Hur ser man egentligen skillnad på dessa?
Jag köpte något som skulle vara en rosa änglatrumpet (jag hade helst velat haft en vit), den har inte vuxit så högt som jag väntat mig, den är ca. någon halvmeter hög bara.
Den visade upp 7 blomknoppar som jag för det första hade förväntat mig skulle vara hängande, men så är inte fallet, nu har den första blomman slagit ut och den är INTE ljusrosa, den är vit och inte är den hängande heller utan upprättväxande.
Finns det något som skiljer dessa två sorter eller är det en spikklubba jag har köpt?
Jag vet ju att det kommer synas när den är överblommad, men jag skulle gärna vilja veta nu.
Och en annan fråga, OM det nu skulle vara en änglatrumpet, hur får jag den högre? kan jag knipsa bort sidoskotten så att den kan koncentrera sig på att växa uppåt istället för på bredden?
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2010, 12:00
Datura (spikklubba) har blommor som pekar uppåt, är ofta ganska örtartad, blir inte så hög. Är ofta ettårig men vissa sorter kan övervinras några år. Brukar få frökapslar som ser ut som taggiga bollar.
Brugmansia (änglatrumpet) blir mera trädlika så de blir större och vedartade längre ner, blommorna hänger och den bildar sällan frökapslar. Växten är flerårig och går bra att övervintra i många år.
Tack för svaret :-(
Jag misstänkte det när blomman öppnades upprätt och google blrv jag inte mycket klokare av då alla bilderna visade både rundade och taggiga blad på spikklubban, min planta har ovalt rundade blad så därav min osäkerhet.
Då gick drömmen om ett trumpetträd i stöpet nu då, bättre lycka nästa år kanske om man får tag i något mer seriöst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.