Full version: Falska hallonbuskar?
asali
Jag håller på att rensa upp på vår nya tomt nu och tänkte anlägga en liten kryddodling där de växer lite hallonbuskar, nu när jag håller på att röja bort sly och ogräs runt buskarna så växer de nåt som ser ut som hallonbusk men de är inga hallon på dom och dom är heller inte taggiga i stammen (kanske lite längst ner), är de nya hallonskott (även om dom nästan kan va längre än de vanliga) eller är de ogräs?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som hallon, hallon sätter inte bär första året, de sätter bär år 2. De skott som har fått hallon iår kan du klippa bort i höst eller tidigt på våren, spara de unga skott som växt upp nu i sommar som kommer ge bär nästa sommar.
asali
Aha, så dom som ger bär i år blir de inget på nästa år eller? Tur att du svarade Åsa för jag var nästan på väg att ta bort lite, dom nya är så lång och trasslig att man inte kommer åt riktigt:)
Kan man blanda köpta hallonbuskar med vilda? Jag vill nämligen helst ha kvar dom vilda eftersom dom är godare men skulle gärna fylla på med fler.
Aqvakul
Visst kan du blanda odlade och vilda..
Kesigul
Hos mig dyker hallonsnåret upp överallt och då kan det bli lite mycket av det goda. Hur får ni dem att hålla sig på plats? Jag kan tänka mig att behålla ett par kvadratmeter av de ca 500 som nu består av blandningen hallon & parksallat. T o m kirskål har gett upp ;-)
HelénE
CITAT (Kesigul @ 03-08-2010, 22:42) *
Hos mig dyker hallonsnåret upp överallt och då kan det bli lite mycket av det goda. Hur får ni dem att hålla sig på plats? Jag kan tänka mig att behålla ett par kvadratmeter av de ca 500 som nu består av blandningen hallon & parksallat. T o m kirskål har gett upp ;-)

Jag klipper av dem direkt skotten kommer upp där de inte är önskvärda. Bäst är när de kommer upp i gräsmattan för det tar gräsklipparen hand om.

Helén
Kesigul
Ja, det är ju faktiskt en tanke. Att först göra gräsmatta av allt i väntan på att jag får tid att skapa trädgård där (och vem vet, jag kanske kan knäcka Parksallaten också:-))

En annan vinst är nog att jag faktiskt verkligen ser hur mycket plats jag har att arbeta med & kanske kan skapande av gräsmattan skrämma en del av sorkarna på flykt speciellt som jag fått tips vi annan tråd att utnyttja restprodukterna från kattlådorna i sorkjakten.

Det blir ett hävert jobb men säkert betydligt effektivare än vad jag håller på med nu. Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon