LC4
Jag är väldigt förtjust i höstanemoner och vill verkligen ha dem i stor mängd. Men jag misslyckas! Har provat att plantera vid två tillfällen, en gång på hösten och en gång på vår enligt olika experters råd. Provat på två olika ställen, dels i sol, dels i mer skugga. Bor i zon 1, har ganska tung lerjord.
Det märkliga är att grannarna runt omkring har fantastiska bestånd...

Några kloka tips? Tror ni jag får bättre lycka om jag ber om en planta från grannen om de har lust att dela med sig än med dem jag köpt i plantskolan?

Tackar för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Be om en planta från grannarna på våren den verkar ju trivas i jorden som finns. Många förädlade sorter kan vara kinkiga men det finns gott om sorter som när de trivs kan bli nästan som ett ogräs, jag satte en liten planta höstanemon i rabatten på framsidan det tog inte många år för den att förvandlas till 3kvm höstanemon, den konkurrerade ut en hel del andra växter.
blomkronan
Jag flyta på min i våras för den stod på en bit där jag ville göra gång. Jag fick inte upp allt... och nu har jag en ändå större planta på den platsen (mitt i gången) Den gillar tydligen att bli delad wink.gif Den står på en solig plats, i kraftig lerjord. Den delen som jag grävde upp, satte jag i skuggan, i tre årig hästskit/jord och den trivs oxå bra smile.gif

Du har nog bara haft otur, du kan säga till grannarna att deras planta, bara mår bra av att delas, men gör det tidigt på våren.
agnetazon1
Jag har en sort, den kan man nog inte misslyckas med. Sprider sig en del, så man får se upp. Den är ganska hög, och bladen är stora. Jag har också en annan sort med lite mindre blommor och inte så höga, väldigt söta.
Den sprider sig snällare.
Vill du ha en liten planta kan jag skicka till dig.
mojan
Jag tror att du måste ha tålamod. Min erfarenhet från plantering och flytt av höstanemon är att det tar något år innan de är stora och fina. (Det gäller väl egentligen väldigt många perenner att det kan ta lite tid innan de etablerat sig riktigt.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon