Anna i Mälardalen
Hej
Våren -08 satte jag från grannen vanlig bondsyren in en torr backe.
Hösten -09 satte jag ett antal köpta Sambucus nigra 'Black Lace' nära en häck av björkspirea.

Flädern och syrenen har under torrperioder fått mycket sjövatten från en insjö som säkert
är väldigt näringsrik.

Syrenen gödslade jag i mitten av juli.
När är det egentligen rätt tid att gödsla dessa unga plantor av syren och fläder?
De ser ut att må bra. Dock är det en av flädern som ej har tagit sig så bra.
Jag brukar gödsla buskar med obrunnen hushållskompost. OK?

Åsa, mälardalen zon 2
Tidig vår är bästa tiden och aldrig gödning som innehåller kväve efter midsommar brukar regeln vara för buskar och träd.

Oförmultnad hushållskompost = inte så bra, få växter gillar förmultningsgaser som kan bildas då man gräver ner icke komposterat material.

Varken syren eller fläder brukar dock behöva gödas speciellt mycket och inte varje år, rejäla rotblötor från tidig vår och framåt är mycket viktigare än gödning för unga buskar. Speciellt fläder som gillar fuktig mark.
Anna i Mälardalen
För 4-5år sedan sa en trädgårdsmästare till mig att man kan lägga obrunnen kompost i rabatter, men aldrig gräva ner. Jag gjorde det i min pionrabatt. Pionerna verkar trivas. Ogräset ville inte gro i kompost så det blev väldigt lättrensat där.

Jag har också lagt obrunnen kompost på marken under lagerhägg, inte grävt ner.
Följande år satte buskarna ordentlig fart (ca2,5 ggr storleken på 1 säsong). Detta efter att ha stått och tjurat i ca8 år.

Jag har testat att gödsla på trädgårds barrväxter på detta sätt också. Det fungerar inte. Ger fula och torra grenar.

Efter dessa experiment har jag god erfarenhet av obrunnen kompost i vissa rabatter och på vissa buskar.

Svaret på frågan är att jag alltså skall vänta till tidig vår att gödsla flädern och att det var en aning sent att gödsla syrenen i mitten av juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon