haler
hur ska citron och apelsin träden stå på vintern??? jag har haft mitt citron träd i mitt rum som är varmt men jag prova ställa det i ett annat svalare rum men då va det som att citron trädet blev chockat o tappa massa blad så jag ställde tillbaka de i mitt rum igen och har nu inte tappat fler blad.....och hur ska jag sköta mitt apelsin träd som kom upp för några veckor sen??? huh.gif
curman
Titta på

Odla.nu om citrusväxter hemma

Så får du lite hjälp!

Lycka till!
haler
ok tack! biggrin.gif
MRLINDELL
Mitt lilla egna apelsinträd fick frukter stora som körsbärstomater, ibland lite större. Men så en dag förra vintern så tappade den allt, bladen knycklades ihop och tappades. Jag fick veta att den tog en vintervila och skulle repa sig till våren igen med mycklet ljus. För att göra en lång historia kort så har den inte vaknat än ohmy.gif)
Men det var för någon månad sedan som jag gav upp. Inga synbara sjukdomar, den blev bara torrare och torrare trots att den fick lite vatten.

Jag vill ha ett citrusträd! Kunna knapra på en egen citron ibland, våga använda citrusskal i matlagning mm, det är så gott. Jag och barnen drog och tittade på ett som var typ 80 cm högt i ganska stor kruka, inga knoppar, inga vita droppar (blommor), inte ens en gul citron, ungefär lika död som vårat träd fast större med några blad.

MEN 1.600 SEK (Vilka glädjedödarnördar!)

Växus/Plantagen har en spaljead citrus sort som smakar mera bittert än citron, men ser "nästan" ut som citroner. Dekorativ och t o m lite snygg, 850 sek, dvs halva priset mot Rosendahl och betydligt trevligare med både fina blad, vita blommor och samtidigt ett antal riktigt stora citroner.

VAR hittar man en fin planta med både blad, knopp, blommor och frukter?
Typ 1 m hög med lite grov stam i gott skick? Jag är beredd att betala en 5-hundring men 1.600 är bara korkat. Jag blir så putt! skall aldrig handla där mera. Hmm dagens aggression ... dags för en smärtstillande kopp kaffe.
Lavendela
Men hörni, hur får ni era att blomma? Jag har fyra stycken hemma i olika storlekar (35 - 100 cm), all från kärnor, och de har alridg fått en enda knopp! Jag gläds med er, men hur gör ni?
TeliaNet
de tar flera år på sig så ge inte upp!
Ingrid på Västkusten
CITAT (Lavendela @ 16-03-2004, 09:59)
Jag har fyra stycken hemma i olika storlekar (35 - 100 cm), all från kärnor, och de har alridg fått en enda knopp!

Gödning och god tillväxt och minst fem år ibland mindre oftast mkt mkt mer - de måste vara STORA oftast för att blomma. Grape kan blomma mkt tidigare om man har tur.

Hälsar Ingrid
lhol
CITAT (MRLINDELL @ 04-02-2004, 17:30)
Mitt lilla egna apelsinträd fick frukter stora som körsbärstomater, ibland lite större. Men så en dag förra vintern så tappade den allt, bladen knycklades ihop och tappades. Jag fick veta att den tog en vintervila och skulle repa sig till våren igen med mycklet ljus. För att göra en lång historia kort så har den inte vaknat än ohmy.gif)
Men det var för någon månad sedan som jag gav upp. Inga synbara sjukdomar, den blev bara torrare och torrare trots att den fick lite vatten.

Jag vill ha ett citrusträd! Kunna knapra på en egen citron ibland, våga använda citrusskal i matlagning mm, det är så gott. Jag och barnen drog och tittade på ett som var typ 80 cm högt i ganska stor kruka, inga knoppar, inga vita droppar (blommor), inte ens en gul citron, ungefär lika död som vårat träd fast större med några blad.

MEN 1.600 SEK (Vilka glädjedödarnördar!)

Växus/Plantagen har en spaljead citrus sort som smakar mera bittert än citron, men ser "nästan" ut som citroner. Dekorativ och t o m lite snygg, 850 sek, dvs halva priset mot Rosendahl och betydligt trevligare med både fina blad, vita blommor och samtidigt ett antal riktigt stora citroner.

VAR hittar man en fin planta med både blad, knopp, blommor och frukter?
Typ 1 m hög med lite grov stam i gott skick? Jag är beredd att betala en 5-hundring men 1.600 är bara korkat. Jag blir så putt! skall aldrig handla där mera. Hmm dagens aggression ... dags för en smärtstillande kopp kaffe.

Hej

Jag köpte ett citronträd igår på Weibulls i Lund. Ca 60-70 cm högt med 4 citroner och 40 blommor/knoppar för 600 SEK. Ganska rimligt pris tycker jag (skulle ha kostat 900 SEK).

/Lars
Ingrid på Västkusten
Handeln har höjt priserna någe vansinnigt i år på citrusar! Det som säljs för en fem sexhundra kostade för ett par år sedan drygt trehundra :-(
Weibulls i Lund är nog en av de dyraste affärerna jag vet :-(

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon