silos
Jag undrar får man lämna en katt ensam hemma i flera dagar om någon kommer och mata den och fönstrett är öppet?Katten måste jo känna sig ensam då tänker jag.
mekare
har för mig att enligt djurskyddslagen måste alla djur ha tillsyn minst 2 gånger per dygn. Alltså någon måste gå och titta till katten och kontrollera att den har vatten och mat. men det räcker enligt lag med enbart tillsyn, men mina katter skulle protestera mot att de skulle ha tråkigt så länge. När de har tråkigt för länge brukar någon/några blomkrukor ha åkt i golvet som protest.....
silos
Tack för ditt svar!
Jag lovade en människa att se efter katten under 4 dagar,ge mat,vatten,h*n åkte iväg i förra veckan i torsdags och har ännu kommit tillbaka.Jag tycker så synd om katten som är där i sin ensamhet.Dessutom så spelar h*n musik hela dagrna på jätte hög volym och hemmet är som en sopstation,stackars katten:((
När h*n kommer tillbaka skall jag tala alvar med personen!
mekare
vad bra Silos att du ska prata med ägaren. Det låter som det behövs.
Tyvärr tror många att katter inte behöver stimulans eller en bra hemmiljö. Nu tror tex en del biologer att katter endast sover mycket om de har tråkigt, en katt som går fritt gör ca 30 "jaktförsök" per dygn. alltså behöver en innekatt motsvarande stimulans. Den behöver leka 30 gånger per dygn.

Lycka till med samtalet och tack för att du bryr dig om katten.
silos
Kattägaren kom hem igår,men det var inte läge att prata då,så jag får ta det under denna vecka!
Jag bruka tala med människor då det finns djur som ev.far illa,det är viktigt...likaså när människor far illa.
Vi skall vara rädda om varandra!
*Stintan*
Vad har stöket i hemmet och musik på hög volym med katten att göra? Tror inte att det gått någon nöd på katten, du har ju varit där varje dag och sett till den. Men beror ju lite på vad den är van vid. Det bästa är förståss att man försöker hitta någon som kan ha katten under tiden man är borta.
silos
CITAT (*Stintan* @ 04-08-2010, 13:09) *
Vad har stöket i hemmet och musik på hög volym med katten att göra? Tror inte att det gått någon nöd på katten, du har ju varit där varje dag och sett till den. Men beror ju lite på vad den är van vid. Det bästa är förståss att man försöker hitta någon som kan ha katten under tiden man är borta.

Jag har för mig att katter är mycket renliga av sig så kan jag inte tänka mig att de trivs på"soptippen".
Och djuren hör bra mycket bättre än vi människor så det måste vara plågsamt för en katt eller hund att ständigt hhör den hemska höga musiken.
Pia L
Om katten inte trivs i miljön kan man nog märka ganska fort, är den kärvänlig och tycker om att gosa så lider den ingen nöd direkt, är den däremot skygg och tillbakadragen så bör dom nog ge den ett nytt hem.
Vad det gäller den höga musiken så är det också individuellt för katterna, hankatten här vägrar att komma in om musiken är på och ställer sig vid dörren om man sätter på TV eller musik för högt, honkatten däremot bryr sig inte alls utan kan lägga sig på högtalarna och njuta istället.
Man bör nog ha sett hur katten beter sig när grannen poppar på stereon för att avgöra om den lider av det eller inte, men visst är katten både ett renligt djur och har bättre hörsel än vi människor.
silos
Men då har katten det bra,den är inte alls rädd,utan kommer fram och vill bli klappad och då låter den så mysigt...
Motti
Min katt vägrar komma in när vi har för hög volym på tv eller radio ,som någon påpekade så har katter mycket bättre hörsel än vi hundar lika så,de kan lida av höga volymer därav rädslan för smällare vid nyår och påsk de innerhåller väldigt höga volymer som inte vi hör.Att det är stökigt och skitit i ett hem är väl inte precis någon fördel för katten då det finns mycket att skada sig på som tex plast snören vassa föremål osv katter kan också få luftvägsinfektioner rinande ögon i en dålig miljö,att katten är kelig är inte så konstigt om ägaren matar den klappar den och bryr sig om katten,därmed inte sakt att miljön behöver ha med det att göra alls.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 05-08-2010, 17:10) *
Min katt vägrar komma in när vi har för hög volym på tv eller radio ,som någon påpekade så har katter mycket bättre hörsel än vi hundar lika så,de kan lida av höga volymer därav rädslan för smällare vid nyår och påsk de innerhåller väldigt höga volymer som inte vi hör.Att det är stökigt och skitit i ett hem är väl inte precis någon fördel för katten då det finns mycket att skada sig på som tex plast snören vassa föremål osv katter kan också få luftvägsinfektioner rinande ögon i en dålig miljö,att katten är kelig är inte så konstigt om ägaren matar den klappar den och bryr sig om katten,därmed inte sakt att miljön behöver ha med det att göra alls.

Det är nog väldigt olika på katter om de bryr sig om oljud. Mina katter jag haft har aldrig reagerat på smällare eller musik på hög volym. Det går inte att säga att just den här katten mår dåligt och den verkar ju inte skygg.
MrMurphy
Mina katter fungerar som så att om jag ska resa bort några dagar så kan jag under sommardelen av året be en granne komma in och öppna/stänga fönster morgon/kväll (se till att katterna är inne). Under de kallare månaderna så får grannars tonårsdöttrar istället flytta in och bo här. På sommaren så ser man helt enkelt inte skymten av katterna (får släpa in dem på kvällarna) och vinterdelen så skulle de garanterat bli rätt förbannade av att vara ensamma så då protestkissar de. Mina katter visar ganska tydligt och snabbt om de är missnöjda med något.

Beträffande ljud så bryr sig inte mina ett skvatt om jag poppar hög musik. Men om någon av barnen lägger till med höga c så ser man katterna mer eller mindre galoppera ut i taket av ren förskräckelse. Så helt klart skillnad på ljud och ljud.

Med andra ord så tror inte jag att det är någon fara, såvida inte hela lägenheten stinker av kattpiss.

Motti
Ska väl förtydliga mig och tala om att vår katt är en föredetta hemlös som vi hämtat på Jönköpingskatthem Flasarp !han har väl inte blivit så väl behandlad innan han kom till oss för 9 år sedan han gillar inte män och är en katt som bara tyr sig till matte = mig,jag är den enda som har fått lyfta upp honom på 9 år den ende han ligger hos osv.jJag har haft katter sedan jag var 3 år,nu är jag 57 så en del har jag "hajat"under resans gång om hur katter mår bäst.Enligt lag ska katter ha tillsyn två gånger om dagen 1visst är det krasst?borde vara självklart.men så illa hantera vi våra husdjur i dag så de måste stiffta lagar för hur vi ska ta hand om dom.Fy för oss som äger djur och inte ha koll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon