Hjälp, blir tokig

det fastnar ju bara hela tiden och sprutar inte ut på sidan som jag vill!
Inte så konstigt att gröset med sin höga vattenhalt fastnar, men kan man inte ha en magisk spray som gör att inget fastnar? Typ måla med non-stick?
Hjälp, vill ha tips på hur man ska göra!!
andersen
06-08-2010, 14:23
CITAT (Tobb @ 06-08-2010, 15:20)

Hjälp, blir tokig

det fastnar ju bara hela tiden och sprutar inte ut på sidan som jag vill!
Inte så konstigt att gröset med sin höga vattenhalt fastnar, men kan man inte ha en magisk spray som gör att inget fastnar? Typ måla med non-stick?
Hjälp, vill ha tips på hur man ska göra!!När bytte du knivarna sist? är dom slöa så blir det lätt en gröt av gräset.
Gossen Ruda
06-08-2010, 14:41
Klipp bara när gräset är torrt.
Bengalow
07-08-2010, 13:19
Om du sprayar olivolja på underredet och knivarna, så brukar det gå bra att även klippa då gräset är fuktigt. Jag använder mig av en övertryckspump för oljan. Men som sagt se till att knivarna är vassa...
malcolm
07-08-2010, 14:22
CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2010, 15:41)

Klipp bara när gräset är torrt.
Är nog bästa rådet, kan vara farligt att klippa när gräset är blött pga. halkrisken.
Bengalow
07-08-2010, 15:17
När gräs är torrt så är det brunt, och växer inte, d.v.s. inget behov av klippning.
Grönt gräs vätskar sig när det träffas av rotorbladet, och det blir en våt massa av klippet. Detta tenderar att fastna under aggregatet, speciellt om knivseggarnan är ovassa.
Tipset om olivolja lästa jag i "allt om trädgård" för många år sedan. Själv har jag använt det med ett förvånansvärt gott resultat. Jag har en cylinderklippare...den enda formen för klippning. Rotorknivar klipper inte - dom "hugger" av grässtrå.
Spraya olivolja? Låter som att det då borde vara lätt att torka av efteråt. Tack för tipset!
BTW: Hur vässar man eggen på en vanlig sk "handjagare"?
Bengalow
08-08-2010, 19:17
Om du vill vässa eggarna på en cylinderklippare?...gå och köp ett fint våtslippapper(200-400)=sandpapper på duk. Fäst det på underskäret, och justera höjden, så att cylindern går precis emot slippappret. Gå omkring med klipparen i 5-6 minuter, utan att klippa gräs. Sedan minskar du höjden lite i taget, och upprepar proceduren. Det kanske tar ½ timme men sedan har du vassa fina, och framför allt jämna eggar på cylindern. Upprepas 1 gång pr säsong.
Ett annat alternativ är att ta fram filen, men det är väldigt svårt att fila en svängd egg. Eller lämna den till en som kan - cykelreparatörer brukar kunna det - åtminstone av den gamla sorten.
Tack Bengalow! Det skall testas!
Svårt det där !man ska ju inte klippa när det nyss precis har regnat då blir det gröt,sen ska man ju heller inte klippa när det är torka !men tippset om Olivolja,ja jag skulle nog ta Majsolja lite billigare ;)har man motorgräsklippare med uppsamlare ja då fungerar det nog bättre,vi har en gräsklippartraktor och till dom finns inga uppsamlare vad jag vet?är gräset riktigt fuktigt så bli det stora tjok över hela tomten så då får man gilla läget och ta fram räffsan och räffsa 1900 kvm.Vi har funderat på att investera i en Automower då slipper man allt det där,men de kostar ju en slant

Tänk för när de fick klippa med handgräsklippare
Nya knivar beställda, och nu inte sådana fancy som ska mulcha gräset i ännu mindre bitar? så det blir ännu mer gröt under aggregatet. Stenar som eventuellt går emot knivarna är nu vitsprayade. =)
Skumgummifiltrer runt luftfiltet är nu avfettat, ska bara återfettas med filterolja, eller går det med annan olja där istället?
Ska testa med någon matolja under aggregatet och se om det går lättare att få bort joxet.
Tack =)
Snöflinga
17-08-2010, 09:03
Detta med olja borde väl funka på min trimmer också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.