|
mamamaggan
05-08-2010, 15:07
Hur många här på Odla verkligen läser innehållet i det orangea kuvertet ? Kanske ni som har bara några år kvar till pensionen.
Hur många av er andra reagerar när man säger på nyheterna att pensionen ska gå ner nästa år ? Tänker ni då att det berör inte mig ?
Anki på Öland
05-08-2010, 15:16
Ja, nog läser jag men det hjälper inte ett dugg.... det blir inte mera ändå  Anki
Huggorm
05-08-2010, 15:17
CITAT (mamamaggan @ 05-08-2010, 16:07)  Hur många här på Odla verkligen läser innehållet i det orangea kuvertet ? Kanske ni som har bara några år kvar till pensionen.
Hur många av er andra reagerar när man säger på nyheterna att pensionen ska gå ner nästa år ? Tänker ni då att det berör inte mig ? Jag läser inte direkt de orangea kuverten, jag har trettiofem år kvar till pensionen så det känns totalt ovidkommande. Systemet hinner göras om tio gånger till dess, och jag räknar med att Sverige kommer vara bankrutt då i alla fall. Alltså ordnar jag inför pensionen på egen hand i stället. Hur som helst är det tveksamt att jag fortfarande lever när det blir dags, med tanke på min destruktiva livsstil.
Alexander-VG-zon3
05-08-2010, 15:21
jag har inte läst mitt så noga.
Jag har nästan alltid läst.Nu när jag är pensionär är jag så nöjd så med det lilla som är kvar efter att jag tagit hand om mina hundars behov.
AndersKbg
05-08-2010, 17:54
CITAT (Huggorm @ 05-08-2010, 16:17)  Jag läser inte direkt de orangea kuverten, jag har trettiofem år kvar till pensionen så det känns totalt ovidkommande. Systemet hinner göras om tio gånger till dess, och jag räknar med att Sverige kommer vara bankrutt då i alla fall. Alltså ordnar jag inför pensionen på egen hand i stället. Hur som helst är det tveksamt att jag fortfarande lever när det blir dags, med tanke på min destruktiva livsstil. Skrattade högt när jag läste det där. Så klockrent!
mamamaggan
05-08-2010, 18:12
Ni som har 20 - 30 - 40 år kvar till pensionen , har ni kollat hur det har gått för er allmänna pension ? Nu menar jag inte PPM utan den allmänna pensionen .
Man kan se hur mycket som betalats in och sedan hur mycket det finns kvar. Hur ser det ut i era papper ?
Jo då, jag läser och inser att jag nog ska jobba tills jag blir 67. /Anki
Aqvakul
05-08-2010, 18:35
Jag brukar öpppna det och sen snabbt lägga det underst i högen av mindre viktiga papper, allt för att glömma att min "framtida vår" knappast är särskilt ljus... det är den enda gången jag ångrar att jag började jobba kommunalt oh med människor istf. privat och med döda ting..(vilket ekonomiskt hade varit mkt mer lönsamt)
Jo jag läser det allt och kollar om jag skall byta fonder eller låta det forsätta som vanligt. Själv räknar jag med att min förtidspension sänks nästa år, men det överlever jag utan några större problem tack o lov. När jag blir 65 sjunker nog inkomsten med några tusen misstänker jag. Men man får mätta munnen efter matsäcken och hoppas det räcker.
Läser absolut igenom alla sidor/siffror ... strimlar sedan och glömmer bort vad som stod där.
Meriona
05-08-2010, 20:32
jodå jag läser och går in på pension.nu eller .se vad det nu är och kollar vad jag får när allt privat är bilagt. Annars ringer bankdamen och skäller på mig, så det är lika bra att göra det före.
mamamaggan
05-08-2010, 21:18
Hur många av er som skrivit i tråden har lagt märke till att den allmänna pensionen , inte PPM , har gått back ?
Det betalas in en summa till pensionen varje år , den summan bygger på hur stor inkomst man har . Men , nu så dras nästan allt man betalar in av . Någon här som vet hur de pengar som vi betalar in till pensionen förvaltas ? Och nu menar jag inte PPM , de där pengarna som vi själva väljer vilka fonder de ska fördelas på , utan den delen som går till allmänna pensionen.
CITAT (mamamaggan @ 05-08-2010, 22:18)  Hur många av er som skrivit i tråden har lagt märke till att den allmänna pensionen , inte PPM , har gått back ?
Det betalas in en summa till pensionen varje år , den summan bygger på hur stor inkomst man har . Men , nu så dras nästan allt man betalar in av . Någon här som vet hur de pengar som vi betalar in till pensionen förvaltas ? Och nu menar jag inte PPM , de där pengarna som vi själva väljer vilka fonder de ska fördelas på , utan den delen som går till allmänna pensionen. Ligger inte mycket av pensionsmedlen i aktier, värdepapper mm. Ap-fonerna har väl intressen i många bolag. Går Sverige dåligt, går ap-fonerna dåligt. Men nu tror jag bara.
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2010, 22:44
Som jag har förstått det så är det så att de allra flesta pengarna man betalar in till den vanliga inkomstpensionen inte hamnar i någon fond el dyl. utan används upp. De pengar som betalas ut till pensionerna tas av skattepengarna (det finns inte någon jättefond någonstans med miljoner människors pengar undanstoppade) och hur stor potten är beror på hur stor BNP vi har eftersom man tar en viss procent av BNP:n till pensionerna och sedan fördelar pengarna efter hur mycket man jobbat, så jobbar vi hårt och har få arbetslösa + gärna fler arbetande än antalet pensionärer och drar in mycket pengar till sverige får pensionärerna större summa, får vi fler arbetslösa, färre industrier mm. får pensionärerna lägre summa. Ett visst skydd finns i systemet så att man ska kunna lägga till lite pengar ifall det blir alltför dålig utveckling i sveriges ekonomi ett tag men de pengarna räcker inte många år så tillslut kan man behöva sänka en hel del.
Kopierat från regeringskansliets hemsida: Pensionen är kopplad till Sveriges ekonomiska tillväxt och systemet ska tåla befolkningsmässiga förändringar. Storleken på pensionen från det allmänna systemet avgörs av hur mycket pengar man tjänar under hela livet. Pensionens storlek avgörs också av hur löntagarnas inkomster i Sverige utvecklas. Utvecklas inkomsterna bra blir pensionerna högre, blir inkomstutvecklingen sämre utvecklas pensionerna i motsvarande mån.
Själv tror jag att jag jobbar så länge jag kan fast kanske inte heltid efter 65År.
Solstorm
06-08-2010, 10:24
CITAT (Huggorm @ 05-08-2010, 16:17)  Jag läser inte direkt de orangea kuverten, jag har trettiofem år kvar till pensionen så det känns totalt ovidkommande. Systemet hinner göras om tio gånger till dess, och jag räknar med att Sverige kommer vara bankrutt då i alla fall. Alltså ordnar jag inför pensionen på egen hand i stället. Hur som helst är det tveksamt att jag fortfarande lever när det blir dags, med tanke på min destruktiva livsstil. Det är det jag hoppas på att systemet kommer att göras om. Jag hör till dem som ska jobba ihop pension åt två generationer men inte får tillgodogöra mig mina studieår. De som har pension nu har full ATP och ändå är pensionen låg, det kommer att bli mycket värre för oss som är födda mellan ett par år in på 50-talet och en bit in på 60-talet.
malcolm
06-08-2010, 10:39
För det mesta öppnar jag inte ens de orange kuverten, har ett fruset pensionssparande hos Länsförsäkringar men har inte satt in några pengar där sedan -97 då jag blev ensam med mina tre barn och behövde pengarna till annat. Ser mitt radhus som min pensionsförsäkring och det lär bli en slant över när jag säljer det men sedan skall man ju ha någonstans att bo också...
Solstorm
06-08-2010, 10:45
Det bästa pensionssparandet är nog om man kan försöka hålla sig så skuldfri som möjligt, att amortera så mycket som möjligt på sina huslån osv
Aqvakul
06-08-2010, 10:54
CITAT (Solstorm @ 06-08-2010, 11:45)  Det bästa pensionssparandet är nog om man kan försöka hålla sig så skuldfri som möjligt, att amortera så mycket som möjligt på sina huslån osv Klokt sagt!
CITAT (Solstorm @ 06-08-2010, 11:45)  Det bästa pensionssparandet är nog om man kan försöka hålla sig så skuldfri som möjligt, att amortera så mycket som möjligt på sina huslån osv Helt rätt.
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2010, 11:29
+Lära sig leva på betydligt mindre pengar än vad man har tillgång till hjälper, är man van att springa ut och shoppa senaste tekniken hela tiden, äta ute, åka på flera utlandsresor per år och i stort sett använda upp allt varje månad utan att spara något blir det ju svårare att vänja sig vid en lägre inkomst än om man aldrig har skaffat sig en massa dyra vanor.
mamamaggan
06-08-2010, 15:51
Min fråga uppstod när jag kollade i kuvertet och insåg att det har hänt något senaste året. Systemet är utformat så att det vi betalar in i princip går rätt ut till dagens pensionärer , precis som Åsa skrev. En liten del går till AP-fonderna som faktiskt ger bra avkastning.
Det betalas in 16 % av din inkomst till den allmänna pensionen . För den som t ex har en pensionsgrundande inkomst på 250.000 så betalas det in 40.000 kr .
Av de 40.000 kr drar man numera av c:a 50 % , negativ värdeförändring om ni kollar i era papper , därför att systemet har nu större utgifter än inkomster , i alla fall tänkta inkomster om jag har förstått saken rätt.
Därför kommer den allmänna pensionen att sänkas med 4,3 % nästa år , dagens pensionärer får alltså mindre allmän pension .
Jag kommer att få pension om 7 år och trots att det betalas in pengar hela tiden så sjunker prognosen för vad jag ska få i pension år från år. För min man 61 år nu , som har gått med avtalspension som hans före detta arbetsgivare betalar , så kommer han snart inte att ha någon pension alls kvar vid 65 år ( förutom garantipensionen ) eftersom det inte betalas in något mer till hans allmänna pension .
Beklagar mig inte utan bara konstaterar fakta , det här drabbar oss alla lika just nu .
Inte heller det här systemet går ihop sig , gjorde ju inte ATP heller . Man kan ju hoppas för de som har mer än 10 år kvar till pensionen att man tar fram ett nytt system så att det finns något att fördela den dagen de går i pension.
Monica M zon 4
06-08-2010, 16:53
Öppnar - läser - försöker förstå - blir förbannad - slänger skiten!
Jag är inte ett dugg intresserad av att byta fonder och hålla koll och orkar inte försöka sätta mig in i nåt som är så fullständigt ointressant som aktier och fonder. Så jag begriper inte varför jag ska behöva välja och sätta mig in såna trista saker.
Jag har försökt reda ut vad jag kommer att få i pension om 15 år men eftersom jag haft många arbetsgivare och många inte varit kollektivt anslutna har jag en hoper privata pensionskonton med småslantar på. En del av summorna är så små att jag förmodligen inte får ut många kronor per månad på dom. Man får inte sammanföra alla småsummor till ett konto trots att flera är inom samma bolag och jag får inte döda kontona och föra över pengarna till min egen privata försäkring. Så alla dom privata pensionskontona som arbetsgivare betalat in är fullständigt bortkastade.
Hade jag tänkt till lite hade jag vägrat att gå med på att arbetsgivaren satt in pengarna på låsta konton. Det hade varit mycket bättre att jag krävt att få den summan på min lön så kunde jag fört in pengarna på mitt privata sparande.
Tjänstepensionsdelen som förvaltas av facket har jag bättre koll på och min privata försäkring kommer också att ge en del.
Dagens ungdomar kommer att få det ändå rörigare eftersom de byter arbetsgivare ännu oftare än vi som är lite äldre.
Platinum
06-08-2010, 18:54
Jag öppnar det orange kuvertet och tittar men det är mest för att se om de fonder jag valt går rätt i linje eller dalar efter vad jag förväntar.
mamamaggan
06-08-2010, 19:50
Monica , när det här med PPM kom för en del år sedan så ringde jag dit och frågade om inte jag kunde få de pengarna . Jag ville inte spela med dem på börsen , man kan lika bra spel med dem på Svenska Spel tycks det ibland , utan jag ville köpa guld för de pengarana . Det hade lönat sig bättre .
Tjänstepensioner har jag också , på ett ställe där jag jobbade i tio år så kommer jag att få sådär tvåhundra kronor i månaden före skatt.
Precis som Åsa skrev förut så får man lära sig att leva på lite pengar för pensionen blir inte mycket att hurra för. Jag , som idag är sjukpensionär kommer att få 40% av min sjukpension när jag blir 65 och det finns många andra som får ännu mindre. För de som är i min ålder börjar det bli för sent att göra något åt situationen men som jag redan skrivit så hoppas jag att man tar fram ett nytt bättre system .
CITAT (mamamaggan @ 06-08-2010, 20:50)  Monica , när det här med PPM kom för en del år sedan så ringde jag dit och frågade om inte jag kunde få de pengarna . Jag ville inte spela med dem på börsen , man kan lika bra spel med dem på Svenska Spel tycks det ibland , utan jag ville köpa guld för de pengarana . Det hade lönat sig bättre .
Tjänstepensioner har jag också , på ett ställe där jag jobbade i tio år så kommer jag att få sådär tvåhundra kronor i månaden före skatt.
Precis som Åsa skrev förut så får man lära sig att leva på lite pengar för pensionen blir inte mycket att hurra för. Jag , som idag är sjukpensionär kommer att få 40% av min sjukpension när jag blir 65 och det finns många andra som får ännu mindre. För de som är i min ålder börjar det bli för sent att göra något åt situationen men som jag redan skrivit så hoppas jag att man tar fram ett nytt bättre system . Men så lite kan det väl ändå inte bli. Eller har du en bra sjukpension? Går själv i ålderspension om fem år och prognosen för min pension då, är kanske en tusenlapp mindre än vad min sjukpension är idag. Sedan får man ta prognoser med en nypa salt.
*Stintan*
06-08-2010, 20:36
CITAT (mamamaggan @ 06-08-2010, 20:50)  Monica , när det här med PPM kom för en del år sedan så ringde jag dit och frågade om inte jag kunde få de pengarna . Jag ville inte spela med dem på börsen , man kan lika bra spel med dem på Svenska Spel tycks det ibland , utan jag ville köpa guld för de pengarana . Det hade lönat sig bättre .
Precis som Åsa skrev förut så får man lära sig att leva på lite pengar för pensionen blir inte mycket att hurra för. Jag , som idag är sjukpensionär kommer att få 40% av min sjukpension när jag blir 65 och det finns många andra som får ännu mindre. För de som är i min ålder börjar det bli för sent att göra något åt situationen men som jag redan skrivit så hoppas jag att man tar fram ett nytt bättre system . Då måste du ju ha en jättehög sjukpension
Solstorm
06-08-2010, 20:51
Jag har inte valt några fonder, jag vägrar att spela med min pension! Tänk så läskigt när man får dålig pension: skyll dig själv för att du spelade fel
mamamaggan
06-08-2010, 21:01
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2010, 21:36)  Då måste du ju ha en jättehög sjukpension  Men nu hänger ni upp er på mig och min pension , det var liksom inte meningen med den här tråden utan jag ville visa att systemet redan har kollapsat .
Monica M zon 4
07-08-2010, 07:15
Mamamaggan! Hahaha! Fyndigt att ringa och fråga PPM om du kunde få pengarna själv och spela för dom! Jag hade också hellre haft hand om pengarna själv!
mamamaggan
07-08-2010, 12:51
CITAT (Monica M zon 4 @ 07-08-2010, 08:15)  Mamamaggan! Hahaha! Fyndigt att ringa och fråga PPM om du kunde få pengarna själv och spela för dom! Jag hade också hellre haft hand om pengarna själv! Och hade man köpt guld för pengarna så hade man haft en bra pensionsförsäkring i dag, Den jag pratade med , en ung kille , skrattade gott och tyckte likadant som mig.
Inga från Närke
07-08-2010, 15:58
Eftersom jag blir "riktig" pensionär nästa månad så kollar jag inte, det har ju kommit en massa papper under året som visar vad jag får eller snarare vad jag inte får efter flera år i förvärvsarbete och det blir inte många kronor/månad.
Tyvärr har varken jag eller sambon varit aktiva för att bättra på och lära oss och det är nog många i Sveriges land som gör lika dant tyvärr och då gäller det att hitta någon bra förvaltare som man kan lita på och det är heller inte så lätt om man läser i tidningar m.m.
Det är bara att bita i det sura äpplet och rätta munnen efter massäcken.
Någon skrev att man skulle amortera på sitt hus, med vilka pengar undrar då jag? Det är inte så lätt det heller utan man får hoppas att man kan sälja för det man har huslån på så det går jämt upp. Så får man se vad det blir om man ska hyra sig ett litet krypin någonstans.
gladepetter
08-08-2010, 10:12
Pensionsfrågorna är inte det enklaste att sätta sig in i. Som en vän inom försäkringsbranchen sa "pensionsfrågorna skall man engagera sig när man är ung...sedan är det försent". Jag har samlat alla mina uppgifter på minpension.se alltifrån den allmänna pensionen till mina privata pensionsuppgifter. Enklare att få ett samlat grepp. Jag har jobbat i snart 30 år och har drygt 15 år kvar till pension. Om prognosen stämmer så är jag nöjd. Vi har inga stora lån på huset och huset är väl vår pensionsföräkring om det kniper.Förlorare i detta system är ju oftast kvinnan som jobbar deltid och det påverkar pensionen ordentligt. Risken är väl att politrukerna höjer pensionsåldern till 70 år men själva åker de på räkmackan.
*Stintan*
08-08-2010, 10:25
CITAT (mamamaggan @ 06-08-2010, 22:01)  Men nu hänger ni upp er på mig och min pension , det var liksom inte meningen med den här tråden utan jag ville visa att systemet redan har kollapsat . F´låt  men ser man siffror så funderar man ju. Själv har jag inte ens öppnat senaste kuvertet. Undrar mest varför dom skickar ut när man redan är pensionär och inte kan få lägre pension än man redan har.
Solstorm
08-08-2010, 11:38
CITAT (Inga från Närke @ 07-08-2010, 16:58)  Någon skrev att man skulle amortera på sitt hus, med vilka pengar undrar då jag? Det är inte så lätt det heller utan man får hoppas att man kan sälja för det man har huslån på så det går jämt upp. Så får man se vad det blir om man ska hyra sig ett litet krypin någonstans. Det är ju bra att amortera så mycket som möjligt när man kan. Man kanske klarar höga räntor och amorteringar en period i livet, skulle man bli av med jobbet eller om det blir stora räntehöjningar så kanske det inte går. Därför är det viktigt att amortera när man klarar det. Alltför många höjer sina huslån för att antingen kunna konsumera eller lyxrenovera sina hus. Det är inte alltid de stora inkomsterna som ger trygghet, små utgifter ger ännu större trygghet tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|