Österfärneboodlaren
Hej!
Jag har köpt en äggplanta och satt i mitt växthus. Den är, och har varit hela säsongen, översållad med lila blommor. Men sen blir det inget mer, de ramlar av och vissnar. Inte en fruktkropp. Vad gör jag för fel? Ska de pollineras? Inget annat i växthuset behöver ju den hjälpen.
rosita
Jag odlar visserligen mina aubergine utomhus, men de får sina frukter riktigt sent. Jag odlar dem i växthuset fram tills början av maj, sedan står de ute. De blommar ganska mycket, men det tar tid innan det blir någon frukt. 1-4 st på varje planta brukar jag få innan frost. I år verkar det bli färre, för jag har bara 1 frukt på varje planta än så länge.
Österfärneboodlaren
Tack för upplysningen, Rosita. Jag har aldrig haft äggplanta tidigare, känner inte heller någon som haft. Troligen blir jag utan frukt, nu är det snart mitten av augusti och inget ämne.
officinalis
Jag odlar förvisso inte aubergine själv. Men har hjälpt till en del där det odlas aubergine. Den börjar sätta frukt nu och ges bra med näring och värme.
Kanske är det där det brister?
Österfärneboodlaren
Hej Officinalis!

Intressant att du jobbat med äggplanteodling. Själv har jag aldrig i mitt liv sett någon sådan, varken i Sverige eller utomlands. Odlar man i växthus eller på åkrar där du varit? Den tar ju ganska stor plats så i växthus låter konstigt för mig som aldrig sett någon annan planta än min.

Gödning har min fått så det kan inte vara det. För resten är det inte så viktigt längre för i förrgår när jag kom hem från en tredagars semester så såg jag spinn på många av bladen. Då satte jag en säck över den och klippte av den från stammen och slängde den. Jag har två gurkplantor bredvid så jag är livrädd att få spinn i hela växthuset.

Det verkar som att äggplantan är känslig för spinn, är det någon annan som varit med om det?
rosita
Vad är det för sort du hade? Om den är så stor som du säger, så är det säkert inte samma som min. Jag odlar Black Beuty och den står i hink och blir ca 80-100 cm hög och ca 50 cm i diameter.
officinalis
CITAT (Österfärneboodlaren @ 09-08-2010, 08:58) *
Hej Officinalis!

Intressant att du jobbat med äggplanteodling. Själv har jag aldrig i mitt liv sett någon sådan, varken i Sverige eller utomlands. Odlar man i växthus eller på åkrar där du varit? Den tar ju ganska stor plats så i växthus låter konstigt för mig som aldrig sett någon annan planta än min.

Gödning har min fått så det kan inte vara det. För resten är det inte så viktigt längre för i förrgår när jag kom hem från en tredagars semester så såg jag spinn på många av bladen. Då satte jag en säck över den och klippte av den från stammen och slängde den. Jag har två gurkplantor bredvid så jag är livrädd att få spinn i hela växthuset.

Det verkar som att äggplantan är känslig för spinn, är det någon annan som varit med om det?

Det är en del av ett delikatess-sortiment i ett större utbud av grönsaker som säljs via andelskorgar. De odlas en dubbelrad i kanten i växthuset. Växthuset är en egenbyggt polytunnel. Odlas i en upphöjd bädd med lerjord.
Anja Danmark
Jeg flyttede mine auberginer på friland i juni, da der ikke var plads i drivhuset længere, og hver plante har vel 7-8 frugter på vej nu - plukkede de første to i sidste uge.

Men her har det også været en fantastisk sommer med masser af varme, så jeg går ud fra, at jeg har været heldig med min første auberginedyrkning. Jeg har 4 sorter: Black Beauty, Prosperosa, Moneymaker og en hvid aubergine. Frøene er sået allerede i januar, så det er jo nok derfor, jeg har frugter allerede nu...

De er selvbestøvende, så man skal ikke gøre noget for at bestøve dem, men jeg har læst, at blomsterne nogle gange kan falde af inden frugtsætning - ved dog ikke hvorfor, men mon ikke spørgsmålet har været stillet på odla.nu tidligere? Prøv at søge - måske er du heldig!

Ellers prøv på det danske haveforum http://www.havenyt.dk/ - der findes også svar på mange ting.

Mvh
Anja
Österfärneboodlaren
Hej!

Tack för svar! Jag har faktiskt sökt i forumet efter tidigare svar men inte hittat något som passar min fråga. Jag tror äggplanta är lite ovanlig i Sverige än, inte många odlar den tror jag. I och för sig bor jag i växtzon 4, söderöver är det ju helt andra förutsättningar så där kanske den är vanlig.

Min planta var stor och fin, högre än en meter, men den står, eller stod (ledsen är jag) i växthuset hela tiden. Kanske gör jag ett försök nästa år igen. Men som sagt, den tar stor plats så jag vill nog ha lite utdelning av den, inte bara vackra lila blommor som faller av.

Anja, jag ska titta i Danmarks odla nu, tack för tipset.
BeaW
Jag vill bara tipsa om en sort som jag odlar - Morden Midget, som få lila frukter och är snabb, ca 60 dagar från utplantering.
Jag har i år haft dem på friland och tack vare värmen och att den står i "pumpa-bänken" så har jag förhoppningsvis två stycken på gång, och om värmen håller i sig så blir det nog fler.

Om jag lyckas med den, så kan ni med mer erfarenhet garanterat lyckas med den!

psst: jag bor i zon 5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon