EKLO
Hej,

För första gången har jag i år försökt mig på några plantor (6 st) av västeråsgurka. Jag tänkte lägga in, eftersom jag verkligen gillar inlagd gurka.

Först hände ingenting, sedan ingenting - jag har satt mina ömsint uppdragna plantor i ett lite för mörkt land tror jag - men i dag: Plötsligt två gurkor, en på var sin planta. De fyra övriga plantorna har små gurkämnen... det blir alltså fler. Även om det dröjer ett tag.

Men vad gör jag till dess? Jag kan ju inte lägga in bara två gurkor, utan behöver få ihop lite fler innan jag börjar konservera - hur ska jag göra, förvara i kylskåp? Låta sitta kvar på plantan - eller vad?

tacksam för alla erfarenheter och råd
Bolltistel
Plocka dem när de är lagom stora och förvara i kylskåp går bra. Alternativt äter du de här första färska (de är jättegoda) och väntar på storskörden lite senare, dina plantor verkar ju precis ha kommit igång. Se noga till att inga gurkor får sitta kvar och förväxa sig och bilda färdigt frö, då slutar den plantan sätta nya gurkor.
EKLO
Tack - då plockar jag av dem och äter åtminstone den ena, tror jag - stoppar den andra i kylen och håller tummen för att det blir fler ganska snart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon