Hej!
Min ena melonplanta har varit lite fläckig på bladen ett tag, och igår såg jag att nästan alla bladen har som ett tunt tunt lager av något som ser ut som nät, typ som spinn. Jag kan dock inte se några djur. Jag trodde att växter främst fick spinn när de stod i torr miljö, och melonen står inne i mitt utehus/växthus tillsammans med tomater och vinrankor.
Någon som har tips om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det? Jag var så glad eftersom den precis börjat få honblommor :/
Puffar lite på detta och hoppas på svar. Jag har också tagit foto på ett blad idag ,jag hoppas att man kan se ordentligt.
Ingen som har någon idé om vad det kan vara?
Mickebombom
05-08-2010, 09:06
Ser ut som spinn tycker jag
/Micke
Japp det är spinn. Man kan man tvärdsucha, eller dränka hela plantan i vatten och upprepa - men det är svårt att bli av med dem trots det. Provado plus insektsspray kan fungera, men då blir melonerna oätliga. Därför är det bäst att slänga hela plantan innan det sprider sig, och försöka ge den melonerna bättre förutsättningar vid nästa odling.

Vad synd, jag trodde inte att spinn trivdes i växthus. Det blir svårt att dränka den i vatten, plantan är för stor för det, det kan nog bli så illa att jag får slakta den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.