Full version: Hårig rackare
Miss_Berggren
Dessa små monster huserar i min avenbokshäck. Eftersom jag tror att det är fjärilslarver har de fått bo kvar, trots att de äter rent planta efter planta. Någon som vet vilken sort det kan vara? Har fler bilder på huvudet som är svart med ett V-tecken i gult eller orange.
007.JPG

Miss_Berggren
Skulle ju lägga denna bild bland övriga larver unsure.gif Hur raderar man inlägg eller flyttar till rätt tråd?
Gossen Ruda
Fin bild. Jag får det till larver av Oxhuvudspinnare. De blir rätt stora, upp till 60 mm så det är risk att häcken blir kaläten. Om du inte vill att det skall ske så kan du flytta dem, enligt min bok så lever larverna på div olika lövträd som lind, ek, bok mm. Kolonivis fram till sista hudömsningen så att sätta dem på samma ställe är nog bäst.

CITAT (Miss_Berggren @ 04-08-2010, 19:07) *
Skulle ju lägga denna bild bland övriga larver unsure.gif Hur raderar man inlägg eller flyttar till rätt tråd?

Ingen fara, låt den stå. Nu kan du inte radera eftersom jag redan svarat.
Miss_Berggren
Ja, det måste stämma! De har levt i grupp hela tiden. De är redan nu bortåt 6 cm så då kanske de snart är färdigätna och kan få bo kvar happy.gif Har även haft Nässelfjärilslarver och Amirallarver i år.

Tack så mycket för hjälpen Gossen Ruda!
sqrulan
confused.gif Jag tror att det var liknande larver som käkade upp min första måbärsplanta..någon åt upp den en vår på 2 veckor alla blad var borta! giggle.gif

Menguud va dom e söta och arbetsamma...vilken fin bild min vän! tummenupp.gif

Jag blir så häpen över vad naturen kan erbjuda!! duh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon