Mitt lilla egna apelsinträd fick frukter stora som körsbärstomater, ibland lite större. Men så en dag förra vintern så tappade den allt, bladen knycklades ihop och tappades. Jag fick veta att den tog en vintervila och skulle repa sig till våren igen med mycklet ljus. För att göra en lång historia kort så har den inte vaknat än

)
Men det var för någon månad sedan som jag gav upp. Inga synbara sjukdomar, den blev bara torrare och torrare trots att den fick lite vatten.
Jag vill ha ett citrusträd! Kunna knapra på en egen citron ibland, våga använda citrusskal i matlagning mm, det är så gott. Jag och barnen drog och tittade på ett som var typ 80 cm högt i ganska stor kruka, inga knoppar, inga vita droppar (blommor), inte ens en gul citron, ungefär lika död som vårat träd fast större med några blad.
MEN 1.600 SEK (Vilka glädjedödarnördar!)
Växus/Plantagen har en spaljead citrus sort som smakar mera bittert än citron, men ser "nästan" ut som citroner. Dekorativ och t o m lite snygg, 850 sek, dvs halva priset mot Rosendahl och betydligt trevligare med både fina blad, vita blommor och samtidigt ett antal riktigt stora citroner.
VAR hittar man en fin planta med både blad, knopp, blommor och frukter?
Typ 1 m hög med lite grov stam i gott skick? Jag är beredd att betala en 5-hundring men 1.600 är bara korkat. Jag blir så putt! skall aldrig handla där mera. Hmm dagens aggression ... dags för en smärtstillande kopp kaffe.