Full version: Snigelpanik!
Virre_74
Förra året började mitt problem med sniglar på allvar, de åt upp allt jag odlade i mina lådor och i blomlådor/krukor som jag ställde ut i trädgården. Jag har hört att öl ska vara effektivt så jag ställde ut en mugg lite här och var i lådor och trädgårdskanter som fylldes ganska snart med sniglar. I våras fann min man en massa sniglar i vår kompost, antar att det var både ägg och färdigkläckta sniglar. Vi grävde bort komposten på en gång och jag trodde att allt lugnat sig...tills nu.

Häromkvällen var jag ute i mitt trädgårdsland (jordgubbar) för att skörda, och upptäckte att gräsmattan kryllade av sniglar. Jag började plocka men gav upp när jag fyllt lillans leksakshink. Till saken hör att vi dagen före klippt gräsmattan kortare än vanligt, och jag antar att detta gjorde att man ser dem bättre om kvällen.

Är det nån här ute som kan komma med tips på hur man kan utrota dem, jag har själv inte upptäckt några snigelägg i mina trädgårdslådor (pallkragar). Öl är effektivt, men man kan ju ha roligare med den och allvarligt talat så är det inte det minsta kul när de äter upp allt man odlar!

Tacksam för svar

Virre_74
HelénE
Finns liksom inte någon genväg med sniglar.

Själv kör jag en kombination av manuell utrostning samt snigelgift (snigelfritt eller liknande man köper i trädgårdshandeln). Grönsaker mm. har jag i upphöjda lådor där jag ser till att hålla gräset in nederkanterna välklippt så man lätt ser om någon förövare är på gång. Har testat även att strö ut feta saltsträngar runt vissa ställen, men det försvinner ju så fort det regnar.

Det finns ju nematoder, en biologisk bekämpning, men med 3000kvm tomt så skulle det gå på en förmögenhet. Snigelgift är inte heller billigt, nästa år ska jag banne mig köpa det i storpack, har hittat på nätet, men nu har jag redan köpt flera kartonger så det får vänta till nästa år.

I går klippte jag skallen av säkert 250 sniglar crazy.gif

Samlade dessutom upp en halv 10L hink med vinbärssnäckor som fick bada i kokande vatten. Brukar låta dem vara eftersom de oftast inte gör så mycket skada, men nu hade de förbaskade typerna käkat upp massvis av tagetes, som var jättefina och stora, så då tyckte jag att de faktiskt gått över gränsen för mitt tålamod.

Helén
Virre_74
Tack för ditt svar Hélen smile.gif
Jag köpte en liten förpackning av medlet "Snigelfritt" som jag spridit ut i trädgårdslandet, och jag måste erkänna att sniglarna har inte förstört grodden lika vansinnigt i år som föregående år. Trodde först att det inte hjälpte men det har nog gjort det, så det blir mer inköp av detta slag.
Behöver till hela gården tror jag då jag efter några regniga dagar ser att hela gräsmattan rör sig, de finns precis överallt!

/Veronica
Kesigul
På gårdagens trädgårdsvisning såg jag odlingslådor med fönsterbleck monterad runt kanten som snigelbarriär. Tydligen mycket effektivt. Enda problemet blir den vassa kant som blir där man sågar av dem, ifall man inte hittar rätt längder.
inkans
Vår granne har en tomt som gränsar till allmänning = högt vildvuxet ogräs = snigelinvasion. De har hos en plåtslagare beställt "snigelstaket" som ser ut ungefär som fönsterbleck: en sarg som har en utbockad kant som sniglarna inte tar sej över. De ska sätta staket runt hela tomten, och har även satt det runt trädgårdslandet. Om ösregnet avtar kanske jag kan ordna en bild, men om det fungerar kan jag rapportera först när de haft det ett tag. För trädgårdslandet verkar det i alla fall fungera bra.
Hasse U
De senaste åren har vi formligen vadat i Mördarsniglar. Högg väl ihjäl ett antal tusen förra sommaren + ca 2 kg gift. Tyvärr så gjorde det knappast någon nytta.
I år är det annorlunda. Dels har nog vintern och sedan torkan gjort sitt, men jag använder nu också en snigelbar som tycks fungera bra. Bara en och annan snigel hittas. Jag snodde konceptet MatHilda rakt av http://www.snigelbaren.se/.

Jag tog några plastburkar och borrade ventilationshål i och sedan skar jag ut ett ingångshål. Fyller på med Snigeleffekt, ca 20 st korn. Flyttar runt dem lite om inte giftet går åt. Förutom att det är effektivt så går det åt mycket mindre snigelgift. Förra året gjordes av med nästan två kg, hittills i år kanske en dl.

Värt att testa tycker jag.

CillaM
CITAT (Virre_74 @ 04-08-2010, 09:12) *
Förra året började mitt problem med sniglar på allvar, de åt upp allt jag odlade i mina lådor och i blomlådor/krukor som jag ställde ut i trädgården. Jag har hört att öl ska vara effektivt så jag ställde ut en mugg lite här och var i lådor och trädgårdskanter som fylldes ganska snart med sniglar. I våras fann min man en massa sniglar i vår kompost, antar att det var både ägg och färdigkläckta sniglar. Vi grävde bort komposten på en gång och jag trodde att allt lugnat sig...tills nu.

Häromkvällen var jag ute i mitt trädgårdsland (jordgubbar) för att skörda, och upptäckte att gräsmattan kryllade av sniglar. Jag började plocka men gav upp när jag fyllt lillans leksakshink. Till saken hör att vi dagen före klippt gräsmattan kortare än vanligt, och jag antar att detta gjorde att man ser dem bättre om kvällen.

Är det nån här ute som kan komma med tips på hur man kan utrota dem, jag har själv inte upptäckt några snigelägg i mina trädgårdslådor (pallkragar). Öl är effektivt, men man kan ju ha roligare med den och allvarligt talat så är det inte det minsta kul när de äter upp allt man odlar!

Tacksam för svar

Virre_74

Jag plockade för 3 år sedan lite över 19.000 sniglar. Plockar med pincett och häller kokande vatten över dom sen. Det absolut billigaste och mest humanaste för dom, anser jag. Och då har jag också koll på VAD jag plockar, enbart bruna spanjacker alltså. De svarta svenska sniglarna (OBS det finns vita varianter av denna också), kölsniglarna och pantersniglarna låter jag vara. Med bara dom i trädgården så går växterna säkra.
re11ag
Själva så häller v i lite öl i ett glas och gräver ner i trädgårdslandet eller var man nu har sniglar. De små krypen sniglar sig glatt dig och dör efersom de är något i ölet de inte tål, lättöl går precis lika bra som starköl
Virre_74
Jag inser nu att vi är många med snigelproblem, och jag har hittat massor av fina idéer som jag ska testa smile.gif thanks.gif
I "Gör Det Själv"-tidningen, nr 10/2010 (22juni) hittade jag ett repotage om hur man anlägger en snigelfri hög rabatt.

http://gds.se/tradgarden/snigelfri-rabatt

HelénE: Det här stället på nätet där du funnit storpacket av SNIGELFRITT, vill du dela med dig av den länken? =)
peg
Det senaste från Norge som jag hörde var att den såkallade leopardsnigeln som vi nu avlivar i samma veva som mördarsnigeln, kom in i Sverige unifär samtidigt som mördarsnigeln men parar sig och lägger ett fåtal ägg och livnär sig på mördarsnigeln. Jag har inte testat om det stämmer men skal göra det så fort jag hittar en leopardsnigel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon