Fjällroosens
02-08-2010, 22:15
Grannen har en sån fin buskros, jag vet inte vad för sort, men jag är så sugen på att tjuva med mig ett skott hem. Hur gör man och när?? Jag bor i zon 8, är det bättre att vänta till våren och göra det?? Men framför allt, hur gör man.
kerstin z5-6
02-08-2010, 23:52
Finns en beskrivning
Sticklingar o rospollineringGör det i vår, inte ett mjukt skott utan en bit av en gren
Har den små fyllda rosa rosor?
tornedals.jpg Kanelros -tornedalsros Rosa maijalis?
Be att få ett rotskott i så fall
Fjällroosens
03-08-2010, 08:40
Kanon! Då ska jag göra ett försök till våren. Den är väl snarlik din bild va? kanske lite mörkare i färgen.
Ezereht
03-08-2010, 13:13
Du kan nog ta rotskott från den där också utan problem, men det där är inte Tornedalsrosen/Kanelros utan en rugosaros, kanske Hansa om jag ska gissa blint. Men också jättefin och doftar säkert mycket godare än kanelrosorna gör (dom doftar nästan inget).
Fjällroosens
03-08-2010, 14:23
Ok, följdfrågan blir då Ezereht, hur göra jag då

, gräver upp en rot bit eller...?? (är man amatör så är man

) men till våren då va..??
Ezereht
03-08-2010, 16:54
Ja precis, nått litet rotskott som poppat upp. Du kan göra det nu om du vill också. Om det är en bra kompis kanske ni kan testa nu och om den dör i vinter kanske du kan få en ny till våren?
kerstin z5-6
03-08-2010, 19:11
Kan även vara örtelius med tanke på zonen

med rotskott menar vi en liten taggig uppstickare som man med spade försöker ta upp med så mkt rotbit som möjligt med upp
Ezereht
03-08-2010, 19:41
Bara liten noobfråga från mig då, fick för mig Örtelius var mindre fylld i mitten? Men det kanske är olika eller jag minns fel. Jag vet jag gissade fel i evigheter i våras när du hade klistrat in en bild så det är med ömma tår jag frågar
kerstin z5-6
03-08-2010, 23:29
örtelius är en märklig ros.. många gånger ser den olika ut i olika ljus, är olika fylld osv
Eftersom den är en hybrid hansa+ tornedal.. kan den variera mkt, färg form osv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.