sjuan
Vi har ett nybyggt hus på landet med en stor tomt (4000 kvm) på före detta åker. Runt tomten är det ekhagar som betas av kor. Just nu är tomten kal och trist med mest gräsmatta/äng. Några fruktträd har vi planterat. Jag skulle vilja plantera ett större träd för att få mer höjd på växtligheten (även om det kommer ta tid...). Trädet ska stå på nordvästsidan om huset, men på avstånd så det kommer inte stå i helt i skugga. Det är tung lerjord i marken.

Har funderat på vitoxel. Hur bred blir den, dvs hur långt från huset ska man plantera? Några andra bra förslag?

Vi bor i zon 2.
Huggorm
De vitoxlar jag har sett har inte blivit väldigt stora, kanske 5-7m höga och ganska breda. Det är möjligt att de blir större i bättre jord eller efter väldigt många år.

Det finns ju även en del riktigt härdiga och fina valnötsträd som kanske kan vara intressanta?
Tomas N
Har du funderat på en Fontän- eller Klotpil. Båda blir ca 10 meter höga och är snabbväxande.

Ett tips ang planteringsavståndet från huset: jag har för mig att jag har läst att ett träd bör planteras lika långt från huset som det blir högt. Allt för att slippa faran med rötter som tränger in i grunden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon