Tomas N
Sitter och skissar på en ny plantering och har fastnat lite för att ha riddarsporrar längst bak, men vill helst slippa plantera om dem efter några år. Är det någon som vet om det finns någon sort som är minst 150 cm hög och rosa? Jag har försökt läsa lite på nätet men inte fått någon klarhet....
Sussie F-Flower
Hej Tomas!

Jag har rosa riddarsporrar som jag köpt från odla som frön 2008.
Första året hade jag ett helt gäng som inte blommade då, och alla dog utom EN! Den blommade dock året därpå med EN blomma, alltså 2009. Höjden var då ca 170 cm.

I år kom det 8 st blommor. Höjd ca 2 meter. wub.gif Tyvärr så hann jag aldrig få någon bild då dom blåste sönder och gick av...

Jag tror att höjden är avgörande av vad dom får för jord/näring.
Tomas N
Snyggt!! Vet du om de måste omplanteras efter några år? Vill helst slippa det.
Sussie F-Flower
CITAT (Tomas N @ 07-08-2010, 22:23) *
Snyggt!! Vet du om de måste omplanteras efter några år? Vill helst slippa det.

Näe, det vet jag inte... g.gif Jag frågade min mamma som har haft riddarsporrar "i hela sitt liv" och hon hade aldrig planterat om... Bara lagt på lite hästskit vartannat varttredje år...

Dom andra sporrnarna som jag har haft, i 4-5 år, har jag aldrig planterat om, jag heller...
mamamaggan
Jag har haft min riddarsporrar på samma plats i minst tio år och aldrig omplanterat . De växer och frodas och plantorna blir bara större och större med fler och fler blommor.
Sussie F-Flower
Jag var ut och mätte grenen som riddarsporreblommorna nådde. Det var i överkant när jag skrev 2m.
180 cm skulle dom ha varit om dom fått stå kvar för blåsten... shy.gif (bara så du vet...)
Tomas N
OK. Jag läste att vissa sorter ( Pacific Giant-gruppen ) behövde planteras om i min perennbok, den av Marie o Björn Hansson, och det stod på taggen på krukan när jag köpte en "Dusky Maidens" i våras. Men då är det kanske inte något större problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon