Full version: Giftiga växter
Viktormalm
Tjenare alla!, ja så som rubriken lyder så är jag intresserad av att odla upp en växt som på något sätt kan vara skadlig eller t.o.m dödlig för en vuxen människa. Har funderat på det och tycker att det borde finnas ngn växt som är så pass stark, har fått intresset pga att det skulle bara vara riktigt tufft att ha hemma.

Tack på förhand!

V
kerstin z5-6
lol finns massor vanlig stormhatt aconitum-hela växten , datura spikklubba,är två ex
johanna_zon3
Det finns en hel del vanliga krukväxter som gemene man har hemma på fönsterbrädan som är giftiga. Om du vill veta mer kan du du ju alltid gå in på www.giftinformationsentralen.se . Se till att du inte orsakar att någon annan blir förgitad så som barn eller husdjur om du har har såna i din omgivning.
Sussie F-Flower
CITAT (Viktormalm @ 04-08-2010, 14:54) *
Tjenare alla!, ja så som rubriken lyder så är jag intresserad av att odla upp en växt som på något sätt kan vara skadlig eller t.o.m dödlig för en vuxen människa. Har funderat på det och tycker att det borde finnas ngn växt som är så pass stark, har fått intresset pga att det skulle bara vara riktigt tufft att ha hemma.

Tack på förhand!

V

Du tänker väl inte ta livet av nå'n? naughty.gif g.gif

Bråkigt med grannen?
Viktormalm
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-08-2010, 23:20) *
Du tänker väl inte ta livet av nå'n? naughty.gif g.gif

Bråkigt med grannen?

hahahhahah nej sussie, vill enbart ha dem för att det är roligt att ha ;D och nej jag ska hålla borta dem från barn & djur!

TACK!
Mentha-Arvensis
Även om jag tycker frågan är galen,
kan jag tipsa om blåklocka.

Hela växten är väldigt laxerande.
nudda rotten med handen,
ät någonting med samma hand och du har svår diare och frossa fem till sex timmar.

Den vilda är fridlyst,
men det finns handelsträdgårdar som saluför odlade vilka är identiska.

I vilket fall, var försiktig vid hantering av växten.
Åsa, mälardalen zon 2
Kuriosa: På tv3 igår gick ett gammalt avsnitt av Morden i midsommer ett av offren mördades med hjälp av hackad stormhatt i peston, smakade dock så illa att mördaren tvångsmatade sitt offer.
abbbe
Nerium Oleander är väldigt giftig har jag hört - kan dock vara svår att ha som krukväxt enbart i lägenhet.
Annars har vi ju Stormhatten som nämnts, lär vara bland det giftigaste. Används som råttgift om jag minns rätt?
Bengalow
En skön liten växt - tibast är en utmärkt giftig liten buske med bär!

En annan växt, som tillhör de absolut mest riskfyllda, är ricin. Hos oss blir inte fröna färdiga, p.g.a. kylan, men frö från ricinus communis är en av jordens giftigaste växtdelar. Hela växten är för övrigt giftig. Den säljs på varje växtmarknad, och är väldigt dekorativ med sina taggiga röda frökapslar.

I den grekiska historien kan man läsa om sprängört. Våldsverkare fick ta en brygd av denna, medan andra, som inte gjort grova kriminella handlingar, som t.ex. Sokrates fick dricka ett bolmörtsextrakt. Malört tillhör också giftiga växter.

inkans
Gummiträd alias Afrikansk rödbrokig mjölkbuske (Synadenium Grantii) är en vacker, snabbväxande, lättskött och väldigt giftig krukväxt. Den odlas i östra Afrika där man använder den frätande saften och andra växtdelar i medicinska syften.

[attachment=53510:Afrikans...ske_71cm.jpg]

Jag ska beskära en av mina snart om inte årstiden är något hinder för då blir det till våren, PM:a om jag ska skicka en stickling. De går inte att köpa i affär.

Lite råd, bilder och annat: http://inkans.wordpress.com/tag/gummitrad/

Syrrans kompis fick åka till akuten sedan hon råkat få en skvätt av den giftiga mjölken i ögat. Så man får vara försiktig när man hanterar den här växten och ha handskar/tvätta händerna efteråt.
spacepingo
Tidlösa är också giftig, ganska ordentligt om jag minns rätt, dessutom tycker jag att den är rätt fin. Det ser ut lite som krokus men blommar på hösten har jag för mig.
Ezereht
Idegran är väl trevligt, en av våra mest effektiva cellgifter utvinns ur denna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon