I kanten av en "rabatt", som jag rensade bort såpnejlika från i våras har det dykt upp ngr exemplar av något jag inte känner igen. De poppade upp för c:a två veckor sen.
Den luktar inte något speciellt när jag gnuggar bladet och smakar inte något heller
Kanske något som kom fram när jag grävde och sållade jorden.
Någon som vet vad det är?
Så här ser den ut:
Jultorpet
04-08-2010, 20:45
Aubergine eller äggplanta? Odlade sån förra året, formen och det där luddiga på bladen liknar dom.
Red Top
12-08-2010, 09:26
Tack för svaret. Förlåt att jag inte kommenterat det tidigare. Glömde totalt bort att jag frågat. Så kan det bli när man är gammal och glömsk.
Vore konstigt om det är aubergine. Det har vi aldrig odlat, på de 45 år vi bott här. Inte grannarna heller.
Jag tror att det är någon vild växt, s.k. ogräs.
Kanske någon annan som vet? Den har inte vuxit mkt sen jag först frågade.
kerstin z5-6
12-08-2010, 09:55
får lite datura känsla men ingen doft..de doftar ju starkt om bladen-Visst kan det vara något annat som aubergine en fågel kan ha sått den
Red Top
12-08-2010, 14:46
Kan, kan det ju alltid , men i så fall har fågeln/fåglarna släppt ifrån sig på tre olika ställen i närheten.
Dessutom bor jag bland åkermark och skog. Ingen aubergine så långt ögat kan nå.
CillaM
12-08-2010, 18:20
Jag funderade snabbt och kom på att så där ser mina bolmört ut när de kommer upp. Och dessa har mängder med fröer, sandig jord är det bästa dom vet.
Jultorpet
12-08-2010, 21:43
CITAT (CillaM @ 12-08-2010, 19:20)
Jag funderade snabbt och kom på att så där ser mina bolmört ut när de kommer upp. Och dessa har mängder med fröer, sandig jord är det bästa dom vet.
Har kollat lite bilder (länge sedan jag såg en riktig bolmört) och det kan kanske stämma. Det är ju t o m både samma släkt och samma familj som aubergine.
Red Top
15-08-2010, 10:36
Jag googlade lite på bolmört. Tycker den har mer flikiga blad.
Dessutom ska den ju lukta illa. Det gör inte den här. Den varken smakar eller luktar illa och jag fick ingen konstig känsla på tungan, när jag smakade på den.
Någon mer som har förslag?
Jultorpet
17-08-2010, 22:30
Spännande! Du tar väl hand om dom så vi får se om det ev. kommer blommor?
Jultorpet
27-09-2010, 08:03
Vad blev det av växten?
Fortfarande nyfiken!
NiklasTyreso
28-12-2010, 23:00
Jag gissar på antingen nattskatta eller spikklubba.