Jag fick i våras några torra skott från en arbetskamrat från en vinranka jag satte i jord. De slog aldrig rot tyvärr.
Därför fick jag nya gröna för 3-4 veckor sedan som kommit ut under våren. Satte dem i vatten denna gång ist. & häromdagen såg jag att 1 av de 5 slagit rot. Idag såg jag att ytterligare 1 fått ut en liten rot.
Den ena är det 2st kanske 1cm långa rötter & den andra är 1st 2cm lång rot.
Nu till frågor.
1. Hur länge ska jag låta dem stå i vatten? Hur långa behöver rötterna bli innan jag sätter dem i jord?
2. Vilken jord? Funkar vanlig planteringsjord?
3. Vilken sorts kruka? El ska jag sätta dem i backen ngnstans ist.? Helst inte då jag gärna har dem på min balkong. Ska inte till landstället på ett tag & vill gärna inte ha dem där.
4. Kan de överleva i kruka under vintern iaf?
5. Ska de stå inne el ute under vintern? Om jag sätter dem i jord nu under början på hösten typ är det väl inte ngn mening att börja härda dem för att vara ute? El?
Det är ju från en ranka som står på friland förvisso men vill inte riskera efter allt slit att de dör. Har verkligen hoppats detta skulle gå & är väldigt glad för att det kommit ut rötter.
6. Ja ngt mer jag bör tänka på? Kan inte sort. Kollegan säger att det är blå bär. Mer vet hon inte. De är väldigt goda också. Har smakat.

Så bästa sättet att nu få dem att överleva till våren alltså. Kan tänka mig att dessa grodde väldigt sent på sommaren mot det optimala men var ju för att första försöket sprack.