Full version: maskar i kompost...
emwpecj
Hej

Har en fråga om hur viktiga maskar är för komposten? Jag har en kompost där det i princip är omöjligt för maskar att ta sig in i underifrån. Men hur stor roll spelar maskarna för nedbrytningen av komposten?
(...jag förstår att de är bra men frågan är om jag skall se avsaknaden som ett problem...)

Mvh / Peter
Åsa, mälardalen zon 2
Maskar är bra och en kompost med maskar funkar ofta bra även om man inte är så noga med att sköta om den.

Om man har en kompost som enbart litar till bakterier kan man behöva vara mera noga med att tillsätta bakterier med jämna mellanrum + röra runt flera gånger i veckan för att få ner syre som bakterierna behöver, men annars så funkar det ju att ha kompost utan maskar.
Annie-72
Jag upplever att det beror på vilken typ av kompost du har.. Den vanliga trådkomposten kommer det ju en hel del mask till.. medans min varmkompost helt avsaknar mask.. Där finns en del larver, gråsuggor och annat som inte går att se med blotta ögat för nedbrytning.. Jag tror varmkomposten blir för varm för att vanlig daggmask skall trivas...

Detta är min personliga uppfattning, har inga vetenskapliga bevis..
HelénE
CITAT (Annie-72 @ 04-08-2010, 10:37) *
Jag upplever att det beror på vilken typ av kompost du har.. Den vanliga trådkomposten kommer det ju en hel del mask till.. medans min varmkompost helt avsaknar mask.. Där finns en del larver, gråsuggor och annat som inte går att se med blotta ögat för nedbrytning.. Jag tror varmkomposten blir för varm för att vanlig daggmask skall trivas...

Detta är min personliga uppfattning, har inga vetenskapliga bevis..

För att mask ska överleva i komposten krävs att det inte blir mer än 30grader varmt i den och aldrig under 0. Har man varmkompost klarar man det sistnämnda, men däremot speciellt sommartid blir det lätt bra mycket mer än över +30 i komposten.

Då måste man förbereda komposten innan man startar med den och lägga jord i botten 5-10cm med ex. fuktigt tidnigspapper ovanpå så maskarna har någonstans att smita undan om det blir för varmt.

Helén
officinalis
Maskarna är väldigt effektiva nedbrytare. Inte helt nödvändiga i en kompost, eftersom det även finns svampar, bakterier och liknande som också deltar i nedbrytningsprocessen. Så vitt jag vet är det i princip bara svampar som klarar att bryta ned lignin!
Komposten fungerar alltså ändå. Men det tar troligtvis längre tid.
Huruvida de överlever eller inte i en varmkompost beror förstås på vilken art det är. Dyngmasken klarar höga temperaturer.
Peztis
Men i min hushållskompost så tror jag inte att det är vanliga daggmaskar. Dessa är rödare och smalare. Är der dyngmaskarna som Officinalis nämner?

Om maskarna har svårt att komma fram till komposten på naturlig väg så kan man ju få/köpa dem från en redan etablerad kompost.
I min hushållskompost så finns de i mängder och jag är så rädd för att skada dem när jag gräver upp kompostjorden jag vill ha (behöver inte röra då jag har en Stiga Kitchen som matas underifrån).
officinalis
Ja, det låter som dyngmasken Eisenia fetida. Jag har skrivit två skildringar gällande komposter och just maskar. Se En eftermiddag på gödselstacken och grundgödsling och jordförbättring på lotten.
Dyngmaskar kan man leta efter på gödselstackar. Jag har maskkomposter i plastbackar från IKEA som står inomhus. Det fungerar bra och är luktfritt om det sköts rätt. Maskarna har jag främst hämtat från en gödselstack. Sedan förökar de sig själva i relation till hur mycket föda det finns.
Peztis
En annan fundering ang dyngmaskarna (tack för svaret, Officinalis):
när man gräver upp komposten och sprider ut den där man vill ha den, var gillar maskarna det? Kommer de att förflytta sig till en annan kompost/hög, stanna kvar i jorden eller dör de?
Alltså, kan man låta maskarna följa med eller är det bättre att försöka lägga tillbaka dem i komposten?
Bassam
Hej

Det låta maskarna följa med, de äter jord och ändrar dom till bra näring till växter efter döden.
H:Bassam
officinalis
CITAT (Peztis @ 07-09-2010, 21:52) *
En annan fundering ang dyngmaskarna (tack för svaret, Officinalis):
när man gräver upp komposten och sprider ut den där man vill ha den, var gillar maskarna det? Kommer de att förflytta sig till en annan kompost/hög, stanna kvar i jorden eller dör de?
Alltså, kan man låta maskarna följa med eller är det bättre att försöka lägga tillbaka dem i komposten?

Jag har väl i princip betraktat dem som "förbrukade". Hittar en del kvar i jorden, men misstänker att de inte trivs i långa loppen och sedan dör ut. I trädgårdskomposten har jag inte dyngmask så där är det inga problem. I maskkomposterna så brukar jag försöka plocka ut så många jag kan. De är ju mina gratisarbetare :-)
Bassam
Hej

Det är inte bara maskar som gör nedbrytningen av komposten men kemi funktion som gör också om finns till räcklig (varm + vatten + luft ).

H:Bassam
officinalis
Ja, det finns en mängd olika organismer som är saprofyter. Men just maskarna är väldigt effektiva. Jag tror dock det krävs svampar och bakterier för att bryta ner material som innehåller cellulosa, lignin, suberin osv. Dessa räknar jag dock med att de finns i princip överallt och särskilt i komposten ifall den sköts rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon