Full version: Brunbär
Reidar
Philippe Plöninge skriver att BRUNBÄR är underbart goda. Det är en variant av röda vinbär.
Finns det någon plantskola (eller hobbyodlare) som kan sälja dessa bärbuskar så är jag tacksam för ett meddelande!

Hälsningar & tack på förhand!

Reidar Larsson
Karlsro 64033 Bettna
reidar.larsson@hem.utfors.se
Ingrid på Västkusten
Undrar om han har fått det om bakfoten för brunbär är la en sorts körsbär har jag för mig....surkörsbär.
Inte för jag vet så mkt mera - det är en gammel sort i Sverige.

Ur vilken bok läste Du det?

Hälsar ingrid
Berith
Långt ner på den här sidan står att brunbär är ett slags körsbär.
Men på den här sidan står att brunbär är ett annat ord för tranbär.

unsure.gif
KURT
Brunbär säger ju bara vad det är för färg på bären, så det kan säkert finnas en vinbärssort som kallas brunbär också.
Reidar
Nej det är inte tranbär eller krusbär-det har jag fått bekräftat från Ph.Plöninge själv:
"Det vetenskapliga namnet för brunbär är Ribes rubrum dvs tillhörande röda vinbärsgruppen. Min botanist Lena Gårder säger att bruna vinbärs nämns i äldre litteratur där den anses vara en avvikelse inom gruppen."
Är det till någon hjälp för er bärkunniga?

Känner ni förresten till ett björnbär som inte växter i rankor utan som en vinbärsbuske ungefär, upprätt. Vi har sett sådana med stor växtkraft men ingen vet sortnamnet. Tacksam för hjälp även med detta.

Hälsningar Reidar
Ingrid på Västkusten
Hmm jag misstänkte nästan det var M Plönninge :-)

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossulari...es/riberub.html
Jag skulle misstänka att det är en selektion av röda vinbär.... antagligen selekterats för en avvikande bärfärg.
Vart man får tag i denna? Borde M Plönninge kunna svara på tycker jag :-) låter spännande varför är denna sorten så mkt bätre än vanliga vinbär då?

Björnbär tyvärr....http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus/rubufru.html
det finns hur mkt Rubus som helst ju :-)

Hälsar Ingrid
Reidar
Tack ni som bidrog med funderingar. Problemet är löst. delvis, genom att Philippe P. vänligt nog skänkt mig några sticklingar från sitt eget koloniland.
Ändå. detta borde vara något för plantskolor att nappa på.
God fortsättning, alla bärodlare!
Gossen Ruda
Dags att upplysa honom om att brunbär är upptaget av en körsbärssort. Sök på Google så får du se. Ta bara svenska sidor, björn heter bär på tyska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon