Full version: Vinranka / stickling
BigDaddy
Hej
Jag fick i våras några torra skott från en arbetskamrat från en vinranka jag satte i jord. De slog aldrig rot tyvärr.
Därför fick jag nya gröna för 3-4 veckor sedan som kommit ut under våren. Satte dem i vatten denna gång ist. & häromdagen såg jag att 1 av de 5 slagit rot. Idag såg jag att ytterligare 1 fått ut en liten rot.
Den ena är det 2st kanske 1cm långa rötter & den andra är 1st 2cm lång rot.

Nu till frågor.

1. Hur länge ska jag låta dem stå i vatten? Hur långa behöver rötterna bli innan jag sätter dem i jord?

2. Vilken jord? Funkar vanlig planteringsjord?

3. Vilken sorts kruka? El ska jag sätta dem i backen ngnstans ist.? Helst inte då jag gärna har dem på min balkong. Ska inte till landstället på ett tag & vill gärna inte ha dem där.

4. Kan de överleva i kruka under vintern iaf?

5. Ska de stå inne el ute under vintern? Om jag sätter dem i jord nu under början på hösten typ är det väl inte ngn mening att börja härda dem för att vara ute? El?
Det är ju från en ranka som står på friland förvisso men vill inte riskera efter allt slit att de dör. Har verkligen hoppats detta skulle gå & är väldigt glad för att det kommit ut rötter.

6. Ja ngt mer jag bör tänka på? Kan inte sort. Kollegan säger att det är blå bär. Mer vet hon inte. De är väldigt goda också. Har smakat. smile.gif
Så bästa sättet att nu få dem att överleva till våren alltså. Kan tänka mig att dessa grodde väldigt sent på sommaren mot det optimala men var ju för att första försöket sprack.
Alexander-VG-zon3
vänta tills de har fått lite mer rötter (fler behövs så det ger stadga i plantan), sedan plantera dom i lucker vanligjord i en kruka på 10-15cm i dm

därefter odlar du dom ute eller balkong eller i uterum eller växthus ja eller nåt likande. sedan när dom fällt bladen hade jag tagit in dom och övervintrat dom under extraljus deras första vinter. sedan plantera ut några på friland på våren (avhärda först och plantera ut efter frostrisken är förbi) sedan några andra kan du ju testa att odla i kruka (säkrast om du inte vet sort är att övervintra dom inne kallt men frostfritt och mörkt eller rumstemp och extraljus).
inkans
Hej! Det kan vara en bra idé att ta reda på vilken sorts druva det är, se om din kollega har någon bild som du kan använda där druvorna syns. Anledningen är att det finns vissa druvsorter som skyr kalk medan andra vill ha kalkrik jord.

Jag var i samma sits som dej för tre år sedan, när vi inte visste vilken sorts grön druva vi hade - och det var en hel del och inte alls samstämmig information jag hittade när jag letade runt. Framför allt när det gäller tidpunkt och hur man ska beskära vinrankor.

Jag sammanfattade lite goda råd och skrev ihop en "manual" som fick följa med de sticklingar jag gav bort, den finns länkad från mitt gamla blogginlägg om vinrankan:
http://inkans.wordpress.com/2009/04/15/liv...cmidtmanns-vin/

Kanske kan du ha nytta av en del råd, men när det gäller kalk får du först ta reda på vilken sort du har.

Lycka till - hoppas du får många druvor! Det är riktigt roligt med rankor!

PS: Bra gjort att få gröna årsskott att rota sej!! Det ska vara i princip omöjligt.
BigDaddy
Mycket bra info av båda! Tackar!
Har lite brått nu så får återkomma senare men är väldigt nöjd.
En sak bara till jag behöver veta nu, 3 av 5 har fått 2-3 rötter nu som är 3-4cm långa. När är lagom att sätta dem i jord?
Är det för tidigt ff el är det dags?
Aqvakul
CITAT (inkans @ 08-08-2010, 23:19) *
Hej! Det kan vara en bra idé att ta reda på vilken sorts druva det är, se om din kollega har någon bild som du kan använda där druvorna syns. Anledningen är att det finns vissa druvsorter som skyr kalk medan andra vill ha kalkrik jord.

Jag var i samma sits som dej för tre år sedan, när vi inte visste vilken sorts grön druva vi hade - och det var en hel del och inte alls samstämmig information jag hittade när jag letade runt. Framför allt när det gäller tidpunkt och hur man ska beskära vinrankor.

Jag sammanfattade lite goda råd och skrev ihop en "manual" som fick följa med de sticklingar jag gav bort, den finns länkad från mitt gamla blogginlägg om vinrankan:
http://inkans.wordpress.com/2009/04/15/liv...cmidtmanns-vin/

Kanske kan du ha nytta av en del råd, men när det gäller kalk får du först ta reda på vilken sort du har.

Lycka till - hoppas du får många druvor! Det är riktigt roligt med rankor!

PS: Bra gjort att få gröna årsskott att rota sej!! Det ska vara i princip omöjligt.

hittar inte länken till "manualen"... crying.gif
inkans
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt minns hur jag resonerade när det gäller mängden rötter, men spontant så låter det som att de är redo att sättas i jord. De får ju tillgång till mer näring i jord, och har de så pass med rötter så borde de lyckas dra in den.

Testa med en och ser den OK ut efter ett dygn så ta nästa. Hör av dej hur det går, för jag tänker ta sticklingar av Schmidtmann-druvan i höst när den släppt löven så det är bra info för mej med. Jag är nästan säker på att det ska gå bra med några cm rötter. Skulle den deppa ihop så kan du alltid ta upp den försiktigt och ställa den i vatten igen - eller hålla jorden rejältblöt. Men var varsam när du planterar, rötterna går lätt av inne vid veden.

tummenupp.gif
inkans
Agvakul, här är en direktlänk till "manualen": http://inkans.files.wordpress.com/2009/04/...tmanns_2009.pdf

Man får klicka på en liten bild av manualen om man står i bloggen.

Jag hade en länk till en annan mer generell manual på nätet som jag hämtade en del fakta ifrån, ska se om jag hittar länken till den. Jag gillade den eftersom huvudbudskapet var att våga beskära även om man inte riktigt förstår exakt hur - samt att vinrankor inte mår dåligt av att inte beskäras. De får bara mindre frukt. Man kan beskära nästa år istället.

Att vinrankor skulle kunna blöda ihjäl verkar också vara en myt. Vår blödde jättemycket förra året, men har aldrig mått så bra - massor med druvor blev det (över 60 klasar räknade jag ihop). Jag beskar den i januari vilket bevisligen var för sent, ska göra det innan jul i år. Men jag läste att vinodlare beskär i April. Många skolor finns det, jag testar mej fram.

I år missade jag att bekära i tid så jag lät bli. Våren var så kall att knopparna frös bort (gissar jag) och halva vinet såg dött ut länge men till slut kom nya skott - dock inte hela vägen. Jag tror inte att den är död där det saknas skott, men den orkade inte skjuta nya i samma mängd som i april. De skott som kom närmare stammen de har skjutit så att de kompenserat för de som inte kunde. Jag har tagit bilder som ska in på bloggen vid tillfälle. Någon annan som också råkat ut för liknande?
Aqvakul
Tack, tack!

Tydlig och klar manual, som t.om. jag förstod....
inkans
Tack Aqvakul!
Jag skrev "manualen" även till mej själv, så säkrast att göra den enkel!

På "Bo grönt" var det jag hittade den PDF som jag tyckte bäst om när det gäller råd kring vindruvsrankor. Missa inte den:
http://www.bogront.se/att_lyckas/vindruvor.pdf

Jag har inte varit så toppenbra på att beskära i år. Har förutom "moder-vinet" en "backup-planta" som fått flera klasar i sommar och tre lite mindre som av platsbrist fått samsas i samma kruka, så de har inte fått druvor. De senare tänker jag dela på nu innan de drar ner saven i rötterna och när de övervintrat och är inne på sitt tredje år får vi se om de kan ge lite frukt.

Moderplantan i slutet av maj 2009:
[attachment=53562:Vinranka...23_small.jpg]

Moderplantan i slutet av juni 2010:
[attachment=53563:Vinranka_20100619.jpg]

Så här ser moderplantan ut i slutet av juli i år, högra halvan utan egna skott men ganska väl kamouflerat av växtkraften i den första halvan.
[attachment=53564:Vinranka_20100730.JPG]

/Inkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon