kento
[attachment=53320:h_ckbeskuren.jpg]

Jag planterade en Ligusterhäck i maj 2009. Klippte ner den efter instruktionerna och på våren och försommaren växte den bra men nu tappar den alla blad på utväxten. Egentligen ska den inte klippas förrän till vintern men frågan är om jag redan nu ska klippa ner den till gamla nivån eller låta den vara? Den blir ju så spretig och ful som den är nu.
HelenJ
Hur mycket vatten har den fått i sommar? Och hur mycket gräs (som stjäl vatten/näring) växer det nära häcken? Det är lite svårt att se på bilden.
De två första åren efter plantering behöver häckbuskar ca 30-40 l vatten var i veckan för att etablera sig på ett bra sätt. Och med denna sommarens torka har det säkert krävts ännu mer.
Jag hade nog klippt den, sett till att hålla gräsfritt minst 20 cm på var sida om häcken och samtidigt gett den väldigt mycket vatten säsongen ut, för att den åtminstone ska få en ny chans nästa år.
kento
Den har nog inte fått mer än någon gång/vecka max. Gräsmattan växer ca 2 dm från häcken på ena sidan och på andra är det en låg stenslänt med "ogräs" smile.gif
HelenJ
Då är det massor med vatten som gäller från och med nu om du ska få någon fason på den. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon