humla
Har införskaffat mig frön till en slags hibiskus, och undrar nu (när inga sådana odlingsråd medföljde) när man ska börja förkultivera dessa.

De är fleråriga, och därför inte så beroende av att vara färdigväxta till sommaren.

Men när kan man tidigast börja? Hur får jag dem så fina som möjligt?
kerstin z5-6
Vilken sort ? Är det en ute prerenn eller ? Vilken zon bor du i ?
humla
Det är något slags "bomullsträd", men det ska skötas precis som hibiskus, och är alltså en sådan man krukodlar och vinterförvarar.

Bor i zon 1.
kerstin z5-6
Tillgång på ljus i form av lysrör tex är avgörande för när du kan så, har du det kan du så nu -om inte vänta till April maj
De gror i fuktig såjord i + 22 utan att kylas före smile.gif
lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Är det bomullsplanta/indisk bomull (Gossypium herbaceum) du har skaffat frön till.

Isåfall har jag odlat den, sådd i feb-mars. De blommade och satte frön under sommaren. Det finns en orsak till varför bomull är den mest besprutade grödan hos mig drog den på sig det mesta i ohyreväg så när sommaren var över så behöll jag dem inte, de var ganska fula vid det laget.

Kan lägga till att oenighet om livslängd verkar råda hos frösäljarna en del kallar den flerårig andra säger att den är ettårig.
humla
Jasså du... sad.gif Det var ju trist. Så du menar att de är ännu svårare att sköta än vanliga hibiskusar? Kanske inte är nåt för mig då, som inte är en så van odlare.

Men fröna har redan kommit hem, så jag får väl prova att odla någon åtminstonde.... tack för varningen! smile.gif
Emser
Hur hög blir den då?
humla
?? Står faktiskt inte på påsen. Antar att de blir som vanliga kruk-hibiskus, alltså runt 40-50 cm (om man inte stammar upp). Eller har jag fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Har för mig att de blev runt 40-50cm höga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon