darlingson
Hej, såg en riktigt smart matta på NRKs trädgårdsprogram ... det var en matta med polyesterduk undertill, för att släppa igenom vatten och ovantill var det ett öppet bikakemönster för att hålla singel o grus på plats ... med andra ord så både dränerar mattan o håller singeln/gruset på plats ..
Nu sa de på programmet att man kunde söka på deras hemsida men jag hittade inget ..
Är det nån som vet vad jag syftar på o har ett namn på detta eller tillverkare? Länk mottages tacksamt också!

mvh p3
blomkronan
Vilket program menar du?
Var det Grön glädje på svt1 du menade?

Nu går det i repris om det är någon som vill titta... kanske du kan få svar efter. smile.gif

CITAT
SVT 1
sö 8/8 kl 09.35 Grön glädje
Del 6 av 10. Kirskål och annat ogräs ska bort när programledaren Mette Stensholt Schau och hennes team röjer undan för att skapa en rymlig uteplats för härlig samvaro i projektträdgården i Sandefjord. Dessutom möter vi Martinus och Aud Furevik som har 250 olika sorters rododendron i sin branta trädgård.
Från 5/8 i SVT1
Bettis
CITAT (darlingson @ 06-08-2010, 10:56) *
Hej, såg en riktigt smart matta på NRKs trädgårdsprogram ... det var en matta med polyesterduk undertill, för att släppa igenom vatten och ovantill var det ett öppet bikakemönster för att hålla singel o grus på plats ... med andra ord så både dränerar mattan o håller singeln/gruset på plats ..
Nu sa de på programmet att man kunde söka på deras hemsida men jag hittade inget ..
Är det nån som vet vad jag syftar på o har ett namn på detta eller tillverkare? Länk mottages tacksamt också!

mvh p3

Såg också programet himla smart matta, men missade också namnet.
darlingson
ja precis det programmet men de säger ju inte vad det heter?
vet ju inte ens vad typen av matta heter ... blir ju svårt att söka på nätet då ... sökte på singelmatta o fick fram nåt som mjölkkor ska stå på i ladugården ...

pleeease help ;-)
Bettis
Nu har jag iaf hittat den norska Grön glädje, du kanske kan leta lite där GrönGlädje
GrönAnna
Å, ja, jag vill oxå veta vad dendär singelmattan hette! Himla smart verkar den, tittade snabbt på den norska hemsidan, men fann inget om den? Skriv gärna här om någon hittar namnet! Nu ska jag googla vidare...
Källtorpet L&T
här är länk till programmet, det är från säsongen 2009..
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/512178/
darlingson
.. som sagt, de nämner inte i programmet vad mattan heter eller tillverkare ....
... får leta vidare ...
darlingson
BINGO!

det där är nog precis det de hade i programmet (även om deras matta var vit) ... ska kolla upp leverantörer senare ... hur hittade du det? tack till Källtorpet L&T!

/petri
Källtorpet L&T
googlade på "geotextil honeycomb" och fick då en herrejössesmassa träffar, finns flertalet tillverkare som gör nå liknande..

http://www.google.se/search?hl=sv&clie...omb&spell=1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon