Hej!
Har tagit två slån med en rotbit. Den ena satte jag i jord med en gång, den dog.
Den andra står i en liten hink vatten tillsammans med pilgrenar.
Pilgrenarna har fullt avfina rötter,men icke slånet, som bara har sin huvudrot och inga fina rötter alls.
Hm...eller det är nog så att det inte har ngn rot egentligen. Det jag kallar rot var säkert bara en bit gren som växte under marken.
Vad göra?
Slånet lever fortf, Dvs har några små gröna blad. har stått så sedan i maj. Dvs i ett par månader.
Har för mig att man ska göra ett snitt i barken? Detta har jag nu precis tillfört.
kerstin z5-6
04-08-2010, 23:49
Slån???VaD ÄR DET
RibesRubusVitis
05-08-2010, 00:00
Slån (eller slånbär) tillhör ju samma släkte som plommon och körsbär, liksom persikor, mandel etc. Jag tror (men vet inte) att de är svåra att fortplanta med sticklingar. Hittade en länk med tips:
http://www.growfruitandveg.co.uk/grapevine...bush_36741.htmlAnnars är det nog lättare att leta upp ett rotskott i naturen med lite fina rötter. Där du tog de två första borde finnas fler som vuxit upp en bit och lätt kan skiljas från moderplantan.
Ta in skottet, lägg ev. plastpåse eller dylikt över och hitta någon form av undervärme till den.
Tack för info och länk!
Jag har aldrig gjort en stickling efter konstens regler och inser att slån inte är ngt för en nybörjare.
Jag ska göra ett nytt försök att få upp en planta med rötter denna gång. Kanske vänta lite till, till hösten så ökar förstås chansen att den klarar sig. Det är inte lätt ska jag säga för det som ser ut som plantor är "bara" grenar och jorden är hård.
Men denna gång ska jag ha ett bra verktyg: min kära fyllhammare.
Jag kommer också ta kärnor och sätta.
Åh vad jag längtar efter en egen slånbuske. De är så fina! Enligt planen blir det till och med en egen slånhäck .
Dilara: ska det stå i vatten? Ska man tilllföra hormoner? (Undrar vad de kostar)
Inne för att det är varmare?
Det HAR ju varit varmt i sommar, men det har tydligen inte räckt.
CITAT (kina3 @ 05-08-2010, 10:40)

Dilara: ska det stå i vatten? Ska man tilllföra hormoner? (Undrar vad de kostar)
Inne för att det är varmare?
Det HAR ju varit varmt i sommar, men det har tydligen inte räckt.
De kan både stå i vatten och jord. Jag rekommenderar jord för då slipper du byta ut vattnet, vilket du måste göra så vattnet inte blir dåligt i samband med undervärmen (med undervärme menas t.ex. datorladdare, golvvärme, mm. - ger ett betydligt snabbare och bättre resultat). Inga rotningshormoner behövs. Läs mer här:
Lite tips om hur man kan rota sticklingar.
hattstugan
05-08-2010, 11:36
Vill bara ge en ogräsvarning för slånbär! Jag för en ständig kamp mot det för det invaderar ALLT!
När du grävde upp den med roten, behöll du jorden runt omkring roten då också? För den är säkert full med mykorrhiza som växten behöver... tar man bort jorden tar man bort förmågan för rötterna att absorbera tillräckligt med vatten och näring- oavsett hur mycket du gödslar och vattnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.