta är säkert inte de anställdas fel men man har väl rätt att bli förbannad på systemet. Jag tycker att det är fullkomligt vansinnigt med alla former av vårdköer, hur kan man gå med på något sånt?!!
Mollis
Det råder fullständigt kaos på storsjukhusens akutmottagningar här i Stockholm, jag hade fyra frakturer i foten och fick ligga i en smockfull korridor i 8 timmar och vänta utan att någon ens hade tid att fråga om hur jag mådde eller om jag ville ha något att dricka. Det kändes mer som ett fältsjukhus än ett modernt svenskt dito.
varghem
Jag var på akuten med min då 7-årige son som hade fraktur i handleden. Vi fick efter många om och men (ortopeden skulle stänga en kvart senare) åka till annat sjukhus och vänta lite till... sammanlagt 14 timmar är inte acceptabelt anser jag.
När jag talade om att vi tänkte åka hem för det hände ju ändå ingenting så kunde vi återkomma dagen efter så nästan ringde dom efter polis för att kvarhålla oss. Vänta i väntrum gör ju inget men vänta hemma och kanske få lite sömn är väldigt dålig idee verkade det som.
Myosotis
Ja, precis det menar jag också. Om man ringer sjukvårdsupplysningen och de säger att man måste åka in meddetsamma så tror man ju att man ska dö i sin säng under natten om man stannar hemma, men det enda som hade hänt hade varit att man hade sovit bra och åkt in senare.
Whiskuchi
CITAT (varghem @ 05-08-2010, 09:07) *
Jag var på akuten med min då 7-årige son som hade fraktur i handleden. Vi fick efter många om och men (ortopeden skulle stänga en kvart senare) åka till annat sjukhus och vänta lite till... sammanlagt 14 timmar är inte acceptabelt anser jag.
När jag talade om att vi tänkte åka hem för det hände ju ändå ingenting så kunde vi återkomma dagen efter så nästan ringde dom efter polis för att kvarhålla oss. Vänta i väntrum gör ju inget men vänta hemma och kanske få lite sömn är väldigt dålig idee verkade det som.

Att vänta så länge med barn är inte vanligt, när min son bröt benet fick vi förtur i kön både på akuten och ortopeden och det var ändå ganska långa väntetider. Hade det kommit in något mer akut som skottskador, hjärtinfarkter etc. hade vi naturligtvis fått vänta mer och naturligtvis funnit oss i det istället för att försöka gipsa själva.

Att patienten som sydde sig själv anmäldes eftersom läkarna "värnar om sina äckligt högavlönade jobb" är något av det dummaste jag läst (och här på Odla skrivs det jävligt mycket dumt så det är inte illa att knipa en topplacering. Grattis!)
mamamaggan
När min brorson och hans fru skulle få sitt första barn så ringde de till sjukhuset när det var sådär 10 minuter mellan värkarna. Beskedet de fick var att man inte kunde ta emot dem på BB eftersom det inte fanns plats. Vänta hemma tills vi hör av oss blev svaret. De hann precis in innan sonen föddes.

Situationen på akuten på vårt sjukhus beror till stor del på att man lagt ner akuten på ett par mindre sjukhus , alla måste till det stora sjukhuset , utan att man ökat antalet personal där. Man sparar pengar sägs det men om man får vänta länge och det gör att det blir komplikationer så kan det bli dyrt med mer vård efter akutskedet. Dessutom så får man ersätta patienterna för resan till akuten . kostar det med .

Men jag måste säga att på vårt sjukhus får man oftast bra besked om varför det tar sådan tid och är man så dålig att man fått komma in och vänta i en säng i korridoren så får man ofta lite kaffe och smörgås om det tar lång tid.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 05-08-2010, 09:16) *
Ja, precis det menar jag också. Om man ringer sjukvårdsupplysningen och de säger att man måste åka in meddetsamma så tror man ju att man ska dö i sin säng under natten om man stannar hemma, men det enda som hade hänt hade varit att man hade sovit bra och åkt in senare.

Hade jag stannat hemma och sovit i min säng hade jag inte behövt åka in senare... och jag är glad att dom tar de mest akuta först....annars hade jag varit död nu!
Anki V
Tro inte allt som står i tidningarna………Försök att tänka att det finns en anledning till att att det blir fel eller kanske allt bara är ljug.

För ett antal år sedan, en så´n där dag när det var blixthalka ute och handleder, armbågar och lårbenshalsar gick av i parti och minut kom det en kvinna som skulle röntga sin axel. En icke akut undersökning där patienten hade fått en bestämd tid.

Eftersom jag hade minst 10 patienter med akuta tillstånd som tyvärr måste gå före informerade jag patienten om att det skulle bli väldigt lång väntetid men om hon ville kunde hon få åka hem och få en ny tid precis när hon ville. Patienten valde det senare fick en tid önskad dag och efter kl.16 så hon inte skulle behöva ta ledigt från jobbet. Vi var båda nöjda….trodde jag.

Några dagar senare kunde jag läsa i lokaltidningen att just den här patienten hade blivit nekad undersökning och avvisad från sjukhuset. Som tur var hade jag dokumenterat hela händelseförloppet och det blev inget mer av den här historien. När tidningen kontaktade mig kunde jag bara säga att vi varken kan eller får kommentera ett enskilt ärende eller en särskild patient.

Tyvärr kan vi aldrig gå i svaromål i pressen eftersom vi hela tiden måste hålla på tystnadsplikten och värna patientens integritet. Nu vill jag inte hävda att vi inom vården på något sätt är ofelbara….vi har precis samma fel och brister som alla andra och trots att de allra flesta vill ”göra gott” blir det fel ibland.

/Anki
Anki på Öland
Har aldrig varit inne på akuten i Kalmar men som jag har förstått det måste man på kvällar och helger först åka till en speciell vårdcentral som sas sorterar fallen. Dom som är akuta får en remiss in till akuten på sjukhuset och dom som inte är akuta får en tid till sin VC. Låter vettigt men kanske inte om du är jättesjuk och skall behöva åka till 2 olika ställen......
Anki
Huggorm
Här var så att man helst skulle åka in efter 18 på kvällen, för på dagtid var man tvungen att fortsätta till nästa lasarett som ligger några mil längre bort, mitt i skogen. Men nu har dom stängt ner nattöppning också, så nu är det skogen som gäller även då. Förr fanns det akutmottagning i Bohuslän, men den har länsstyrelsen i västra götalands län bestämt skall finnas enbart i västergötland... Jag undrar om dom inte har stängt ner akutmottagningarna i Dalsland också, men jag är osäker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon