Söttok06
Jag grävde en grop som var ca 1 m i diameter och 50 cm djup, rensade bort ogräs osv. Men det är som ogräsinvarsion av både fleråriga ogräs som tistlar, maskroser m m på min odlinglott. Har inte hunnit med att rensa och ser att det även slagit till runt mitt träd. Nu tänkte jag att jag ska rensa upp där så att jorden är är "ren" igen. Ska man plantera något marktäckande i stället eller vänta med det?
Fenja
För att ge trädet en chans att växa till sig och bli fint så är det viktigt att hålla ytan runt det ogräsfri. Om du har mycket ogräs i jorden kan det kanske vara idé att täcka marken med tidningar, svartplast eller markduk. Du kan skära hål i detta och plantera någon marktäckare om du vill.
Mvh
Fenja
netha
CITAT (Söttok06 @ 04-08-2010, 12:44) *
Jag grävde en grop som var ca 1 m i diameter och 50 cm djup, rensade bort ogräs osv. Men det är som ogräsinvarsion av både fleråriga ogräs som tistlar, maskroser m m på min odlinglott. Har inte hunnit med att rensa och ser att det även slagit till runt mitt träd. Nu tänkte jag att jag ska rensa upp där så att jorden är är "ren" igen. Ska man plantera något marktäckande i stället eller vänta med det?

Rönn är tålig ... växer var som helst ... du behöver inte alls fundera på att rensa något kring trädet.
Söttok06
Tack för båda svaren. Jag ska försöka rensa ogräset och täcka runt med tidningar nu under hösten. Men vad jag förstår behöver jag inte vara i panik.
Jan Lindgren
Hej!
Det är få träd som man behöver rensa runt. Däremot så behöver man tillföra extra mycket gödsel om det finns mycket växter runt trädet. Jag har testat att plantera rönnar i en näringsfattig äng. Ingen skötsel alls. Det gick utmärkt men de växte långsamt. Sorterna var Dodong, Birgitta och Edulis.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon