Full version: Stenrabatt
regbågslupin
Har en gammal stubbe som nu ska täckas över med en rabatt av stora stenar och perenner

Ni som gjort detta har ni avlägsnat grässvålen??
Har ni laggt nån typ av markduk plast för att slippa de västa ogräset??

Är det ok att lägga bark runt äppelträd och hallonbuskar???
Anki V
Jag brukar lägga ganska tjockt med tidningar sedan jag grävt bort grässvålen. Billigare än markduk.

Det finns många som bara vänder grässvålen neråt och sedan täcker med tidningar innan de fyller på mer jord.

Tidningar fungerar bra för mig och har då hittills hållit undan rotogräset.

Ang. barken vågar jag inte uttala mig när jag inte har någon egen erfarenhet........men jag tror det går bra, i alla fall under äppelträdet. Hallonen som faktiskt ska skjuta nya skott nerifrån är jag mer osäker på.

/Anki
pebblelake
Inga problem med bark på hallonen.

Alba
CITAT (Anki V @ 03-08-2010, 16:32) *
Jag brukar lägga ganska tjockt med tidningar sedan jag grävt bort grässvålen. Billigare än markduk.

Det finns många som bara vänder grässvålen neråt och sedan täcker med tidningar innan de fyller på mer jord.

Tidningar fungerar bra för mig och har då hittills hållit undan rotogräset.

Ang. barken vågar jag inte uttala mig när jag inte har någon egen erfarenhet........men jag tror det går bra, i alla fall under äppelträdet. Hallonen som faktiskt ska skjuta nya skott nerifrån är jag mer osäker på.

/Anki

Hur tjockt med tidningar lägger du - 5 st ?
kerstin z5-6
jag kör också tidningar och jag tar inte ens bort svålen-de ska vara hela dagstidningar och överlappavarandra.1-2 på höjd tjocklek.När de ligger där väter jag dem med strilslangen.På med jordlager o plantera sen om du vill går utmärkt
Alba
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-08-2010, 20:06) *
jag kör också tidningar och jag tar inte ens bort svålen-de ska vara hela dagstidningar och överlappavarandra.1-2 på höjd tjocklek.När de ligger där väter jag dem med strilslangen.På med jordlager o plantera sen om du vill går utmärkt

Tack för ditt svar.
Anki V
Jag lägger också ungefär två tidningar med ordentligt överlapp + att jag slänger ner lite reklam också…… yes.gif De ”håller” förvånansvärt bra. Nu i sommar gjorde jag om en rabatt som jag fixade för tre år sedan och det fanns fortfarande tidning kvar i botten.

/Anki
kerstin z5-6
japp reklam håller i tre år smile.gif mkt god kvalite smile.gifsmile.gif
silos
Men vilken bra ide med tidningar och reklam!Jag skall börja spara.
Är det bra att göra om min rabatt på våren?
kerstin z5-6
ja det blir bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon