Full version: handla på nätet
Schnappi
Hej.
Jagar de rosor jag vill ha på plantskolorna där jag bor utan resultat. Har kollat på nätet och där förekommer de flitigt.
Är det någon av er rosproffs som kan rekommendera mig bra inköpsställen på nätet där man blir nöjd när man handlar?
Tacksam för svar/Schnappi
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenposten brukar få bra kritik + de har svenskt postgironummer så betalningen är ju ganska enkel ifall man inte vill lämna ut kontokortsinformation då man handlar på nätet.

+Trädgårdsbutikerna har ofta bara standardsortimentet hemma men brukar ta hem önskade växter på beställning så det kan ju tänkas att även de kan fixa så du får de sorter du vill ha.
Kajsa
Inga problem, Rosenposten i Danmark har allt och lite till och Flora Linnea i Helsingborg har nästan lika mycket. Rosorna kommer barrota så man handlar bäst vår och höst när det är bästa tiden plantera.
Tycker du danskan är krånglig på Rosenpostens hemsida så kan du meila direkt till ägaren, det går också bra.
www.rosenposten.dk
www.floralinnea.com

Jag betalar mot faktura senast 10 dagar efter
HelenaLJ
Flora Linnea har jag handlat av.

Beställde 18 rosor av två olika sorter förra hösten, och alla har tagit sig fint. Bra mailkontakt, och de hjälpte mig att få tag på en sort som de egentligen inte hade i sitt sortiment.
Ezereht
Jag har handlar av FloraLinnea och av Rosenposten. Av de två tyckte jag bäst om rosenposten, för de hade bättre "kontakt". Floralinnea fick jag jättefina rosor av men det gick lång tid mellan beställning och leverans och däremellan hörde jag inte ett knyst (typ vi levererar sent till norrland eller något sådant hade ju varit trevligt att höra, om det nu är så det var).
kerstin z5-6
Beställt på många ställen -gått bra och fått fina exemplar.Dock händer det både via internet och via plantskolor att man får fel ros.
Denna är 3 generation, svensk o har stort sortiment
Cedergrens dock lite dyra

Hortogreen mindre urval, bra pris o service,

testar några Hollänska , återkommer om hur de var
FL har jag slutat med just för att de inte svarar på mail i tid ..)
esters-tradgard
Jag har handlat ifrån många olika ställen:

rosenposten
floralinnea

och så olika tyska och engelska sidor.

Det funkar kanon.

Har också beställt 600häckplantor ifrån tyskland och det funkade också bra :-)
renate
Cedergren i Råå har mycket bra kvalitet på sina rosor,ny uppdaterat hemsida gör beställningen lätt.Hortogreen har också bra kvalität och bra servis men mindre urval.Jag har även beställt från Rosenposten och Flora Linnea.Tom Odla har jag beställt men det blev ofta fel rosor.
Schnappi
Tack alla ni för era svar.

Visst har jag funderat på att be plantskolan om hjälp med att beställa, men blev osäker när jag såg hur dålig kvalité det var på de rosorna som fanns att köpa där. Därför började jag att leta på nätet först.

Funderar dock på ångerrätt/reklamation om man handlar på nätet eller beställer via plantskola. Vad gör man om blomfan är risig eller t o m angripen av något när man får den? Är det bara att returnera oavsett beställning från plantskola eller näthandel? Finns det någon som vill dela med sig av bra eller dåliga erfarenheter?

Jag vill så gärna plantera mina rosor här i höst och lura i mig själv att "nu är det färdighandlat på rosfronten, du kommer aldrig att hamna i rosträsket..." Jomenvisst.
/Schnappi
kerstin z5-6
Visst bör man och kan man klaga-där rosen skadad vilket har hänt en gång på flera 100 beställningar så kan man fota den och sända foto via mail..
Dör de året efter finns det igen garanti förstås
Ezereht
Fast risig eller angripen.. vet inte om man ser det så mycket, man får typ tre-fyra pinnar med lite rötter. Dom kommer ju barrotat, och nedklippta inför transport. Men dom växer snabt på sig.
Schnappi
Tack återigen för snabba svar.
Bra att veta hur de levereras; jag trodde i min okunnighet att jag skulle få vackra rosplantor - gärna i blom- på en halvmeter eller så... Nu fattar jag hur det funkar!
/Schnappi
kerstin z5-6
hehe de blir vackra ganska fort smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon