Full version: F1, frön, klon?
tentontruck
Hej,

kan någon i enkla ordalag förklara varför jag måste ympa på en kvist Aroma för att få Aromaäpplen, men kan plantera ett frö från en jalapeño och ändå vara ganska säker på att kunna skörda just jalapeños från plantan som växer upp? Alltså, varför har vissa växter en större benägenhet att snabbt återgå till någon slags vildvariant (jag antar att ett frö från ett Aroma-äpple med stor sannolikhet skulle resultera i ett träd med surkart), medan andra växter är ganska stabila i sina förädlade egenskaper, även om man låter dem reproducera sig sexuellt?

Termen F1-hybrid dyker upp ibland, hur har den med saken att göra?

Tack på förhand

/ Erik
Piccante
F1-hybrid är första generationens hybrid dvs en korsning.

Frågan om jalapeno och äpplen är bra. Jag har aldrig funderat på varför tex chili inte varierar mer. Kortfattat kan man säga att växter skiljer från djur genom att ha dubbel befruktning dels befruktas "äggcellen" som kommer utvecklas till frön/ kärnor och dels befruktas honblommas fruktämne och fruktväggen utvecklas till en frukt som omsluter och skyddar fröna. Fröerna är alltså korsbefruktade och kommer ge upphov till en ny korsning om du sår dom. Fruktväggen däremot kommer ha mer av modersortens egenskaper för i fruktämnet finns det nämligen två cellkärnor som befruktas av pollenet som når dit så där blir inte korsningen lika påtaglig utan moderns egenskaper bestämmer hur frukten blir.
tentontruck
Så frukten kommer att påminna mer om moderplantan, men fröna i frukten kommer att vara typ lika delar mamma och pappa?

Grundfrågan kvarstår dock; varför verkar vissa växter vara mer benägna att behålla förädlade egenskaper över generationerna (chili) medan andra växter gör sig av med dem omedelbart (äpple)?
amaira
Chili vet jag inget om, men ett äpple är en korsning, hybrid, mellan två olika sorter.

Jämför med hund. Om du parar två labradorer med varandra, så får du labrador-valpar. Parar du dessa valpar i sin tur, så får du fortfarande labradorvalpar, för det finns bara labrador-gener där.

Detsamma om du parar två schäfrar, och sedan deras avkomma i sin tur. Du får bara schäfrar.

Så blir det, hur mycket "hund" de är.

Men om du parar en schäfer med en labrador, så får du ett mellanting. Kanske ett dumt exempel, men det finns vissa "raser" som paras fram just av två olika sorter. Äpplen också. Men parar man desa avkommor vidare sinsemellan, får man INTE detsamma, utan då börjar en massa lustiga andra varianter komma fram, därför att man inte längre kan hålla koll på vilka gener som parar ihop sig med vilka.

Det är bl.a. recessiva gener som dyker upp, dvs icke dominanta gener som dubbleras och helt plötsligt visar sig i avkomman.

Typ ...

Piccante
CITAT (tentontruck @ 05-08-2010, 14:21) *
Så frukten kommer att påminna mer om moderplantan, men fröna i frukten kommer att vara typ lika delar mamma och pappa?

Grundfrågan kvarstår dock; varför verkar vissa växter vara mer benägna att behålla förädlade egenskaper över generationerna (chili) medan andra växter gör sig av med dem omedelbart (äpple)?

Ja frukten du äter kommer vara mer lik "mamman", vad det blir av fröerna vet man inte förrän man har sått dom och fått ett nytt träd men det gör man aldrig i odlingar utan man ympar av den sorten man vill ha på en rot. Som Amaira skriver så är väl de flesta äpplen i grunden korspollinerade (ofta rekommenderar man ju att sätta olika träd så de pollineras av en annan sort).

Jag kan tänka mig att de flesta chili är sortäkta för de är inga korsningar utan "rena" former som kan självbefrukta och ge samma avkomma.
tentontruck
Amiara: Det är precis det som förbryllar mig. Om man tar pollen från en blomma på ett äppleträd av sorten Aroma och placerar det på pistillen på en annan Aroma-blomma blir resultatet frön som i princip alltid ger surkart. (Har jag fått för mig i alla fall!) Äpplen (och päron, körsbär, plommon, vinstockar citrusträd, etc etc) kan man aldrig fröså eftersom resultatet aldrig är samma sort som det frukten man tog fröet ifrån. (Förvisso ympar man ju fruktträd av andra anledningar också, bra frukt betyder ju inte bra grundstam). För att använda din liknelse: man korsar två labradorer och får nästan alltid bara vargungar.

Vad menas förresten med "sortäkta"? Innebär inte förädling alltid att man i någon mån skapar hybrider med olika egenskaper man eftertraktar?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (tentontruck @ 05-08-2010, 16:46) *
Amiara: Det är precis det som förbryllar mig. Om man tar pollen från en blomma på ett äppleträd av sorten Aroma och placerar det på pistillen på en annan Aroma-blomma blir resultatet frön som i princip alltid ger surkart. (Har jag fått för mig i alla fall!) Äpplen (och päron, körsbär, plommon, vinstockar citrusträd, etc etc) kan man aldrig fröså eftersom resultatet aldrig är samma sort som det frukten man tog fröet ifrån. (Förvisso ympar man ju fruktträd av andra anledningar också, bra frukt betyder ju inte bra grundstam). För att använda din liknelse: man korsar två labradorer och får nästan alltid bara vargungar.

Aroma kan aldrig pollinera Aroma, äpple kan inte ta emot "eget" pollen och eftersom sorterna är kloner är det ju i stort sett samma. Äppelsorterna är även så kinkiga att de inte kan ta emot pollen från vilken äppelsort som helst.

När det gäller grönsaker som ex. chili så blir de ofta lika eftersom man har förädlat på ett äldre sätt man sådde plantor och valde ut de sorter man gillade sedan sådde man dem igen och tog bara vara på de plantor som gav ungefär likadana frukter som de man ville ha och sedan gjorde man så i många år tills man fått en planta som gav avkomma som var mera stabil och som gav lika frukter varje år (ifall man såg till att de inte korspollinerade sig). Denna typ av förädling kan ta väldigt många år och få förädlare har denna tid idag utan de tar snabbmetoden = F1 hybrider.

(det finns även chilisorter som är F1 hybrider)
tentontruck
Åsa! Mycket bra svar. Jag är nöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon