Har letat i trådarna men inte hittat så jag frågar: jag har precis gjort iordning lite pallkragar men det är nog försent att sätta något i år men så tänkte jag att man kanske kan plantera vitlök nu som jag kan skörda till nästa vår/sommar, kan jag ta en vanlig vitlök som jag köpt på ICA dela den i klyftorna och plantera dom??? eller hur gör man??021415
DykUnderYtan
04-08-2010, 06:56
Visst kan man sätta vitlök som man köpt i vanlig mataffär men risken finns att man får sjukdomar med. Många gör det i alla fall med lyckat resultat.
Ska du sätta vitlök så är det lite tidigt än så länge, vänta till sept-nov i så fall.
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2010, 07:11
Japp det är för tidigt att sätta vitlök nu det bör inte vara varmare än +7C i marken då man stoppar ner klyftorna.
Utsäde kan köpas hos tomatklubben, törnviks frö, Lilla Fiskaregatan + ibland även närmsta trädgårdsbutik. Handla gärna där man sätter ut namn på sorterna (och undvik Thermidrome om det går).
Utsäde är en engångskostnad om du har växtföljd kan du ta eget utsäde.
Om du bor i södra-mellersta sverige finns det fortfarande sånt du kan så ex. spenat, rädisor, sallat, asiatisk kål + ev. även mangold.
Jättetack för svaren då ska jag försöka få tag i det på plantskolan och försöka undvika Thermidrome, jag bor i Göteborg så då ska jag nog försöka med spenat iaf tack så jättemycket för tipsen

men hur tar man utsäde???? är det dom vitlökarna som är klara sedan som man kan plantera igen?? ni fattar jag har noll koll

men vill gärna lära mig
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2010, 09:09
Japp du plockar undan de största och finaste lökarna vid skörden i juli-aug och använder dem sedan som utsäde lite senare på hösten.
Underbart jättetack Åsa nu har jag nog koll på läget, ska ut och leta lite fröer också
Bolltistel
04-08-2010, 12:03
Jag kan rekommendera sorten Cledor. Den blommar läckert och har givit stora lökar. Den är rätt sen så jag har inte slutskördat än, bara tjuvtittat lite. Sorten Primor är tidig och har även det givit stora lökar. Germidour däremot var ingen hit. Inga fina blommor och relativt små lökar. Jag odlar i zon 2 och sätter sent på hösten.
Varför ska man undvika Thermidrome?
Jag odlade dom för första gången i år och dom var det finaste av alla tre sorter jag testade.
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2010, 22:29
Thermidrome får alldeles för lätt stresslökar på stjälkarna vilket ger mindre lökar under jord, minsta lilla störning i odlingen och vips blir det stresslökar. I vissa jordar kan den fungera bra så för en del funkar den men alltför ofta får den sorten stresslökar.
Bolltistel
04-08-2010, 22:55
Jag har läst lite olika saker om stresslökar. En del påstår att de inte påverkar lökens storlek särskilt mycket. Det verkar oklart vad som orsakar stresslökar. Efter att ha odlat tre olika sorters vitlök och jämfört hur de växer börjar jag tro att "stresslökarna" bara är lågt sittande blomanlag (som i sin tur omvandlats till bulbiller). Isåfall är stresslökarna en slags stocklöpning och då tror jag att det hela har med temperatur att göra - min nuvarande teori är alltså att en kallperiod (tillräckligt kall och tillräckligt lång, vilket kan vara lite olika för olika sorter) framkallar stresslökarna. Mina Cledor hade snygga blommor (med bulbiller i) och noll stresslökar i stammen. Mina Germidour hade noll blommor och 100% lågt sittande bulbillsamlingar ( = stresslökar). Hur har det sett ut för er andra?
Jag höstplanterade och vi hade en ovanligt kall och lång vinter (fast i och för sig med mycket snö som isolerade). Hösten var lång och mild och vitlöken tittade upp i december. I år hade jag blommor eller stresslökar på samtliga plantor, men ändå bra storlek på två av tre testade sorter.
Preussen
05-08-2010, 16:26
CITAT (Bolltistel @ 04-08-2010, 23:55)

Jag har läst lite olika saker om stresslökar. En del påstår att de inte påverkar lökens storlek särskilt mycket. Det verkar oklart vad som orsakar stresslökar. Efter att ha odlat tre olika sorters vitlök och jämfört hur de växer börjar jag tro att "stresslökarna" bara är lågt sittande blomanlag (som i sin tur omvandlats till bulbiller). Isåfall är stresslökarna en slags stocklöpning och då tror jag att det hela har med temperatur att göra - min nuvarande teori är alltså att en kallperiod (tillräckligt kall och tillräckligt lång, vilket kan vara lite olika för olika sorter) framkallar stresslökarna. Mina Cledor hade snygga blommor (med bulbiller i) och noll stresslökar i stammen. Mina Germidour hade noll blommor och 100% lågt sittande bulbillsamlingar ( = stresslökar). Hur har det sett ut för er andra?
Jag höstplanterade och vi hade en ovanligt kall och lång vinter (fast i och för sig med mycket snö som isolerade). Hösten var lång och mild och vitlöken tittade upp i december. I år hade jag blommor eller stresslökar på samtliga plantor, men ändå bra storlek på två av tre testade sorter.
för att reda ut lite begrepp. blommar eller bulbiller, även kallad ormlök, sätter sorter tillhörande allim sativum ophioscorodon . det gör de alla år. jag klipper av dem för att få större lökar. vissa hävdar att de låter de vara kvar för att det påverkar lagringsdugligheten negativt. dessa sorter sätter inga stresslökar, tittar sällan upp innan januari/feberuari vid höstplantering.
när jag odlade sorter av allim sativum sativum, tex thermidrome, fick jag alltid stresslökar eller pseudolökar. de är nog svåra att undvika i det klimat jag odlar i. fördelen med dessa sorter är att man får fler antal klyftor per lök vilket fler utsädes lökar.
kul att du testar lite olika sorter. det är en härlig gröda.
Bolltistel
12-08-2010, 00:29
Hej Preussen, och tack för intressant info om skillnaden mellan Allium Sativum Sativum och Allium Sativum Ophioscorodon - det förklarar saken. I höst ska jag beställa lite ryska sorter och se om de beter sig annorlunda. Jag gillar ormlökarna på mina Cledor, de är dekorativa och håller mycket länge i vas.
Preussen
12-08-2010, 06:58
CITAT (Bolltistel @ 12-08-2010, 01:29)

Hej Preussen, och tack för intressant info om skillnaden mellan Allium Sativum Sativum och Allium Sativum Ophioscorodon - det förklarar saken. I höst ska jag beställa lite ryska sorter och se om de beter sig annorlunda. Jag gillar ormlökarna på mina Cledor, de är dekorativa och håller mycket länge i vas.
samt smakar gott

när det gäller klassifiering av vitlök så tycker jag du ska köpa vitlökshäftet av åke truedsson. beställes med fördel på www.tomatklubben.se
va kul att du ska odla lite ryska sorter. vilka och vart beställer du dem ifrån?
Bolltistel
12-08-2010, 08:42
Ja, det var precis Åke Truedssons Tomatklubb jag hade i åtanke gällande de ryska lökarna. Nu kollade jag din blogg och Leningradskijskörden såg klart lovande ut.
Preussen
13-08-2010, 07:24
CITAT (Bolltistel @ 12-08-2010, 09:42)

Ja, det var precis Åke Truedssons Tomatklubb jag hade i åtanke gällande de ryska lökarna. Nu kollade jag din blogg och Leningradskijskörden såg klart lovande ut.
Leningradskij är den bästa vitlöksort jag odlat. stora lökar med stora lättskalade klyftor. ska själv åka förbi kung åke nästa vecka och köpa lite nytt.
Om jag fattar detta rätt så ska det gå att använda dessa "psudolökar" som utsäde oxå?
Preussen
22-08-2010, 20:22
CITAT (BeaW @ 22-08-2010, 17:39)

Om jag fattar detta rätt så ska det gå att använda dessa "psudolökar" som utsäde oxå?
ja, det gör det. skörden ger dock mindre lökar men om du sätter klyftor från dessa nästa höst och fortsätter har du efter något år fullgoda lökar.
detsamma gäller bulbillerna från topplökar.
var hemma hos mina föräldrar igår och deras vitlökar hade gått upp i "blom". bulbillerna är stora som ris- el. vetekorn. dessa slängde vi i en potatisgratäng som var bedårande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.