Myosotis
05-08-2010, 08:46
Helt plötsligt ser alla buskkrasseplantor döda ut, gula, fullständigt nervissnade och har liksom inga blad kvar fast jag inte har sett någon ohyra.

Kan det vara torkan? Men då skulle de ju ha vissna blad tycker man, men plantorna ser helt förkrympta ut. En dag var de gröna och fina och blommade, nästa var alla döda.

(Jag antar att de är döda, eller kan roten leva?)
Jag drabbades av kålmask på krassen en gång, de kalåt allt och försvann sedan snabbt. Du kanske drabbats av dessa? gröna vidriga saker.
Mvh
Fenja
Myosotis
07-08-2010, 11:57
Jag brukar ofta få gröna larver på krassen, men då brukar man ju se både larver, skiten och hål på bladen, så nej, jag tror inte det, de var verkligen jättefina fram tills de dog. Det är många växter här som fått mjöldagg väldigt plötsligt, vet inte om det kan ta död på krasse? Får nog leva med mysteriet.
Myosotis
17-08-2010, 09:49
Fortfarande ingen aning vad som hände, men jag kan berätta att nu kommer det nya blad ur jorden!
Aqvakul
17-08-2010, 09:53
De är väldigt känsliga för "övergödning". Kan det varit något djur dom kissat där?
Myosotis
17-08-2010, 11:01
Bra tanke, men nej, jag tror inte det. Det är en hel rad längs med kanten på en rabatt, det hade ju varit konstigt om någon hade kissat så avlångt.
hattstugan
17-08-2010, 11:30
Kan det ha varit små svarta loppor?
Har fått en planta av Buskkrasse uppäten av sådana små elakingar! Men den är på gång igen den med!
Myosotis
17-08-2010, 20:16
Kanske det, är de lätta att missa?
hattstugan
17-08-2010, 21:20
Mja det beror på hur ofta man tittar till sina växter! Har inte kommit på något sätt att bli kvitt dem tyvärr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.