|
Sussie F-Flower
04-08-2010, 22:59
Undrar om det är någon som vet med säkerhet om detta är sant? VAD är det som gör att granen dör, i så fall? Kan det vara så att det behövs flera spikar om granen är STOR?
ingrids
04-08-2010, 23:23
Såvitt jag förstått blir trädet kopparförgiftat, det tar ett tag och för stora träd kan det behövas mer än en spik.
MrMurphy
04-08-2010, 23:32
Det verkar vara någon form av gammalt knep för att ta död på rötter och sånt. Jag har en hägg som skjuter nya träd till höger och vänster och jag vet inte hur många miniträd som jag sågat ned vid det här laget. Då fick jag tips av grannen som är ca 85 år att jag ska spika in kopparspik i dessa småstubbar, har snackat runt lite om detta och de äldre generationerna verkar alla ha hört om detta. Vilket helt klart är värt ett försök så nu ska det inköpas kopparspik!
Sussie F-Flower
04-08-2010, 23:39
CITAT (MrMurphy @ 05-08-2010, 00:32)  Det verkar vara någon form av gammalt knep för att ta död på rötter och sånt. Jag har en hägg som skjuter nya träd till höger och vänster och jag vet inte hur många miniträd som jag sågat ned vid det här laget. Då fick jag tips av grannen som är ca 85 år att jag ska spika in kopparspik i dessa småstubbar, har snackat runt lite om detta och de äldre generationerna verkar alla ha hört om detta. Vilket helt klart är värt ett försök så nu ska det inköpas kopparspik! Tack för svar!  Vart kan man köpa dessa spikar? CITAT (ingrids @ 05-08-2010, 00:23)  Såvitt jag förstått blir trädet kopparförgiftat, det tar ett tag och för stora träd kan det behövas mer än en spik. Tack Ingrid! Har du varit med och gjort det nå'n gång, Ingrid?
Gossen Ruda
05-08-2010, 07:23
För att snabbast döda en gran så fäller man den. Eller sågar ett snitt runt stammen. Att hålla på med kopparspik är farligt för miljön, koppar är giftigt och bryts aldrig ner. Lövträd blir man bäst av med genom att använda Ecoplug. Glyfosat är effektivare samtidigt som det bryts ner snabbt.
malcolm
05-08-2010, 10:35
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2010, 08:23)  För att snabbast döda en gran så fäller man den. Eller sågar ett snitt runt stammen. Att hålla på med kopparspik är farligt för miljön, koppar är giftigt och bryts aldrig ner. Lövträd blir man bäst av med genom att använda Ecoplug. Glyfosat är effektivare samtidigt som det bryts ner snabbt. Hur kan det då komma sig att alla vattenledningsrör i bostäder är gjorda av koppar?
ingrids
05-08-2010, 10:35
Jag har aldrig använt kopparspik själv, som Ruda säger är det enklast att såga ner granar. De enda gånger jag hört kopparspik diskuterats är när någon drabbats av/funderat över att med gerillametoder få bort träd som stör utsikten.
malcolm
05-08-2010, 10:56
Finns kopparspik överhuvud taget att köpa, vad skulle dessa i så fall användas till ?
En annan gammal metod att ta död på ett träd för gott är att ringbarka det, dvs. ta bort barken runt hela stammen på en begränsad yta så att det torkar ut. Trädet kanske inte dör första sommaren men så småningom "blöder" det ihjäl, gäller att man inte barkar för lite så barken läker ihop igen men 20 - 30 cm bör räcka för de flesta träd.
CITAT (malcolm @ 05-08-2010, 11:56)  Finns kopparspik överhuvud taget att köpa, vad skulle dessa i så fall användas till ?
En annan gammal metod att ta död på ett träd för gott är att ringbarka det, dvs. ta bort barken runt hela stammen på en begränsad yta så att det torkar ut. Trädet kanske inte dör första sommaren men så småningom "blöder" det ihjäl, gäller att man inte barkar för lite så barken läker ihop igen men 20 - 30 cm bör räcka för de flesta träd. Så gjorde vi med några träd på tomten, första året hände inget men året efter kom det inga blad, det var dött sedan var det enkelt att ta bort det.
Huggorm
05-08-2010, 14:00
CITAT (malcolm @ 05-08-2010, 11:56)  Finns kopparspik överhuvud taget att köpa, vad skulle dessa i så fall användas till ?
En annan gammal metod att ta död på ett träd för gott är att ringbarka det, dvs. ta bort barken runt hela stammen på en begränsad yta så att det torkar ut. Trädet kanske inte dör första sommaren men så småningom "blöder" det ihjäl, gäller att man inte barkar för lite så barken läker ihop igen men 20 - 30 cm bör räcka för de flesta träd. Båtbyggeri, typ gamla träsnipor, där används kopparspik ibland. Annars kan man ta kopparen från en grov kabel. Men jag är skeptisk, jag tror inte att det räcker för att döda ett träd. Angående ringbarkning, så räcker det med ett tunt snitt för att dräpa en gran. Det är ju någon galning som springer omkring runt Göteborg med en trådsåg och dräper granar, och det blir ju bara ett snitt på kanske 3-5mm med en sådan såg. Lövträd kan nog behöva lite större avstånd, men ett par centimeter borde räcka. När det gäller vattenrör i koppar, så är det väll så att vattnet passerar igenom för snabbt för att förgiftas. Men har det inte använts något vatten på ett tag bör man spola en stund innan man dricker av det.
CITAT (malcolm @ 05-08-2010, 11:56)  En annan gammal metod att ta död på ett träd för gott är att ringbarka det, dvs. ta bort barken runt hela stammen på en begränsad yta så att det torkar ut. Trädet kanske inte dör första sommaren men så småningom "blöder" det ihjäl, gäller att man inte barkar för lite så barken läker ihop igen men 20 - 30 cm bör räcka för de flesta träd. Nej, de blöder inte ihjäl. Däremot kapar du ledningsbanorna som forslar vatten och näring mellan blad och rötter och när alla reserver i rötterna tagit slut dör också trädet.
malcolm
05-08-2010, 17:16
CITAT (Huggorm @ 05-08-2010, 15:00)  Båtbyggeri, typ gamla träsnipor, där används kopparspik ibland. Min erfarenhet från båtbyggeri är att man använder mässing eller liknande legeringar. Har hur som helst aldrig sett kopparspik någonstans utom som täcklock för andra spikhuvuden, bröstpanel tex. CITAT (HelenJ @ 05-08-2010, 17:25)  Nej, de blöder inte ihjäl. Däremot kapar du ledningsbanorna som forslar vatten och näring mellan blad och rötter och när alla reserver i rötterna tagit slut dör också trädet. Trädet dör i vilket fall och det kommer inte upp några nya rotskott.
Gossen Ruda
05-08-2010, 20:37
Ringbarkar man lövträd måste man se till att ta bort hela tillväxtlagret ända in till veden annars läker det snabbt igen. Kopparrör går bra att använda så länge vattnet inte är surt, är det det så löses koppar ut och sen får man grönblåa utfällningar överallt.
Bengalow
05-08-2010, 20:50
Kopparspik finns att köpa som dekorationsspik. Fyrkantiga huvuden, som ni säkert sett på ytterdörrar. Så finns det koppardyckert, små spikar som man använder till spikning av lister. Det är stålspik överdragna med ett elektrolytiskt lager koppar. Dom räcker för att ta död på grannens träd, och syns knappt heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|