Bodhgaya
Jag håller på och gräver ett litet trädgårdsland intill ett rätt så högt träd, är det dumt? Kommer mina grönsaker att fara illa nästa odlingssässong eller kan det gå, vad tror ni?
Monica i Nässjö
Det beror lite på vilket träd det är. Vissa träd har ytliga rötter och är väldigt törstiga, som t.ex björk och andra har rötterna rakt ner och då går det bra att odla intill. Sedan har du t.ex ek som har sura löv som får många växter att inte trivas. vilket träd har du tänkt att odla runt?
EKLO
Flera av mina grönsaksland ligger bara nån meter och ett par från en väldig rönn. Det är förstås inte optimalt - en del rötter kan leta sig in och måste skäras av, och vattnet i landen räcker säkerligen inte lika länge - men vad ska man göra? Man har ju de ytor man har, och jag har fina skördar varje år.
Bodhgaya
Det är främst en lönn som kommer att ligga en till två meter från landet och en ek vars grenar sträcker sig långt utåt som ligger en tre meter ifrån. Jag har hittat en del lite grövre rötter där jag grävt hittils som jag kapat av men det finns tydligen överallt på tomten, det har tidiare varit skog och en del stubbar finns kvar i jorden. Kan jag kapa rötterna så nära träden utan att dom dör? Jag vet inte säkert vart dom kommer ifrån.

Tack för era svar!
EKLO
Om du kan välja ett annat ställe är det kanske bättre? Bryta upp några gamla stubbar och får bra jord där?
Gunilla T
Det hjälper inte att kapa rötterna på träden, de växer snabbt ut igen.
malcolm
Pallkrageodling närmast träden kanske....?
Sussie F-Flower
Jag gjorde en rabatt under (bredvid) en av mina syréner för några år sedan. Snacka om att syrénfröerna rotar sig i rabatten! Flera flera hundra varje sommar får jag rensa bort! Jag kommer aldrig mer att göra en rabatt sååå nära om jag inte måste. (Och det måste jag nog.. slap.gif )

En kompis hade gjort sin rabatt inte långt ifrån björken. Samma sak där.

Har du möjlighet att placera landet längre ifrån träden så gör det! tummenupp.gif
Bara ett tips...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon