flouee
Jag håller som bäst på att anlägga ett par pionrabatter med 4 stycken pioner i varje. Jag tycker dock det är svårt att veta hur jag ska tajma blomningen; jag vill gärna blanda så att rabatten i helhet blommar så länge som möjligt.

Just nu ser mina förslag ut som så här (pionerna är inköpta, ska bara placera ut på lämpligt sätt):

Rabatt 1
Primavere (medel)
Mme Calot (tidig-medel)
Edulis Superba (tidig)
Sorbet (medel)

Rabatt 2
Doreen (medel)
Olympic sunset (medel-sen)
Festiva Maxima (tidig)
Gay Paree (sen)

Hur tror ni det blir? Några kommentarer på blomningstiderna - olika källor uppger olika så det är svårt att veta...
kerstin z5-6
Väl valda sorter o blommningstider!
ingrids
Jag har nog redan tipsat om denna sida, som samlar pionblomdata systematiskt. Texten syns dåligt, enklast är att markera, kopiera och klistra in i excel. Red Charm är 0 i indexet, tidigare pioner har minustecken, senare har + tecken. Det är möjligt att det egentligen är färre blomdagar i zoner med kortare somrar, men om jag förstått projektet rätt är poängen att ordningen ska stämma ganska väl.

Jag skulle kanske byta plats på Festiva och en av medelpionerna i rabatt 1 för att mer tydligt göra en tidig och en sen rabatt, men det är förstås en smaksak.
flouee
Aha, en sådan spännande sida, den har jag inte sett förut! Angivelserna stämmer inte helt med vad jag tidigare har läst, men jag antar att det är svårt att veta hur det blir just hos mig smile.gif

Nu är iad de åtta hålen grävda och väntar på att bli fyllda med pioner! Måste bara hitta plats för de resterande sju plantorna som återstår att placera..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon