magnusl
Hej!

Nykomling på det här forat, och detta är min första fråga. Vi har ett nyplanterat plommonträd, Victoria, som ersätter ett päronträd som fick päronpest. Vi har varit borta hela juli, så jag har inte helt koll på hur vädret varit. Nu i alla fall så gulnar bladen, och de kart som kommer torkar in. Se bifogade bilder.

Jag har sett i några andra trådar här att det KAN vara en fråga om för lite vatten. Men jag blir också orlig eftersom det hela liknar hur päronträdet såg ut - och där konstaterades päronpest. Kan päronpest också gå på ett plommonträd....? Eller kan det handla om någon annan form av svamp? Tacksam för alla råd.

Mvh

Magnus

HelenJ
Det är ett mycket tydligt exempel på vattenbrist.

Nyplanterade fruktträd kräver 20-30 l vatten flera gånger i veckan de två första åren. Enbart regn räcker inte, och med årets torka har det snarare behövts ännu mer vatten än normalt. Vet man om att man ska vara borta en hel månad mitt i högsommaren bör man antingen vänta med planteringen eller be en granne sköta vattningen medan man är borta.

Päronpest går inte på plommon, däremot kan de få andra sjukdomar. Vanligast är att sjukdomar drabbar träd som är försvagade pga av brist på vatten och näring. Det ni behöver göra nu är att vattna vattna vattna vattna ända fram till frosten kommer och hoppas att det räcker för att trädet ska klara sig till nästa år (då ni också måste vattna mycket).

magnusl
Hej!

Kanon, tack! Vi vattnade visserligen mycket i våras, men.....

Nu vattnar vi på varje dag, och hoppas på det bästa.

Mvh

Magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon