mimmi 1
Jag tycker inte om när man ser dammduken, och vill därför lägga grus och stenar i dammen. jag undrar hur försiktig man måste vara, måste man lägga geotextil ovanpå dammduken, och fylla på med grus och sten?
eller kan man lägga ner stenar utan textil under?? Vi har den tjocka svarta lite dyrare gummiduken.
Gunilla T
Geotextil lägger man under gummiduken mot marken för att skydda gummiduken mot ev. skarpa stenar - går lika bra att sätta gamla trasmattor eller heltäckningsmattor.

Visst kan du sätta grus i botten men du kan ändå aldrig täcka de brantare sidorna med grus.

Om du inte tänker gå i dammen så finns det ingen risk att vassa stenar gör hål i duken, skall du däremot gå omkring i dammen så måste det vara grus/ småsten som inte är vassa.
mimmi 1
Ja, såklart lägger man geotextil UNDER dammduken, men jag undrade om man måste lägga ovanpå också, ifall man vill ha stenar och grus där.... och visst kan man bygga upp de brantare sidorna med stenar, det beror ju helt på hur man gräver sin damm smile.gif och hur pass branta sidor man har...

HelenJ
CITAT (mimmi 1 @ 07-08-2010, 01:46) *
Ja, såklart lägger man geotextil UNDER dammduken, men jag undrade om man måste lägga ovanpå också, ifall man vill ha stenar och grus där.... och visst kan man bygga upp de brantare sidorna med stenar, det beror ju helt på hur man gräver sin damm smile.gif och hur pass branta sidor man har...

Singel eller grus kan du lägga direkt på gummiduken men ska du ha större (tyngre) stenar kan de skava sönder duken. Du kan lägga geotextil mellan dem och duken eller göra som jag - lägga dem i ett tjockt lager sand (blir lite lättare att justera dem också då). I en del dammar jag har varit med och byggt har man haft geotextil både över och under gummiduken, men eftersom geotextilen är så väldigt ful är det mycket viktigt att den blir helt täckt med singel eller liknande. En svart gummiduk lyser ju inte lika mycket i ögonen...
polecat
Jag har en stor sten i min damm. Under den (på gummiduken) la jag en markisoleringsskiva och på den en bit av gummiduken som var över så att skivan inte skulle synas.
mimmi 1
CITAT (polecat @ 07-08-2010, 09:43) *
Jag har en stor sten i min damm. Under den (på gummiduken) la jag en markisoleringsskiva och på den en bit av gummiduken som var över så att skivan inte skulle synas.

ja men det var ju smart tummenupp.gif

det ska jag tänka på.... vi köpte en fontän, med inbyggt filter, och för att få den att stå plant, så har vi fyllt lite grus och lagt en bit geotextil under, men det sticker fram och syns, så det blir till att justera... det var då vi kom på att vi skulle nog fylla på med ännu mer grus och sten, för man ser ju botten, och det blir ju finare med stenar då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon