LenaFriman
05-08-2010, 17:12
Hej på er!
Har blivit så inspirerad av "pallkragebilderna" här på forumet!
Har köpt markduk för att sätta under gruset som jag ska ha i gångarna mellan pallkragarna.
Men, duken är i plastmaterial med ränder på, vad händer med den när man lägger grus och sedan går på det?
Går det hål i duken då?
Skulle jag ha köpt markduk i mjukare "tygmaterial"?
Mvh Lena
ängsvädd
05-08-2010, 18:03
Det måste vara ett material som släpper igenom vatten - det låter tveksamt att en plastduk släpper igenom vatten.
Kesigul
05-08-2010, 18:25
Har båda i trädgården men den tygliknande är mer hållbart (den är ju betydligt tjockare) och går inte sönder lika lätt. Än står tygvarianten pall bättre än plastvarianten fast den har inte legat lika länge. Plasten fransar sig i klippet och ibland syns det trots täckningen (letar sig väl upp med något ogräs)
LenaFriman
05-08-2010, 19:40
japp! markduken släpper igenom luft och vatten.
Markduken är en vävaktig sak, känns plastaktig, tror det är vävd plast.
Jasså, den fransar sig säger du Kesigul. Vart har du den? Jag tänker ha ett gruslager på min.
Mvh Lena
kerstin z5-6
05-08-2010, 19:41
svart vävd plast med gröna rutor? säljs som markduk" i plantshopar och är vattengenomsläpplig-går inte sönder och kallas även mypexmatta.
fransningen är dock irriterande
ingrids
05-08-2010, 19:59
Håller med kerstin om fransningen, även där man inte går. Har funderat på om det kan vara värt att vika en fåll och köra med häftapparaten innan jag lägger nästa gång. Annars funkar den bra tycker jag.
Kesigul
05-08-2010, 23:27
Jag har använt plastvarianten i en av alla försöken att hålla hallonsnåret undan rabatterna. Klipper man ut för plantorna repar den lätt upp sig. Jag hittar avslita fransar emellanåt liggande löst på ställen jag inte lagt duk och jag misstänker att det är något djur (sork?) som härjar. Bitvis är trädgården underminerad av de små liven.
Hade en bit kvar av plastvarianten häromdagen då jag lade en ny gång men trots att jag vek ned den så envisades franset att dyka upp (gruset halkade runt på det hala). Jag gav upp och bytte mot tygvarianten och spåren av markduk försvann direkt (med samma mängd grus).
Vad gäller effektiviteten så är de säkert lika bra men i mina händer fungerar tygvarianten betydligt bättre då den ligger kvar medans jag arbetar.
Jan Lindgren
06-08-2010, 15:18
Hej!
Jag brukar använda lödkolven när jag delar mypex. Ett annat sätt är att vika mypexmattan i ändarna. Jag använder några hundra kvadratmeter och tycker mypex är utmärkt.
MVH
Jan Lindgren
LenaFriman
06-08-2010, 21:22
Tack! för alla svar. Ska nog använda markduken i alla fall. Tänkte köpa en ny i tygvariant men om nu plastvarianten funkar
så är det lika bra och ta den.
Mvh Lena.
Ezereht
07-08-2010, 11:18
Du kanse kan lägga lite sand på duken och sedan gruset kanske det inte skaver hål lika fort? Om man nu har sand nånstans liggandes. Bara en tanke, inget jag omsatt i verklighet någonstans.
Chamomille
07-08-2010, 11:29
Den i plast med gröna ränder är helt rätt. Köp för guds skull inte fiberduk. Då kan du förvänta dig ogräs även om du har grus/kross ovanför.
LenaFriman
07-08-2010, 18:17
Om jag lägger sand först och sedan grus så får jag en känsla av att gruset blandas ner i sanden och ändå ligger och "skaver" mot duken. Annars har jag en massa sand till övers.
Chamomille, när du säger fiberduk menar du en duk som man kan lägga över växterna som skydd eller en riktig ogräsduk??
Mvh Lena
Chamomille
07-08-2010, 18:24
CITAT (LenaFriman @ 07-08-2010, 19:17)

Om jag lägger sand först och sedan grus så får jag en känsla av att gruset blandas ner i sanden och ändå ligger och "skaver" mot duken. Annars har jag en massa sand till övers.
Chamomille, när du säger fiberduk menar du en duk som man kan lägga över växterna som skydd eller en riktig ogräsduk??
Mvh Lena
Jag menar markduk. Sån man köper i brädgården. Den kan man väl jämföra med sån duk man lägger över växterna = inte bra. Ogräset tar sig igenom på en gång.
LenaFriman
08-08-2010, 20:51
Suck!
Dumt att kalla det "ogräsduk" när det inte fungerar.
mvh Lena
Pia Hedström
10-08-2024, 19:24
Markväv som repar upp sig! Köp en lödkolv och använd den istället för att klippa , då sluter sig kanten per automatik! Kanten smälter ihop och du slipper detta problem, tänk på.att du förlorar ca 1-2 cm av markduken om du vill ha den exakt. Jag "spände upp" väven ca. 1.5 m, en bit i taget mellan 2 bord och la tyngder på, 1 sten på varje och la snittet mellan. Hade provat med liten gasoltub och varmluftspistol först men det blir för varmt och kan brinna. Tänk på att det blir ångor som nog är hälsofarliga så stå utomhus eller i en väl ventilerad oöm lokal eller använd halvmask med gasfilter. En lödkolv kostar inte mycket och tiden detta tar är väl använd men nu slipper du detta oerhörda irriterande problem med plasttrådar i rabatterna och som lossnar och flyger iväg för att snurra in sig i bl.a. robotgräsklippare. Under vår stora grusplan har dock inte markväven behövt denna omvårdnad då den ligger så djupt och aldrig bearbetas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.