HelénE
Brukar enbart gödsla rabatter med kompost och kogödsel eller hönsgödsel på våren, samt trädgårdslandet får lite doser under sommaren.

Har dock sett att det finns blodmjöl och benmjöl att köpa, vad används det till?

Rosgödsel och rododendongödel, behöver man använda det eller duger vanlig kompost eller kogödel/hönsgödsel? Mina rosor står lisom i vanliga perennrabatter.

/ Helén
Åsa, mälardalen zon 2
Blodmjöl är bra om man odlar ekologiskt och vill ha ett snabbverkande kvävemedel ifall det skulle behövas. Benmjöl är långverkande och lökväxter brukar gilla det så många slänger ner en näve när de planterar lökar. Själv använder jag det inte för hundar kan ju tro att man gömt något gott i marken och försöker gräva upp det (jag testade använda för många år sedan och den hunden vi hade grävde upp det mesta så efter det har jag inte testat använda det, nuvarande hunden gillar att gräva så jag tror inte jag chansar)

Specialgödningar är ofta humbug enligt tester är ofta innehållet i stort sett detsamma, rhododendrongödning brukar dock vara utan kalk så har man växter som inte vill ha kalk så kan ju det funka bra.

Använder man kompost, gödsel från djur brukar det ofta räcka man måste inte köpa en massa dyra specialgödningar, växterna ser ingen skillnad.
HelénE
Tack för svar!
Tror jag klarar mig utan detta då, jag har också hund så jag hoppar över benmjölet, lökar växer som bara attan här ändå.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon