Full version: skendräktig
boxer2
Hur vet jag om min tik är skendräcktig?
Hon har slutat löpa för ca 2 veckor sen och har nu slutat äta helt.
Hon slickar sig fortfarande men löper inte.
Hoppas någon vet och kan ge svar.
Kryddan03
CITAT (boxer2 @ 04-08-2010, 17:47) *
Hur vet jag om min tik är skendräcktig?
Hon har slutat löpa för ca 2 veckor sen och har nu slutat äta helt.
Hon slickar sig fortfarande men löper inte.
Hoppas någon vet och kan ge svar.

Du har inte sett om hon har flytningar? Med tanke på att hon fortfarande slickar sig. Det finns ju risk för livmoderinflammation efter löp om jag inte missminner mig - både p g a hormoner och infektion.
Skall väl tillägga att en del tikar kan ha "rena" flytningar också under efterlöpet. Men flytningar skall man alltid kolla upp för säkerhets skull.

Tecken på skendräktighet är t ex:
- orolig t ex piper och håller på att bädda
- tar leksaker eller något som valpar
- svullna juver även med mjölk (risk för mjölkstockning kan förekomma)
- aptitlöshet
- ligger och flämtar

Mer motion och lite mindre mat kan hjälpa under skendräktighet.
*Stintan*
Alla tikar blir skendräktiga, mer eller mindre och på en del märks det knappast alls. Vanligt är att dom tar ett gosedjur som "valp" och bär runt. Ta bort det isåfall. Ganska vanligt också att dom äter dåligt efter löp, det gör min, men det brukar hjälpa att öka motionen. Jag låter min hund ha fri tillgång på mat så jag förlitar mig på att hon äter om hon är hungrig. Det har funkat hittills.

Du säger slutat löpa för två veckor sedan men då undrar jag när hon började löpa. Vanligtvis slutar dom ju blöda då dom går in i höglöp någon gång runt 10-14 dagen och detta vara några dagar. Löpet är alltså inte slut för att dom slutar blöda.

Om du är orolig så ring veterinären och fråga.

boxer2
Hon började löpa den 1 juli. Hur länge varar skendräcktighet? Hur ser jag om hon har flytningar?
Kryddan03
CITAT (*Stintan* @ 04-08-2010, 20:03) *
Alla tikar blir skendräktiga, mer eller mindre och på en del märks det knappast alls. Vanligt är att dom tar ett gosedjur som "valp" och bär runt. Ta bort det isåfall. Ganska vanligt också att dom äter dåligt efter löp, det gör min, men det brukar hjälpa att öka motionen. Jag låter min hund ha fri tillgång på mat så jag förlitar mig på att hon äter om hon är hungrig. Det har funkat hittills.

Du säger slutat löpa för två veckor sedan men då undrar jag när hon började löpa. Vanligtvis slutar dom ju blöda då dom går in i höglöp någon gång runt 10-14 dagen och detta vara några dagar. Löpet är alltså inte slut för att dom slutar blöda.

Om du är orolig så ring veterinären och fråga.

Ett mycket gott råd. Då kan du ställa alla följdfrågor och få svar med en gång. smile.gif
Ett par tips på nätet också:
http://vovve.net/
http://vovve.net/Artiklar/Skendraktighet.asp

En bra sida med en massa info och artiklar om hund. De har även ett forum. smile.gif
boxer2
CITAT (Kryddan03 @ 04-08-2010, 21:26) *
Ett mycket gott råd. Då kan du ställa alla följdfrågor och få svar med en gång. smile.gif
Ett par tips på nätet också:
http://vovve.net/
http://vovve.net/Artiklar/Skendraktighet.asp

En bra sida med en massa info och artiklar om hund. De har även ett forum. smile.gif

Tack för länkarna ,ska kolla dom. Jag trodde detta var ett forum, man kunde ställa frågor i ?? Men där misstog jag mig visst. Sorry sad.gif
Kryddan03
CITAT (boxer2 @ 04-08-2010, 21:32) *
Tack för länkarna ,ska kolla dom. Jag trodde detta var ett forum, man kunde ställa frågor i ?? Men där misstog jag mig visst. Sorry sad.gif

Nej, det var inte så jag menade. Men, om du är orolig för hur hunden mår får du ju fortare svar av veterinären. Och de flesta svar "föder" följdfrågor och då har du ju redan veterinären på trå'n. wink.gif
På Vovves forum finns det en massa kunnigt hundfolk som hänger där i stort sett dygnet runt och då får du antagligen flera svar och kanske också snabbare svar än här. smile.gif
*Stintan*
CITAT (boxer2 @ 04-08-2010, 21:14) *
Hon började löpa den 1 juli. Hur länge varar skendräcktighet? Hur ser jag om hon har flytningar?

Såklart att du kan ställa frågor här men vi kan ju bara ge dig tips och svara så gott vi kan.

Skendräktighet är ju ungefär som om tiken var dräktig och en tik är dräktig ca 64 dagar. Som sagt så är det väldigt olika hur påverkade tikarna blir.

Flytningar borde du kunna se på vulvan om det blir kladdigt. Jag råder dig att kontakta veterinär som sagt. Du kan försöka ta ett urinprov och lämna in till veterinär så kan dom kontrollera om det eventuellt kan vara livmoderinflammation. Är det det så måste det behandlas. Hellre en samtal för mycket till veterinär än en gång för lite.

Hoppas det ordnar sig och inte är något allvarligt. trostar.gif
boxer2
CITAT (Kryddan03 @ 04-08-2010, 21:37) *
Nej, det var inte så jag menade. Men, om du är orolig för hur hunden mår får du ju fortare svar av veterinären. Och de flesta svar "föder" följdfrågor och då har du ju redan veterinären på trå'n. wink.gif
På Vovves forum finns det en massa kunnigt hundfolk som hänger där i stort sett dygnet runt och då får du antagligen flera svar och kanske också snabbare svar än här. smile.gif

Nej jag misstänkte att det var i all välmen du skrev så... och jag tackar för att du hänvisade mig till vovve.net. smile.gif Men då jag känner till detta forum och inte vovve.net var det för mig en självklarhet att fråga här. Så jag tackar alla som gett mig svar på min fråga. smile.gif
Kryddan03
CITAT (boxer2 @ 04-08-2010, 22:15) *
Nej jag misstänkte att det var i all välmen du skrev så... och jag tackar för att du hänvisade mig till vovve.net. smile.gif Men då jag känner till detta forum och inte vovve.net var det för mig en självklarhet att fråga här. Så jag tackar alla som gett mig svar på min fråga. smile.gif

Vad bra! smile.gif
Jo, det är klart att man börjar där man känner sig hemma. Det ordnar sig säkert för vovven din. Är det hennes första löp? Jag hade säkert också tusen frågor när min första tik löpte första gången - men det är så herrans massa år sedan (dryga 30 är sedan blush.gif) att jag glömt bort det. Så, det är egentligen jag som skall be om ursäkt. wink.gif
Nu hade jag förmånen att bo granne med uppfödaren till den tiken så jag fick nog svar på alla mina frågor med en gång. Det kan ju också vara ett tips - att höra med uppfödaren (om du har en sådan kontakt med denne). Han eller hon har - förhoppningsvis - erfarenhet av ett antal löp och borde t ex veta hur det varit med din vovves mamma och kanske t o m mormor. En del beteenden och företeelser går ju i arv.

Fast har hon flytningar från slidan bör du förstås ändå kolla upp det med veterinär (Stintan förklarade bra). smile.gif
boxer2
CITAT (Kryddan03 @ 04-08-2010, 22:47) *
Vad bra! smile.gif
Jo, det är klart att man börjar där man känner sig hemma. Det ordnar sig säkert för vovven din. Är det hennes första löp? Jag hade säkert också tusen frågor när min första tik löpte första gången - men det är så herrans massa år sedan (dryga 30 är sedan blush.gif ) att jag glömt bort det. Så, det är egentligen jag som skall be om ursäkt. wink.gif
Nu hade jag förmånen att bo granne med uppfödaren till den tiken så jag fick nog svar på alla mina frågor med en gång. Det kan ju också vara ett tips - att höra med uppfödaren (om du har en sådan kontakt med denne). Han eller hon har - förhoppningsvis - erfarenhet av ett antal löp och borde t ex veta hur det varit med din vovves mamma och kanske t o m mormor. En del beteenden och företeelser går ju i arv.

Fast har hon flytningar från slidan bör du förstås ändå kolla upp det med veterinär (Stintan förklarade bra). smile.gif

Jag ringde vetrinären igår och se sa att hon kan ha en infektion i vulvan eller livmoderinflamation, så vi ska dit i morgon kl: 09:30 för undersökning.
Kryddan03
CITAT (boxer2 @ 05-08-2010, 17:39) *
Jag ringde vetrinären igår och se sa att hon kan ha en infektion i vulvan eller livmoderinflamation, så vi ska dit i morgon kl: 09:30 för undersökning.

Jättebra att du ringde! tummenupp.gif
Då håller vi alla tummar och tassar här att proverna visar negativt (vilket ju är positivt wink.gif). Annars brukar det gå bra att behandla om man upptäcker det i tid. trostar.gif
Kryddan03
Hur har det gått för din vovve?
boxer2
CITAT (Kryddan03 @ 12-08-2010, 20:31) *
Hur har det gått för din vovve?

Ja hon mår väl som hon bör.
Hon är skendräktig. Svulnaden i spenar och vulvan har nästan gått ner helt.
Hon äter fortfarande inte, ändast en köttbulle ikväll. Hon går och gömmer sig under sängen nu. Hon ska kastreras den 25 Augusti, dom sa att det går att göra det då, trots skendräktigheten.

Hoppas bara hennes operation går bra.
Kryddan03
Vad skönt att det inte var något allvarligt! smile.gif
boxer2
Ja visst var det det, men jobbigt nog ändå. smile.gif thanks.gif alla för er hjälp. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon