Pia L
Jag fick så bra svar om min stora korsspindel i växthuset så jag tänkte fortsätta med mina andra inneboenden, Lockespindeln behöver jag inte lägga in, men dom andra skulle jag gärna vilja ha ett namn på.

Bild 697.jpg

Bild 902.jpg

Bild 194.jpg

Bild 385.jpg

Pia L
puffar tråden för sååå ovanliga kan dom väl ändå inte vara, inte allihop heller :-(
Huggorm
Känner igen alla fyra, men jag vet inte vad dom heter. Nummer ett liknar en källarspindel, nummer två en kärrspindel och nummer tre en lite väl långbent sebraspindel, men det stämmer inte riktigt på någon av dom
Pia L
Hmm....ok, den förmodade källarspindeln solade sig på utomhuspoolen, kärrspindeln vaktar lysknappen i garaget.
Dom är alltså inte ens på rätta platserna
Orkidétjuven
källarspindel= vargspindel?

källarspindel= vargspindel?
amaira
CITAT (Pia L @ 06-08-2010, 19:56) *
puffar tråden för sååå ovanliga kan dom väl ändå inte vara, inte allihop heller :-(

Hihi, kanske inte ovanliga, men spindlarna är många! Som nr två t.ex. som är en vargspindel. Det finns ungefär 55 olika arter vargspindlar i Sverige, och många av dem är nästan omöjliga att skilja åt.
Dessutom är spindlarna ofta variabla, och ser lite olika ut från gång till gång.

Nr 2: Vargspindel.

Vad nr 1 är för en, det vet jag inte, men det skulle vara roligt att veta vad denna fining med manekängbenen heter, eller hör till för grupp. (Jag är faktiskt inte särskilt bra på spindlar)

Nr 3: Törs inte vara säker, men kan vara en "snabblöpare" (philodrominae) som är en undergrupp till vargspindlarna. (tror jag) Kanske Philodromus margaritatus som är ganska vanlig.

Nr 4 är en hane av gurkspindel, Araniella cucurbitina. Eller så är det en hane av Arinella opisthographa (svenskt namn saknas) som ser likadan ut.

Pia L
Tack så mycket för svar, jag får googla vidare på förslagen, dom är facinerande spindlarna, bara man slipper ha dom på kroppen ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon