malin72
Vill bara kolla om jag har förstått rätt ang den, den köptes förra året och har bara årsskott nu. På den sitter nu fullt med knoppar men jag läste mig till att den första året bara ger enkla blommor.
Stämmer det? Kommer dom fyllda blommora först nästa år då? Jag väntar med spänning på att få se den blomma men är lite nyfiken på vad jag har att vänta mig rolleyes.gif

Passar på med några andra frågor med, jag har 3 andra olika sorters klematis som har varit planterade i ca 3 år men inte gett någon blomma alls, kan det vara så enkelt att dom inte trivs just där?
kan jag klippa ner dom och flytta på dom nu?
octachoron
Jag har för mig att Multi Blue har dubbla blommor både på årsskott och gammal ved.
Det är en mutation av 'The President'.
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 04-08-2010, 17:51) *
Jag har för mig att Multi Blue har dubbla blommor både på årsskott och gammal ved.
Det är en mutation av 'The President'.

Hej!

Du har rätt!
Dock brukar blommorna från gammal ved vara mer fyllda.

Finn
malin72
tackar tackar!!!

Ang dom andra ska jag flytta dom eller testa något annat, är det för att dom inte trivs som dom inte blommar
Finn Klematis
CITAT (malin72 @ 04-08-2010, 23:26) *
tackar tackar!!!

Ang dom andra ska jag flytta dom eller testa något annat, är det för att dom inte trivs som dom inte blommar

Hej!

Vilka klematis har Du ?

Finn
malin72
jag vet inte vilka det är som sitter där, namnskyltarna är borta. men det är en självsådd som har blivit någon blandning, flikiga blad.
Dom andra 2 är nog vanliga storblommiga
Finn Klematis
Hej!

Att jag frågade vilka klematis Du har var att skulle kunna tala om
hur Du skall klippa dom. Den sjävsådda är helt säkert klippgrupp 1
skall inte klippas. Vanlig storblommig kan vara klippgrupp 2 eller 3.
När blommar den?

Finn
malin72
ja det var ju just det att jag inte vet när dom ska blomma för dom har aldrig gjort det.... blush.gif det är därför min fråga är om jag ska flytta dom,
om det kan vara så att dom helt enkelt inte trivs där dom står
Finn Klematis
CITAT (malin72 @ 09-08-2010, 19:30) *
ja det var ju just det att jag inte vet när dom ska blomma för dom har aldrig gjort det.... blush.gif det är därför min fråga är om jag ska flytta dom,
om det kan vara så att dom helt enkelt inte trivs där dom står

Hej Malin!

Det är svårt att ge råd om man inte har tillräckligt med underlag.
Det är därför jag ställer frågor.
Växer dom och får stort och kraftigt bladverk ?
Svarar Du ja på den frågan kan det vara övergödning.
Svar Du nej, kommer jag med en ny fråga.
Särade Du på rötterna när Du planterade Dina klematis ?
Svarar Du nej på den frågan, gräv upp dom sära på rötterna
och plantera om dom.
Svarar du ja, vet jag inte vad det är för fel.
Prova med att flytta dom.

Lycka till.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon