Davidoff
03-08-2010, 16:31
Jag har monterat mitt 5 kvm:s hus från Hobbyväxthus och ska nu gräva och gjuta plintarna för förankring av sockeln. Nu har jag stött på en massa sten och undrar hur kinkigt det är. Måste man komma ner till 50 cm? Eftersom sockeln sitter fast i plintarna i hörnen och huset står på sockeln, så tänker jag att det inte är så noga. Tungt blir det ju även om det bara blir 20 cm i nåt hörn, så det blåser ju inte bort. Måste det vara "frostfritt djup"?
Vad tror ni?
/D
Nej, det blåser inte bort men risken är att det börjar lyfta eller flytta sig i något av hörnen. Risken är väl att växthuset börjar skeva. Men med bara 5 kvm vet jag inte om jag egentligen skulle oroa mig.
Jag har själv gjort om en altan som stått ovanpå marken och det hade sjunkit mer än 5 cm per meter. I föräldrarnas grusvägen upp till huset brukar det dyka upp stenar. Kan vara 5-10 cm stigning per säsong. Det finns mycket kraft i naturen.
Har växthuset en plint i varje hörn så skulle jag inte svettas för mycket. Men, du svettas bara en gång och växthuset ska förhoppningsvis användas många år.