Full version: Gardenia
rosita
Jag kunde inte motstå en Gardenia i dag... whist.gif

Hur sköter jag den bäst? Att den är kalkskyende vet jag och att den vill stå ljust, men inte i direkt sol. Vill den stå trångt om fötterna? Skulle den tycka om att stå i växthus? Hur klarar den vintern, vill den stå svalare då?

Alla råd emottages tacksamt! yes.gif
rosita
Ingen som vet? dunno.gif
ingrids
Jag har en gardenia sedan några år, men vet inte om jag gör rätt. Jag har den i en ganska stor kruka (blomjord med småleca) för den avskyr att torka ut och är törstig sommartid. Den får gördningspinnar och blir gul i bladen när jag glömmer bort den detaljen. Sommartid har jag den ute i skyddad halvskugga, fast i år tog den lite stryk när det var som hetast och kan behöva klippas ner lite. På vintern står den i rumstemperatur, men jag tror inte den ska stå nära ett element och har man torr luft kan den nog behöva duschas - själv har jag golvvärme vilket verkar rätt bra för den.
rosita
Tack för ditt svar! Har du gödningspinnar alltid, eller bara på sommaren?
ingrids
Jag tror man ska börja göda i februari mars redan, jag var sen med gödningen i år och tror att det kan bidra till de gula bladen, efter början av augusti petar jag inte ner några pinnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon