Full version: Nu blommar det!
tvilling77

Rosa Mundi Rosa Mundi...vilken underbar ros och med en fantastisk doft!

Duchesse De Montebello

[b]Crown Princess Margareta
Detta måste vara min favorit! Hon har vuxit sig stor redan, full av blomknoppar och en fruktig underbar doft! Planterad våren -10 och jag ska göra allt för att skydda henne mot den kommande vintern!!

Hansaland Hansaland<br />Planterad sommaren -10 och har varit lite segare i tillväxten än de andra rosorna men har en underbar färg!

Peace Peace.<br />Planterade våren -10. Får se om dom överlever vintern.
Belle De Crezy Vilken färg! Redan en favorit!
kerstin z5-6
Ja de är alla underbara!
Kajsa
Härliga bilder tvilling, måste rosor ! Rosa mundi tycker jag är bästa gallica rosen, gillar det randiga och den blommar längre än de andra i gruppen.
Ezereht
Mmm sååå fina. Jag älskar också crown princess margaretha. Om peace fryser kan du ju skaffa Jan Spek för din Peace var väldigt gul på den där bilden och det är ju Jan Spek med. Förra året tyckte jag den var för illig nästan men i år gillade jag den bättre och den blommar verkligen massivt.

Kul att din Duchesse är sådär härligt puderrosa, mina har bara varit vita i princip. Men det kan kanske variera beroende på jordmån etc.
tvilling77
Ja mina Peace är väldigt gula! Jan Spek har jag tänkt beställa till nästa år, den verkar kanon! Ja, min Duchesse har nyss börjat blomma och än så länge är hon rosa och fin! Mycket har ju blommat över så fort när det har varit varmt!

Kajsa: Älskar verkligen Rosa Mundi, jag blir glad av att titta på den rosen!! Måste nog ha fler till nästa år!!

Nu återstår det bara bilder på Grootendorst rosorna, Aicha och FRulingsduft och Great Maidens blush om dom vill blomma förstås! ;-)
Ezereht
Jag hoppas du inte har något emot om jag fortsätter på din tråd Tvilling.

Börjar väl med Jan Spek då.

Ghislaine de feligonde

Crown Princess Margaretha
kerstin z5-6
jag hoppas ni får ha kvar era fina kronprincessor, jag har aldrig lyckts mer än 2 år i rad
tvilling77
Å nej Kerstin....det lät inte bra... sad.gif
Jag funderar vad jag ska täcka henne med..hon har ju blivit så stor så plastback funkar knappast.... g.gif

Ezereth: Vilka fina bilder!!! Ghislaine är ju otrolig! Jan Spek ska jag absolut ha nästa år! Hur länge har du haft din CPM? Hur har du täckt henne?
Annie-72
Åhh vilka fina rosor och bilder... Jag blir såå ledsen då mina rosor oftast bara överlever några få år.. Min enorma Symphatie frös ner nästan helt totalt crying.gif De som verkligen trivs är mina Flora Danica. Köpte dessutom två marktäckande med små rosa blommor..
tvilling77
Ja du Annie...dessa är planterade nu i våras så vi får väl se hur det går över vintern!! Vintern var ju hemsk så jag hoppas att nästa blir aningen mildare..fast vi har ju en massa snö som skyddar förstås....
Ezereht
Det är andra sommaren med kronprinsessan. Kanske nästa vinter blir snäll? help.gif Tvilling jag skulle klippa ner henne sent i höst kanske i oktober/november och täcka henne då. Viktigt att lite luft kommer in.

Jan spek frös inte ner så mycket, den verkar nästan lika härdig som kanadarosorna. Men det är verkligen en eon av skillnad i härdighet mellan "vanliga" rosor och kanadarosorna. Jag tror jag ska leta fram någon bild för att illustrera.

Tyckte föresten att Alexander Mackenzie var ganska lik Winnipeg Parks när jag såg den, tycker ni som har dem också det? Fast Alexander blir kanske mer "klätterros-hög.

Kerstin har Linnaeus klarat sig hos dig?
tvilling77
Aha, du tycker att jag ska klippa ner henne? Känns verkligen hemskt...ska man göra det varje år sen då för att få behålla henne? Hon har verkligen vuxit! Älskar hennes doft..fruktig och söt!
A.Mackenzie blir ganska hög men du har nog rätt i att den är lik Winnipeg....jag flyttade mina Mackenzies i våras och dom har nu en finare färg! Mer röd....det förra stället var lite för varmt och då blev dom mer knallrosa!! Kom ihåg att jag blev besviken på färgen...men nu är jag nöjd!!!
Ezereht
Det står i boken jag har (om engelska rosor) att man ska klippa ner Engelska rosor varje år för att dom ska förgrena sig och bli finare. Så då kan man ju lika gärna ansa lite redan på hösten så det är lättare att täcka dem. Annars ska man väl klippa på våren, men jag kan inte se att det skulle göra så stor skillnad förutom att du då vet hur mycket frosten klippt ^^. Men någon annan kanske har annan åsikt.

Min Mary Rose är planterad nu. Fast den var inte i en sådan certifierad Austin kruka. Är det dåligt tror i? Eller bara att den kanke är från förra året innan reglerna kom? Tänkte inte på det förän jag var med moster på Trädgårn i Söderfors, för där stod dom i sådana typiska Austinkrukor (STORA Krukor).
tvilling77
Okej! Då gör jag så!
Mary Rose står på min inköpslista för våren! Spännande att se hur det kommer att gå med din!!
Solstorm
CITAT (Annie-72 @ 04-08-2010, 10:59) *
Åhh vilka fina rosor och bilder... Jag blir såå ledsen då mina rosor oftast bara överlever några få år.. Min enorma Symphatie frös ner nästan helt totalt crying.gif De som verkligen trivs är mina Flora Danica. Köpte dessutom två marktäckande med små rosa blommor..

Jag tycker att Symphatie är en fantastisk ros. Jag har haft min i säkert 20 år och de flesta år har jag varit dålig med att krusa för den. I våras så var där bara döda pinnar kvar, på den liksom flera andra rosor. Jag lät pinnarna vara kvar och efter långt om länge så kom den igen. Det kom ett skott långt nerifrån men det är inget vildskott. Jag undrar hur gammal den kan bli.

Era kronprinsessor är ju underbart vackra, det får bli en sådan här så småningom.
kerstin z5-6
Jag har aldrig klippt senare än juli.Det sägs ju alltid att klipp stimulerar nytillväxt, blir de då en varm lång höst lär de ha svårt att invintra bra om de är nyklippta?
Fast jag vet inte-det går ju inte täcka höga rosor lika bra och KPM lär inte nånsin bli en jättebuske i kallare zoner.
Ezereht
Mm fast om man klipper i november när dom redan är invintrade kan det ju inte stimulera till nytillväxt..eller? För jag brukar täcka där nånstans. Inte förän det varit riktigt kallt ett tag. Annars möglar det bara en massa.
tvilling77
hmmm...detta blir ganska svårt märker jag....hon har ju iaf vuxit sig ganska stor redan, och ganska bred! Det där med att täcka med en plastback (med luftinsläpp) ser knivigt ut....oj..oj... g.gif wacko.gif
kerstin z5-6
Om man klipper i nov, vad händer då om vi får en indiansommar vecka i november? Milt alltså..Det alla rosor dog av i fjol från skåne till Norrbotten var INTE kylan , inte vintern,inte snön utan den fb ..milda hösten som aldrig tog slut,och fa sen snö direkt utan att marken tjälat alls på det.. då dör de de somnar aldrig in..rosor växer så länge det är +1 grad typ..
Har du testat att klippa i november? För om det fungarar vore det ju bra , då var det lättare att skydda dem med vinteräven.Som ju måste bindas runt rosen inte läggas ovanpå som ett "täcke" för då flyttar sorken in ..
Kajsa
Nej jag tror inte man ska klippa Austinrosor på hösten, spar allt till våren ! Har aldrig klippt in dom på hösten och bor i snällare zon.

Åh så många vackra rosbilder ni visar !
Ezereht
Hmm jag kanske gör allting i fel ordning innocent.gif men jag har klippt sent på hösten, för jag har nästan slut grön vinterväv och det finns ingenstans ny, och jag hade observerat att det som var ovanför snön eller väven i alla fall frös ihjäl på det som var känsligare (och behövde täckas etc etc) så jag tyckte det kunde kvitta. Vidare i syndlistan har jag beställt barrotat mitt i sommaren också (från rosenposten). Dom kanske hade dom i någon kyl eller så, vet ej. Jag tror dom klarar det bra om det inte är alltför varmt och torrt när man planterar och man är hemma så man kan vattna. Men man kanske inte ska rekommendera försyndelser smile.gif
Kajsa
Åh andra sidan ska man göra allt för man lär sig, jag har gjort en massa tok med mina rosor. Jag misstror mycket som står i trädgårdstidningarna och gör tvärtom för man måste bara testa, ibland går det åt skogen, ibland kommer man på något bra.
Lite läropengar får man ta !
MrMurphy
CITAT (Kajsa @ 16-08-2010, 00:55) *
Åh andra sidan ska man göra allt för man lär sig, jag har gjort en massa tok med mina rosor. Jag misstror mycket som står i trädgårdstidningarna och gör tvärtom för man måste bara testa, ibland går det åt skogen, ibland kommer man på något bra.
Lite läropengar får man ta !

Jag är smått chockad att mina rosor ens lever... För ett år sen så var jag inte överdrivet förtjust i dessa som fanns på tomten så jag grävde upp alla (ca 10 st), klippte ner dem plus rötter och grävde ner dem på nya ställen i kompakt sandjord som uppluckrades med torv och kogödsel. Mitt i juli i gassande solveckor... Alla lever och blommar i år, iofs inte så stora. Känns som om jag gjort alla dödssynder som man kan med rosor! :-D Kan ju erkänna att jag inte har någon koll på hur man ska ta hand om dem men av de lilla jag läst på Odla så börjar jag ana att det inte är helt korrekt. Och nu har jag blivit förälskad i alla former av rosor så nu ska det pluggas!
kerstin z5-6
Rosorna skördas sept-nov-i stort sett överallt-sen kylförvaras de o sänds.. betäller man sommar får man om barrotat-de som legat nästan ett år-De kan så klart ta sig men ...

Huvva ja vad jag har gjort tok... innocent.gif
tvilling77
Så om jag INTE klipper, ska jag då vira in henne i väv?
kerstin z5-6
Vinterväv kan du ha oavsett du testar klipp eller inte-tror Kajsa har bra bilder på inbäddade inpackade rosor om jag inte minns fel ...
tvilling77
Okej! tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon