Full version: sjuka stockrosor
muskett
I år har mina hemodlade stockrosor blivit helknasiga.
Bladen har blivit översållade med gul/bruna prickar på framsidan och på baksidan har det blivit en liten gul/brun utbuktning. Själva blommorna har varit helk ok, men så fula blad.

Jag har knipsat bort dem för att få bort det ev sjuka. Kan inte förstå att det blivit så här!
Nu har jag en omgång till (15-20) som är uppdrivna i år för utplantering, kan bara hoppas att inte samma händer med dem nästa år.
Är det någon som förstår vad som hänt denna vackra blomma.?
Kan tillägga att en del blad har liksom blivit uppätna/flikiga. Är det något djur???

Men - en trevlig fortsatt augusti.
Åsa, mälardalen zon 2
Låter tyvärr som stockrosrost och den lär komma tillbaka nästa år igen du får inte bort svampen genom att bara knipsa bort det som syns själv grävde jag tillsist bort alla och slutade odla stockrosor.
,
Stockrosrosten går även på malva (kallas då ofta malvarost men det är samma svamp) ger dock inte lika tydliga skador på malvan.

Svampen sprids både i luften och med frön (+tyvärr ser man alltför ofta plantor som redan är smittade då de säljs).
HelénE
Rosrost ja.
I år och tog bort alla fula blad som blivit och sen sprayade jag de som inte angripits med såplösning (4 matskedar till 1 liter vatten). Det verkar ha funkat faktiskt för sen har inga mer blad (än dem som några små irriterande snäckor äter på) blivit fula, har sprayat dem nån gång varje vecka nu.

Har ju dessvärre förra året satt en malva också, förvisso i annan rabatt, men det var innan jag visste att även dessa kan få samma rost, så nu sprayade jag denna i förebyggande syfte och den ser fin ut men det kanske den gjort ändå.

Har hört många gånger att såpvatten inte ska hjälpa men jag tycker i vart fall det gjort skillnad.

Helén
Fenja
Att koka åkerfräken i minst 10 minuter (annars löses inte kislet ut, det är det verksamma ämnet), sedan sila och blanda 1 del avkok med 8-9 delar vatten och sedan spraya på drabbade växter med rost brukar fungera bra.
Torka och spara åkerfräken så att du kan ge dem en vårbehandlings också.
Mvh
Fenja
HelénE
CITAT (Fenja @ 06-08-2010, 20:57) *
Att koka åkerfräken i minst 10 minuter (annars löses inte kislet ut, det är det verksamma ämnet), sedan sila och blanda 1 del avkok med 8-9 delar vatten och sedan spraya på drabbade växter med rost brukar fungera bra.
Torka och spara åkerfräken så att du kan ge dem en vårbehandlings också.
Mvh
Fenja

Tack för infon, har hört om det förut men inte vetat hur man ska göra.
Hur mycket åkerfräken behövs till ex. 2 L vatten?

/ Helén
Fenja
Plocka så mycet du orkar, täck väl med kallt vatten och låt koka under lock.
Mvh
Fenja
HelénE
CITAT (Fenja @ 09-08-2010, 12:24) *
Plocka så mycet du orkar, täck väl med kallt vatten och låt koka under lock.
Mvh
Fenja

Tack, ska testa detta, växer massa åkerfräken längs vår skogsväg.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon