Full version: Luftlök
Åsa zon 6
Jag har luftlök i trädgårdslandet, men vad gör man med den? Ska jag plocka de pyttesmå lökarna i toppen? Kan jag äta själva blasten/stjälken? Den ser ju nästan ut som gigantisk gräslök. Det vore bra med några tips för det är ju en rätt rolig lökväxt, och det är ju synd om jag inte tar rätt på den. tongue.gif

ingrid fuxwall
Själv har jag växten som prydnad men har torkat blasten och använt i mat, mest för färgen
Lady Hamilton
Jag använder blasten som "purjolök" o "Gräslök" färsk eller torkad går bra både ock. Själva lökarna tar jag reda på när de är färska (innan de hinner få skal) och använder som mini lök direkt i maten eller hackar dem och fryser in. Man kan även frysa in smålökarna för framtida behov Det enda man bör tänka på när de gäller smålökarna är att de är starkare i smaken än vad vanlig lök är
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon