Full version: Planeringshjälp
Suz
Hej!

Nu vill jag börja planera en av uteplatserna vi har, som ingen gjort någonting åt på flera år.
Vi flyttade in för 3 eller om det är 4 år sedan och detta är en plats som fått stå åt sidan för alla andra projekt.
Men nu vill jag verkligen igång med planeringen!
Platsen ligger en bit över backen och det är en fantastisk utsikt därifrån och man ser solnedgången.
Nästa år är det tänkt att det ska påbörjas något men då måste jag ju veta hur jag vill ha det.

Bild 1 är hur det ser ut från marken med trappen, "stenröset" är där själva uteplatsen börjar/är.
2 är själva uteplatsen som är större än den ser ut på bilden, lite sly och buskar som ska bort.
Uppskattar den till ca 12m lång och 9m bred.

Jag har en tanke att lägga en snygg sten av någon sort på backen, gärna oregelbunden, lite åt skifferhållet .
Sen vill jag mura upp en stor grill med tillhörande bänk som jag såg i någon reklamtidning.
Trappen måste göras om det är jag medveten om....och kanske nåt gjutjärnsräcke på ena sidan trappen, vänster från kortet sett??

Först var min tanke att sätta ut mina exotiska växter där varje sommar men nu är jag lite inne på att kanske plantera havtorn runt.......det ser ju lite exotiskt ut....??

Vad tycker ni andra?
Man blir lätt låst i sitt eget tänk....
Alla tips och förslag/funderingar mottages tacksamt!!

[attachment=53400:DSC_0482.JPG]
[attachment=53401:DSC_0485.JPG]
Blomstertanten
Åhh, vad avundsjuk jag blir på trappen och berget vid sidorna!!

Är det så brant att räcke behövs? Det första jag kom att tänka på när jag såg trapp och berg var att där skulle det vara fint med backtimjan och citrontimjan. Sätta plantor i sprickor i berget och i trappen, så det liksom väller fram biggrin.gif Dessutom doftar de underbart!
Havtorn ger ju lite medelhavsvibbar med sitt grågröna bladverk, men den är ju rätt vass! Tror att den lätt skickar i väg rotskott också.
Skifferplattor låter som en bra idé! Eller någon annan natursten.
kerstin z5-6
Vill du ha medelhavs tema satsa på något fint gråbladigt träd tex silverpäron som får ersätta oliv.Mandshurisk valnöt ser exotisk ut med.
Suz
CITAT (Blomstertanten @ 06-08-2010, 23:21) *
Åhh, vad avundsjuk jag blir på trappen och berget vid sidorna!!

Är det så brant att räcke behövs? Det första jag kom att tänka på när jag såg trapp och berg var att där skulle det vara fint med backtimjan och citrontimjan. Sätta plantor i sprickor i berget och i trappen, så det liksom väller fram biggrin.gif Dessutom doftar de underbart!
Havtorn ger ju lite medelhavsvibbar med sitt grågröna bladverk, men den är ju rätt vass! Tror att den lätt skickar i väg rotskott också.
Skifferplattor låter som en bra idé! Eller någon annan natursten.

Ja det kan bli jättefint och det är därför jag vill sätta lite fart smile.gif

Nej trappen är inte brant, det var mera att jag tyckte det skulle vara fint...kanske..
Timjan har jag faktiskt försökt med men det här är rådjurent favoritställe så det blev upptrampat.
Har haft funderingar på små knubbiga stenväxter...minns inte vad de heter nu...men risken är att de går samma väg som timjanen.

Örterna har jag numer i en annan del av trädgården.
Åh så havtorn sänder ut en massa rotskott....det vill jag inte ha så då får jag tänka om.
Tack så jättemycket för förslagen!!

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-08-2010, 09:34) *
Vill du ha medelhavs tema satsa på något fint gråbladigt träd tex silverpäron som får ersätta oliv.Mandshurisk valnöt ser exotisk ut med.

Silverpäron älskar jag!!
Frågan är om det fungerar där?
Det är inte så mycket jord eftersom det är på ett berg?
Valnöten ska jag kolla upp, den lät spännande (om inte annat kan den säkert planteras någon annanstans)
Stort tack för svar och tips!!
ängsvädd
Vildnypon eller vresros kanske?
kerstin z5-6
[attachment=53436:DSC01985.JPG]
Perenner med medelhav i grusrabatt Lavendel, alla gråbladiga,tex lammöra, sandmalört, med mera , yucca filamentosa är kul o snygg,opuntia-utomhus kaktus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon